Winne - Winne Zonder Strijd (2009)

Label: Top Notch

1. Intro (De Belofte) (3:17)
  2. W.I.N.N.E. (3:42)
  3. Wat Echt Is (3:55)

met Laise

4. Lotgenoot (4:27)
  5. Crime Passionel (3:29)

met Dick Klees

6. Winne Zonder Strijd (4:25)
  7. Binnenvetter (3:24)
  8. Alles Wat Ik Wil (4:02)

met GMB

9. Zegevieren (4:00)

met Feis

10. Wandel Met Me Mee (5:03)
  11. Rood (3:12)
  12. Luidsprekers (4:43)

met A&C

13. Doe Alsof Je Weet! (Eckte Eckte) (4:03)

met Shyrock

14. Geef 8 [Remix] (4:35)

met Eddy Ra, U-Niq, Lotto, Crimson, Alex, Alee Rock, Millz en Feis

avatar van Game
Verrassend.

Zo kan ik het album het beste beschrijven. Toen Winne aangaf dat zijn debuutalbum minder brag & boast zou hebben geloofde ik het niet. Rappers zeggen zo vaak dat ze hun lyrics gaan aanpassen maar meestal blijven ze hangen in hun gebruikelijke stijl. Winne niet.

Want de beste tracks zijn, naar mijn mening, niet de brag & boast tracks. W.I.N.N.E., Zegevieren en Luidsprekers klinken heel tof, ze hebben goede beats en ontzettend leuke lines ("De game is een spelletje zonder scheidsrechter / Dus ik kan niet met al die rappertjes om een prijs vechten") maar de meer rustige nummers hebben meer plays in mijn iTunes bibliotheek. Hij kan goede verhalen vertellen, hij kan een gevaarlijke situatie schetsen en hij kan ook een nummer voor z'n vriendin maken. En ik ben blij dat Winne dat laat zien.

Het album begint heel sterk en zakt eigenlijk nooit in. De nummers hebben een hele lekkere vibe, zoals Wandel Met Me Mee. Niet mijn favoriete nummer maar wel leuk voor in de zomer. Nee, als ik het over favoriete nummers heb dan ga ik voor Winne Zonder Strijd, Rood en Crime Passionel.

Het enige minpunt is het einde. Zoals P-Dawg al aangaf, het wordt niet goed afgesloten. Het nummer met Shyrock vind ik geen bal aan en de Geef 8 remix (?) is overbodig. Als die tracks waren weggelaten en Luidsprekers als afsluiter was gebruikt dan had ik het 5* gegeven. Maar helaas. Het is altijd leuk als je zo'n knallende afsluiter hebt, iets waarvoor je je gaat verheugen als je de CD luistert.

Toch 4,5* voor Winne Zonder Strijd (mooie titel trouwens). Sterk debuut, Winne mag best trots zijn. En Concrete & co ook natuurlijk.

avatar van em-dee-em-aa
Solide album, toch luister ik er na een paar luisterbeurten niet echt meer naar en heb daar ook niet echt behoefte aan.
Toch goed nederlands HipHop album en Winne is gewoon een van de betere Nederlandse mc's.

Vooralsnog een 3,5