The Black Keys - The Big Come Up (2002)

Rock / Blues
Label: Alive

1. Busted (2:34)
  2. Do the Rump (2:38)
  3. I'll Be Your Man (2:21)
  4. Countdown (2:39)
  5. The Breaks (3:01)
  6. Run Me Down (2:27)
  7. Leavin' Trunk (3:00)
  8. Heavy Soul (2:09)
  9. She Said, She Said (2:32)
  10. Them Eyes (2:23)
  11. Yearnin' (1:59)
  12. Brooklyn Bound (3:11)
  13. 240 Years Before Your Time (23:20)
avatar van wizard
Met Thickfreakness de enige albums van The Black Keys die ik ken. Vind dit een redelijk album, maar dat zal er vooral aan liggen dat ik de muziek niet meer zo interessant vind als een paar jaar geleden.
Dit album is heel erg rauwe bluesrock, die rockt, schuurt en scheurt. De nogal basale productie versterkt dat gevoel. De Beatlescover She Said, She Said, origineel toch een redelijk netjes klinkend nummer, krijgt een Black Keys-behandeling waardoor het erg goed tussen de rest van de nummers past. Alleen het laatste nummer, nog even los van die stomme hidden track, vind ik iets te melig.

Fantastisch debuut van the Black Keys. Niet alleen spelen ze uit de losse pols pure vuige rauwe rock 'n blues, maar er zit ook een heerlijke groove in veel nummers. Je hoort regelmatig een funk- en/of soulsound. Wat een gevoel zit er in deze heerlijke muziek!

Ook staan er veel (erg) goede songs op. Het begint al geweldig met Busted, Do the Rump & I'll Be Your Man. Funky as hell wordt het logischerwijs op het fantastische The Breaks. Verderop krijgen we het logische vervolg met Heavy Soul. En laat ik Yearnin', No Fun (vinyl only) & Leavin' Trunk niet vergeten. Dus en een bonustrack op vinyl en 240 Years Before Your Time duurt maar 2:27. Oh ja, over de kwaliteit van de muzikanten hoeven we het dacht ik niet meer te hebben.