Billy Joel - The Stranger (1977)

Rock / Pop
Label: Columbia

1. Movin' Out (Anthony's Song) (3:30)
  2. The Stranger (5:10)
  3. Just the Way You Are (4:50)
  4. Scenes from an Italian Restaurant (7:36)
  5. Vienna (3:34)
  6. Only the Good Die Young (3:55)
  7. She's Always a Woman (3:21)
  8. Get It Right the First Time (3:56)
  9. Everybody Has a Dream (6:36)
  10. Miami 2017 (Seen the Lights Go Out on Broadway) [Live] * (5:11)
  11. Prelude / Angry Young Man [Live] * (6:04)
  12. New York State of Mind [Live] * (8:19)
  13. Just the Way You Are [Live] * (4:56)
  14. She's Got a Way [Live] * (3:31)
  15. The Entertainer [Live] * (6:09)
  16. Scenes from an Italian Restaurant [Live] * (7:35)
  17. Band Introductions [Live] * (2:01)
  18. Captain Jack [Live] * (6:51)
  19. I've Loved These Days [Live] * (4:28)
  20. Say Goodbye to Hollywood [Live] * (6:45)
  21. Souvenir [Live] * (2:09)
avatar van Gloeilamp
Net voor 13 euro bij de Amsterdamse Fame gehaald, compleet belachelijk

Alles ziet er fantastisch uit, ik kende nummers als Just the Way You Are en Movin' Out al van mijn ouders maar de andere nummers en dan met name The Stranger en Scenes from an Italian Restaurant zijn prachtige nummers.

Alles wat Billy zingt komt aan, het valt me daarom ook op dat er nog maar 30 berichten zijn geplaatst want had dit album toch wat bekender ingeschat.

Ook interessant om het boekje waarin Billy zijn teksten schreef erbij te hebben. De live-nummers stellen ook niet teleur, de DVD moet ik vanavond eens gaan bekijken.

Zeker een artiest om meer van op te zoeken!

avatar van Reint
Wisselvallige plaat helaas. Er staan ijzersterke popsongs op zoals The Stranger, Movin' Out en natuurlijk de suite Scenes. Los daarvan gaat (mijn insziens) Billy Joel toch wel érg de fout in op nummers als Get It Right the First Time, en Everybody Has a Dream (Only The Good Die Young en Vienna zijn ook op het randje), en vooral op Just The Way You Are (wát een productie). Dat dat dan ook meteen de grootste hit van deze plaat was, en Joels doorbraak... tja.

avatar van Simon Smith
Wat stoort je precies aan Just the way you are?

avatar van chevy93
Poeha schreef:
Lekker trouwens van die albums waar maar 9 of 10 tracks op staan (vnl. uit het LP tijdperk), staat er tenminste wat minder of geen rommel/vulwerk op!!!!!!
. Kwaliteit boven kwantiteit. Veel albums van 50+ minuten kan je zo twee of drie nummers weghalen en een nog sterker geheel krijgen.

Dat is dan ook de kracht van dit album: geen nummer te veel. Het is nergens spectaculair, je krijgt nergens kippenvel en het is allemaal veiling binnen paadjes (MOR, AOR, hoe u wilt), maar al met al is het een kwalitatief hoogwaardige cd.

Scenes From an Italian Restaurant, één van de mooiste nummers die er is, inderdaad episch als Bohemian Rhapsody of Stairway to Heaven. Met een paar tempowisselingen en nummers in het nummers, als het ware.

Ik wil graag het nummer the stranger nomineren als meest teleurstellende track ooit.

Waar het nummer begint is iets heel erg veelbelovends (dat intro is zo mooi) vervalt het nummer na dat wonderschone intro in een enorm bedrog en een middelmatige track. Past totaal niet in de sfeer van dat mchtige intro.

Een grote teleurstelling.

Dat inro wordt overigens gebruikt in Hangover III bij een van de leukste scenes.

The Stranger is simpelweg het meesterwerk van Billy Joel. De plaat ademt een unieke mengeling van nostalgie, verdriet en vrolijkheid uit. Je proeft als het ware Manhattan rond 1977. Er staan een paar fantastische songs op, met als hoogtepunt Scenes From An Italian Restaurant. Als ik het hoor, wil ik ook daar gaan eten! A bottle of red, a bottle of white...

Movin' Out (Anthony's Song) is een dijk van een opener. Wel heel mooi zijn Just The Way You Are en bovenal You're Always A Woman To Me. En dat terwijl ik altijd vrij kritisch ben bij ballads. Maar niet bij deze. Speciale vermelding op deze plaat is er voor de prachtige piano. Die hoor je natuurlijk vaker terug bij Billy Joel, maar op deze plaat klinkt 'ie nog wat fraaier. Een topplaat!

avatar van Tony
Eens. The Stranger is het beste album van Billy Joel, geen slecht nummer op te bekennen, enkele van zijn allerbeste nummers staan erop (Italian Restaurant wordt terecht vaak genoemd), unieke sfeer, top voor in de avonduren. Op vinyl...

Kijk aan: daardoor kwam ik hier terecht, ik vond 'm terug op... vinyl.

avatar van chevy93
Dat slot van het slotnummer. Niets minder dan schitterend!

Waarom staat er eigenlijk dat Everybody Has a Dream ruim 9 minuten duurt? Mijn versie duurt 6,5 minuut en dat is dezelfde speelduur die ik tegenkom op YouTube.

avatar van dazzler
chevy93 schreef:

Is ondertussen gecorrigeerd.

avatar van milesdavisjr
Billy Joel levert in mijn ogen heel degelijk werk. Het is tevens een van de meest gevarieerde albums van de beste man. Just the Way You Are heb ik nooit echt goed kunnen hebben. She's Always a Woman dan weer wel. Voor deze plaat heb ik altijd een zwak gehad. Noem het sfeer, de typische jaren 70 koortjes of de kwaliteit van nummers als Vienna of Scenes die de plaat zijn meerwaarde geeft. Get It Right the First Time wordt vaak gezien als zwakke broeder, te kitsch of te kinderachtig, ik vind het een heerlijk nummer. Billy zingt wat verbetener en dat spreekt mij dan wel weer aan. Over de hele linie genomen is de plaat niet overal even sterk maar ik vermaak mij nog steeds prima met enkele uitschieters.