Kenny Loggins - Nightwatch (1978)

Label: Columbia

1. Nightwatch (7:50)
  2. Easy Driver (3:35)
  3. Down 'N' Dirty (4:43)
  4. Down in the Boondocks (4:20)
  5. Whenever I Call You "Friend" (3:59)

met Stevie Nicks

6. Wait a Little While (3:58)
  7. What a Fool Believes (3:40)
  8. Somebody Knows (3:36)
  9. Angelique (5:54)
avatar van matthijs
Prettige warme muziek

avatar van Dibbel
Whenever I Call You Friend (met Stevie Nicks) was de hit van dit album (nummer 13 in oktober 1978). Ook maar weer eens naar onderen halen.

avatar van nlkink
Kenny Loggins bij Toppop, met zangeresje Kimm die de zangpartij van Stevie Nicks playbackte. Dat is alles wat ik me ervan herinner. Op zich een heel aardig nummer, voor mij persoonlijk vanwege de tempowisselingen. Kwam er pas jaren later achter dat Stevie Nicks zong i.p.v. Kimm.

avatar van gaucho
Dat eerste, van het Nederlandse zangeresje Kimm, staat mij ook nog bij. Dat moet zowaar haar grootste 'claim to fame' zijn...

Ik ken deze LP niet als geheel. Ik heb de single, met het prachtige pianonummer Angelique op de B-kant. Dat zijn allebei heel goede nummers en maakt eigenlijk best nieuwsgierig naar het album.

Ik zie dat Kenny op deze plaat ook zijn eigen versie van What a fool believes heeft opgenomen. Hij schreef het samen met Michael McDonald en volgens mij zetten de Doobie Brothers dat nummer in hetzelfde jaar op de plaat. Zij waren er een stuk succesvoller mee - althans in de VS. In Nederland duurde het tot midden jaren tachtig voordat het een hit werd.

avatar van Minneapolis
Loggins heeft best wat leuke losse nummers gemaakt, maar dit is het enige redelijk goede album dat ik van hem ken.
De spannende langgerekte opener is het hoogtepunt (samen met afsluiter "Angelique" de sterkte instrumentatie). Ik denk Michael McDonald te horen in de koortjes van "Nightwatch", maar misschien vergis ik me.
Verder kent het album een sterk middenstuk met het bekende "Whenever i call you friend", "Wait a while" (ook nog gecoverd door Al Jarreau) en het co-schrijfsel met die andere baard "What a fool believes", wat ze ook nog wel eens samen live hebben gedaan.
De rest wordt opgevuld met wat rockende nummers (beetje traditioneel maar niet verkeerd)..