Grant McLennan - Horsebreaker Star (1994)

Australiƫ
Label: Beggars Banquet

1. Simone & Perry (4:10)
  2. Ice in Heaven (4:23)
  3. What Went Wrong (8:12)
  4. Race Day Rag (2:04)
  5. Don't Cry for Me No More (3:07)
  6. Put You Down (4:47)
  7. Late Afternoon in Early August (2:47)
  8. Coming Up for Air (3:43)
  9. Ballad of Easy Rider (3:48)
  10. Open Invitation (4:54)
  11. Open My Eyes (3:23)
  12. From My Lips (2:29)
  13. Dropping You (3:17)
  14. Hot Water (3:48)
  15. Keep My Word (3:29)
  16. Do Your Own Thing (2:58)
  17. That's That (3:23)
  18. If I Was a Girl (6:01)
  19. Head over Heels (2:47)
  20. Girl in a Beret (4:32)
  21. All Her Songs (4:13)
  22. No Peace in the Palace (4:15)
  23. I'll Call You Wild (4:42)
  24. Horsebreaker Star (4:12)
R I P
Wat een schrik deze week.. een van mijn favoriete singer-songwriters blijkt een paar weken geleden te zijn overleden.
Grant W McLennan was jaren een van de twee belangrijkste leden van het Australische groepje The Go-Betweens.Deze groep maakte genietbare melodieuze popmuziek die vooral down under grote bekendheid geniet. In de jaren tachtig viel de groep uiteen en maakte Grant W McLennan 4 solo CD'swaarvan dit zijn derde was en volgens mij zijn beste. Het is een dubbel CD vol met pakkende refrijnen die volgens mijn bescheiden mening
zijn werk met The Go-Betweens in de schaduw zet.
Deze CD bezit ik al sinds zijn verschijnen in 1994 en heeft aan kracht nog niets ingeboet.
De CD is opgenomen in Athens, Georgie en gemastered in
het country walhalla Nashville en klinkt lekker helder en is vooral geschikt voor in de auto
Lekkere vlotte muziek met een heel hoog meezing gehalte
Na dit meesterwerk verscheen nog een solo CD van Grant W McLennan en sinds begin 2000 maakte hij weer muziek met de Go-Betweens
Jammer genoeg moeten we het nu doen met deze 4 solo CD's want begin mei is hij plotseling overleden.
Rust zacht!

avatar van timhardt
Ik hoor nu pas dat deze grote meneer overleden is
Een paar jaar geleden zag ik hem nog met Robert Forster in Botanique. Geen enkel nummer van deze plaat speelden ze, maar 't was grandioos....heb zelf nog een handtekening kunnen bemachtigen!

Deze plaat is echt te mooi voor woorden. Veel te onbekend ook. Ik ben het dan ook met bovenstaande reactie volledig eens: hoe goed the go-betweens ook waren: dit is nog beter, het absolute meesterwerk van McLennan.

RIP, brother!

EVANSHEWSON
Het rare is dat ik de Go-Betweens totaal niet ken, niet met hun muziek vertrouwd ben, ik zou er begot geen half nummer of elpee kunnen van opnoemen.

Mààr deze plaat heb ik toevallig eens ontdekt in de bibliotheek, en ik vond die zo goed, dat ik met een simpele copie geen genoegen nam.
Ik heb de plaat meteen besteld, want de plaatselijke platenboer had - wàt dacht je - nog nooit van deze Mc Lennan gehoord.

Het is inderdaad een wondemooi album, met formidabele liedjes op, soms erg feëriek. Een aanrader van formaat!

PS. Ik wist ook niet dat deze man overleden was. Jammer.

4.5 sterren

****1/2

avatar van Rainmachine
Ik heb zelf helemaal niks met The Go Betweens maar vindt McLennan solo HELEMAAL te gek. Echt zonde dat hij niet meer onder ons is want al zijn soloplaten zijn kleine parels die het verdienen om ontdekt te worden. Ook is het Jack Frost project met Steve Kilbey (The Church) een absolute aanrader. Horsebreaker Star dient echter in ieders platenkast te staan.

avatar van LeRoi
Nou Rientse, dat staat ie bij mij (al zo'n 10 jaar) maar hij staat ook op www.mailmydisk.com.........
Herken mij in de verhalen hierboven beschreven. Lightin Fires vond ik geweldig en Fire Boy een goede plaat (destijds). Deze heeft mij eigenlijk nooit echt helemaal kunnen bekoren. Natuurlijk, McLennan is een groot componist maar HorseBreakerStar heeft denk ik hem (he RIP) ook niet dat opgeleverd wat hij had verwacht en waar in zijn algemeen iedereen een beetje op had gehoopt: zijn doorbraak.
Deze plaat bevat zeker hele aardige nrs. maar ik vind 'm in zijn totaliteit (2CD!!!) toch niet spannend genoeg.

Father McKenzie
Vanochtend nog eens uit de kast getrokken, dit klinkt nog zo fris als toen het pas uitkwam. Zijn bandje ken ik langs geen kanten, maar wat deze artiest hier solo presteert is schitterend. Kun je zo naast bijvoorbeeld Ryan Adams zetten, neen, niet Bryan, possums!

Héél onderhoudend tja, wat is het americana/singer-songwriter-softrock plaatje, of zoiets... maar wel erg leuk!

avatar van Tony
Geniale singer-songwriter die prachtige popnummers afwisselt met sublieme country(rock) nummers. Las net dat ie al in 2006 is overleden. En ik maar wachten op nieuw werk van de meester...

avatar van Renoir
Jammer dat ik dit prachtige album pas onlangs heb ontdekt...

avatar van johan de witt
Grant's magnus opus, en het titelnummer een van zijn beste songs.

avatar van wibro
Ik zag een dubbel CD hiervan onlangs in een 2e hands CD/vinyl zaak liggen. Toch maar meegenomen. Een zeer genietbaar dubbelalbum.

Hele mooie plaat inderdaad. Kan zich bijna meten met het beste werk van de Go Betweens.
Quiet hart, Bacchelor kisses, the Clarke sisters jongens, pff, dat is nog even beter.
Dat je helemaal niets hebt met the Go Betweens maar wel met Grant´s solowerk snap ik niet, er is miniem verschil.
Dit is denk ik wel Grant´s beste werk.