Jim Morrison - An American Prayer (1978)

Label: Elektra

1. Awake (0:35)
  2. Ghost Song (2:50)
  3. Dawn's Highway (1:21)
  4. Newborn Awakening (2:26)
  5. To Come of Age (1:01)
  6. Black Polished Chrome (1:07)
  7. Latino Chrome (2:14)
  8. Angels and Sailors (2:46)
  9. Stoned Immaculate (1:33)
  10. The Movie (1:35)
  11. Curses, Invocations (1:57)
  12. American Night (0:28)
  13. Roadhouse Blues [Live] (5:53)
  14. The World on Fire (1:06)
  15. Lament (2:18)
  16. The Hitchhiker (2:15)
  17. An American Prayer (3:04)
  18. Hour for Magic (1:17)
  19. Freedom Exists (0:20)
  20. A Feast of Friends (2:10)
  21. Babylon Fading * (1:40)
  22. Bird of Prey * (1:03)
  23. The Ghost Song [Extended Version] * (5:16)
poontan64
Wat me op de geest komt: I will always be a word-man/better than a bird-man.......

poontan64
Over 40 jaar fan gesproken At the 2nd of July 1971 a spirit entered my fragile-eggshell-mind .......... 11 years later I saw the documentary No One Here Gets Out Alive & I was transfixed...... En ik kocht alle 6 studio-albums in 1 keer tegelijk en even later Absolutely Live

This is not a ghost story - It really means a lot to me..........

Catch my drift &

Ghost Song: toch wel raar Jim Morisson te horen over een discobeat. Maar het lijkt te werken...

avatar van perrospicados
Uiterst gedateerd maar daarom niet minder interessant album. Het brengt me terug naar eind jaren 70, begin jaren 80 toen ik samen met een vriend een tijdje in een kraakpand logeerde en we dit opzette voordat we gingen slapen. Meestal haalde ik het eind van de tape niet eens (of kwam dat door de joint die we vooraf rookte)

sugartummy
ook ik vind net als denny "feast of friends" het mooiste stukje, maar ook de rest is smullen. ken deze plaat al zo'n 30 jaar. kende toen nog helemaal geen doors. mijn broer had hem op een bandje gezet en het was altijd een bijzondere ervaring om naar te luisteren. heb hem nu op CD, de LP weggeven, maar het eindigt toch het best bij "a feast of friends". de bonustracks zijn onnodig. ben 3 juli 1991 nog naar parijs geweest. kon niet bij het graf (een jaar eerder al gezien).een lichtelijk explosieve ervaring!

avatar van IllumSphere
Het graf van Jim Morrison is iets dat ik ook heel graag wil bezoeken, maar of het er nog zal staan als ik ooit eens naar Parijs ga is een andere vraag.

Stijn_Slayer
Is een toeristische trekpleister. Lijkt me niet dat ze het ontruimen. M'n broertje is er geweest en zei dat het niet veel voorstelde. Is maar een klein, rommelig graf.

avatar van henk01
Er omheen kan je goed zien dat er zeer veel fans komen die 'sporen' achter laten. Denk aan lege whiskyflessen, citaten van teksten enz enz .
Zeker een aanrader om er eens te gaan kijken

avatar van spinout
The Hitcher met Riders on the storm fragmenten is geweldig. De familie van Morrison heeft een nieuwe grafsteen geplaatst, dus Jim zal wel in Parijs blijven liggen. Jammer dat ze Hendrix van Londen naar Seattle verhuisd hebben.

Stijn_Slayer
Ben er een paar weken terug geweest. Heb daar wel een redelijk aantal mensen gesproken, omdat het graf best lastig te vinden was. Er stond een hek omheen, maar heb verder niets gehoord over een eventuele verplaatsing.

De graven van rijke Parijzenaren waren alleen wel een stuk indrukwekkender. Goed, ontopic maar weer.

avatar van spinout
Een hek om Jim's graf? WTF!

Stijn_Slayer
Ik zou ook geen Chinees gezin op m'n graf willen, terwijl een andere toerist er met hun camera vandoor rent.

avatar van spinout
Marriane Faithful zegt nu dat haar toenmalige vriendje Jean de Breteuil Jim een fatale dosis heroïne heeft gegeven. Ik heb vroeger gelezen, dat Jim's vriendin Pamela heroïne gebruikte en Jim niet. Na een ruzie kwam Jim alleen thuis en dacht dat er cocaïne op de tafel lag, terwijl het heroïne was. Hij nam er veel van, maar omdat hij geen heroïne gewend was, stierf hij eraan. Hoe het ook zij, de man is dood.

avatar van IntoMusic
Weer is opgezet en een halfje erbij gegooid. Blijft een mooi poëtisch geheel!

avatar van Funky Bookie
Ik heb nooit moeite gehad om Jim als dichter te zien. Op dit album is dit mooi te horen. The Doors hebben er m.i. af en toe iets te overdadig muzikaliteit aan toegevoegd, maar dit blijft een mooi album.

Jean-Maurice
46 minuten lang één poëtisch monument ondersteund door de muziek van The Doors. Prachtig album.

avatar van rider on the storm
Kijk en dan is dit album uit ‘78 gewoon weer een cadeautje!... een prachtig eerbetoon van de Doors-leden aan hun zanger (zo zie ik het tenminste).

Om te beginnen is de plaat verpakt in een prachtige klaphoes met zowel front, back als inside Jim in voor hem kenmerkende poses.

Dan de muziek, geweldig zoals de gedichten van Jim op Doors muziek zijn gezet. Een collage van muziek die recht bij mij binnenkomt. En dan ook nog eens een geweldige live uitvoering van Roadhouse Blues.

Enige puntje van kritiek is dat het soms wat kabbelt maar ach luister erdoor heen en wat blijft is een hele fijne plaat.

Een sieraad in mijn platenkast goed voor 4 sterren.

avatar van EttaJamesBrown
rider on the storm schreef:

Een sieraad in mijn platenkast goed voor 4 sterren.

Je zou In Concert moeten proberen, daar komt diezelfde Roadhouse op terug, met nog veel meer moois. Red Rooster is daarop op prachtig.

avatar van rider on the storm
EttaJamesBrown schreef:

EttaJamesBrown

Die heb ik op CD...maar ik ben meer van het “vinyl”
En (aanvullend) in ‘78 was dit de eerste keer dat een live versie van dit nummer op plaat werd gezet.

avatar van matthijs
Ik luisterde onlangs de laatste twee Doorsplaten zonder Jim. Muzikaal gezien zitten daar leuke dingen bij, het klinkt best geinspireerd. Maar tekstueel stelt het weinig voor en de zang zelf evenmin. Die twee elementen waren essentieel voor de power van de Doors. Als Jim op beide platen zijn teksten had gezongen waren het nog steeds niet de beste maar wel gemiddelde Doors-platen. Dat besef ik extra na het luisteren van An American Prayer, waar beide elementen juist veel MEER aanwezig zijn dan op een gemiddelde Doors plaat. Magie!