Iain Matthews - Pure and Crooked (1990)

Folk / Rock
Label: Gold Castle

1. Like Dominoes (3:58)
  2. Mercy Street (Peter Gabriel) (4:11)
  3. A Hardly Innocent Mind (5:12)
  4. New Shirt (3:52)
  5. Bridge of Cherokee (4:23)
  6. Busby's Babes (2:05)
  7. Rains of '62 (4:30)
  8. Say No More (4:44)
  9. Perfect Timing (4:32)
  10. Out of My Range (3:10)
  11. This Town's No Lady (3:53)
avatar van heartofsoul
Dit album kocht ik ooit in de uitverkoop - puur omdat ik zo van de stem van Iain Matthews houd, en ik zijn eigen songs doorgaans goed kan waarderen, maar het geluid van het album stond en staat me nog steeds een beetje tegen. Vind het een beetje steriel klinken. Maar desondanks heeft dit "light rock" album met folk accenten wel mijn sympathie, en ik heb het door de jaren heen met enige regelmaat en met groeiende waardering beluisterd. Matthews' liedjes zijn namelijk doorgaans de moeite waard, en bovendien heeft hij altijd een neus gehad voor songs van anderen. Zijn cover van Mercy Street bijvoorbeeld vind ik voorbeeldig en persoonlijk mooier dan het origineel van Peter Gabriel.

Een van de beste solo cd's van Matthews. Het lied Busby Babes a cappella gezongen, gaat over de vliegramp uit 1958 waarbij het elftal van Manchester United was betrokken. Busby en ook de later beroemde voetballer Bobby Charlton overleefden, maar de meeste voetballers waren helaas verongelukt.