Ashra - Tropical Heat (1991)

Duitsland
Electronic
Label: Navigator

1. Mosquito Dance (8:48)
  2. Tropical Heat (4:53)
  3. Pretty Papaya (6:09)
  4. Nights in Sweat (8:34)
  5. Don't Stop the Fan (5:28)
  6. Monsoon (5:15)
avatar van Gerards Dream
Ashra is een muzikaal project rondom gitarist Manuel Göttsching. Op dit album wordt hij bijgestaan door drummer Harald Grosskopf en toetseninst Lutz Ulbrich. Voor het hoesontwerp tekende Petra Horn.Op dit album klinkt Ashra behoorlijk anders dan ik gewend ben. De sound gaat behoorlijk de pop kant op en zou zo een soundtrack kunnen zijn voor een zonnige serie over jongeren op het stand.

Met tonen of men haast heeft begint Mosquito Dance, er is nog even een steeldrum te horen een gaande weg roept het een beeld of mensen lekker aan het spelen zijn op het strand of aan het dansen zijn in een tropische bar. Vrolijkheid alom. Tropical Heat begint met zware bassen die voor mij een beeld oproepen dat men gebukt door de hitte die er heerst. Een pak suiker van een kilo lijkt wel een ton te wegen en de zon wil maar niet achter de wolken verdwijnen waardoor de temperatuur nog eens oploopt. Dan nog wat apen die van boom naar boom springen, waardoor je het nog warmer krijgt.

Pretty Papaya roept bij mij een beeld op van heerlijk op een terras te zitten met een lekkere cocktail binnen handbereik. En dan gluren naar het volk wat voorbij komt, Daar is het immers vakantie voor. Nights in Sweat begint met getrommel later komt daarbij een trompet. Als daar nog een gitaar bijkomt ontstaat een sfeer die loom aandoet. Voor mijn gevoel lig ik in bed, maar door de warmte kan ik niet is slaapvallen. Na veel woelen kom ik eindelijk in een roes terecht, wat mooi in de muziek is te horen. Die wordt steeds rustiger tot dat het lijkt of de olifanten het dorp binnen lopen. Waardoor de slaap verder is dan die al was.

Don't Stop the Fan zou ik een niemandalletje willen noemen. Iets om onder beelden te zetten van mensen die wat doelloos rondlopen in de buurt van een ventlator, want stel dat je gaat zweten. Daarnaast is het jammer dat er in de compositie niet al te veel plaats vindt. Met een klapje omweer begint Monsoon, heel even doet de muziek me even denken aan die van Andreas Vollenweider, maar wat daarna volgt is behoorlijk saai te noemen. Het drukt wel goed uit dat je op een zeer warme dag nergens geen zin in hebt, dan alleen op het strand liggen of op het rerras te zitten.

Op zich wel passende muziek voor de situatie waar het voor geschreven is. Alleen er had wat meer humor in mogen zitten. Daarnaast was de eerste helft best leuk te noemen, maar de tweede helft kwam niet echt op gang. Aardige muziek voor bij een film zoals ik in het begin al schreef, of voor op een snikhete dag.

avatar van BeatHoven
"Tropical Heat" roept bij mij niet meer op dan hetgeen Gerard hier vertelt. Toen het van start ging, had ik het gevoel in een foute eighties vechtfilm van Jean-Claude Van Damme terechtgekomen te zijn, die zich afspeelt in Tokio of zo. Vandaar: niet echt een boeiend, eerder een lui album.

avatar van Brunniepoo
Ik weet niet wat het is met dit album, maar ik vind het om de een of andere reden echt ontzettend irritante muziek. Jaren '80 op zijn slechtst. Foute elektro, foute jazz en ontzettend zeurderige nummers.