Elliott Smith - From a Basement on the Hill (2004)

Label: ANTI-

1. Coast to Coast (5:37)
  2. Let's Get Lost (2:28)
  3. Pretty (Ugly Before) (4:47)
  4. Don't Go Down (4:35)
  5. Strung Out Again (3:14)
  6. A Fond Farewell (3:59)
  7. King's Crossing (5:01)
  8. Ostriches & Chirping (0:35)
  9. Twilight (4:30)
  10. A Passing Feeling (3:35)
  11. Last Hour (3:31)
  12. Shooting Star (6:03)
  13. Memory Lane (2:32)
  14. Little One (3:16)
  15. A Distorted Reality Is Now a Necessity to Be Free (4:30)
avatar van Slowgaze
Beste nummer is duidelijk Twilight, hoe die tekst verschuift qua gevoel met grotendeels dezelfde woorden (I'm already somebody's baby), mijn complimenten!

avatar van Cor
Cor
Het blijft een redelijk goed album, maar niet meer dan dat. De echte inspiratie zat kennelijk niet aan het einde van zijn toch wel luid bejubelde oeuvre. Terecht overigens, die jubel. Hier staan weer mooie songs op, maar niet alles beklijft.

Groot verschil wel met Figure 8 dat hier veel meer elektrische gitaar in zit, in plaats van akoestische? Of heb ik dat verkeerd en heb ik gewoon Figure 8 te lang niet meer geluisterd?

avatar van LeNoise
Saturtijn schreef:

Op Figure 8 worden de elektrische gitaren ook niet geschuwd, maar een groot verschil met deze plaat is dat waar Smith op Figure 8 meer rockend uit de hoek probeert te komen, hij hier de gitaar meer gebruikt om te experimenteren met een dikke wall of sound en een heleboel distortion. Zodat deze plaat heel gelaagd klinkt.
Hij klinkt ook heel gevarieerd, ik heb ergens gelezen dat Elliott Smith een dubbelalbum wou maken in de stijl van The white Album van the Beatles. Zijn vroege dood heeft daar jammer genoeg een stokje voor gestoken.

Dit album is trouwens geproduced door Joanna Bolme, een ex-liefje van Elliott en bassiste bij The Jicks( de begeleidingsband van Stephen Malkmus )

thedude1975
Het mooiste nummer op dit album is tevens het kortste.

avatar van OldRottenhat
thedude1975 schreef:
Het mooiste nummer op dit album is tevens het kortste.

Ostriches & Chirping?

thedude1975
OldRottenhat schreef:

Ostriches & Chirping?

Haha, ik heb niet goed gekeken

Nee, ik doelde meer op Let's Get Lost eigenlijk..

avatar van OldRottenhat
thedude1975 schreef:

Haha, ik heb niet goed gekeken

Nee, ik doelde meer op Let's Get Lost eigenlijk..

Zoiets dacht ik al ja Inderdaad erg mooi nummer! Ook één van mijn favoriete nummers van Elliott Smith!