Ultravox - The Very Best Of (2009)

Alternatieve titel: Essential

Pop / Electronic
Label: EMI

1. Sleepwalk (3:13)
  2. Passing Strangers (3:51)
  3. Vienna (4:40)
  4. All Stood Still (4:24)
  5. The Thin Wall (4:26)
  6. The Voice (4:24)
  7. Reap the Wild Wind (3:45)
  8. Hymn (4:26)
  9. Visions in Blue (4:14)
  10. We Came to Dance (4:09)
  11. One Small Day (4:36)
  12. Dancing with Tears in My Eyes (4:09)
  13. Lament (4:19)
  14. White China (3:53)
  15. Love's Great Adventure (3:07)
  16. Same Old Story (3:58)
  17. All Fall Down (5:10)

met The Chieftains

18. All in One Day (4:21)
hmm niet interessant.

of toch wel?

Jazeker dit is net zo'n uitgave als die van OMD eind 2008. Er zit namelijk een dvd bij met alle videoclips van de mannen. nu bestaat er al een dvd met videoclips van Ultravox maar die is niet compleet.

vigil schreef:

Helemaal juist, Vigil, maar die DVD is dan wat mij betreft ook wel de enige reden om dit aan te schaffen. Het audio schijfje biedt verder niets nieuws. In feite is het niet meer dan een digitaal opgepoetste reissue van de inmiddels stokoude singles compilatie The Collection uit 1984, aangevuld met de 3 singles die in 1986 en 1987 zijn verschenen en die afkomstig zijn van hun zwanezang U-Vox. Verder is nog White China van het album Lament toegevoegd, dat naar het schijnt ooit de status van "proposed single" heeft gehad. Curieus is ook dat de tracklist consequent uit de single versies bestaat, met uitzondering van All Stood Still. Naar verluidt wilde de band hiervan de album versie opnemen. Nu zijn die single versies in alle gevallen inferieur aan de album versies, maar een integraal overzicht van alle singles was in ieder geval consistent geweest. Nu hebben de diehard fans toch weer iets om te zeuren. Maar goed, het gaat mij uiteindelijk om de videoclips. Het Sight & Sound concept van EMI kan ik wel waarderen. Die van OMD heb ik uiteraard al en in april verschijnt er ook nog eentje van Thomas Dolby, die waarschijnlijk ook wel gekocht gaat worden.

Ze gaan blijkbaar weer touren. Zal ook wel mee spelen bij de release van deze verzamelaar.

avatar van Edwin
Dat speelt zeker een rol. Op 10 april begint de Rage in Eden reunion tour in Edinburgh. Vandaag kwam zelfs het bericht dat ze op 8 augustus samen met Simple Minds optreden op de Lokerse Feesten in België.

Edwin schreef:

zo dan, dat komt steeds dichterbij

avatar van TerryA
Er is ook een 2 CD & DVD versie verkrijgbaar - een goed band van begin jaren 80 ... Zanger en song schrijver Midge Ure had vooraf bij teen band SLIK gezeten, dan met Steve Strange (Visage) gewerkt in die electro - new romantics scene om vervolgens de leiding over te nemen bij Ultravox en vervolgens erg groot te worden in die hele scene. deze compilatie is wel een aanrader voor degene die tot nu toe geen Ultravox albums in huis hebben. een goed overzicht en 7+ uit 10 zeker waard

avatar van foxhusky
Zover ik weet, is er maar versie beschikbaar van dit album, en dat is de 2 disc versie, met 1 CD en 1 DVD.
De DVD is inderdaad de reden van aanschaf en die is dan ook erg de moeite waard. Beeld en geluid van de DVD zijn veel beter dan die van oude DVD 'The Collection'. Bovendien staan op deze nieuwe DVD veel meer clips, ook uit de U-vox periode, nu voor het eerst op een DVD.
Enig minpuntje op de DVD is dat de korte, single versie van Reap the Wild Wind gebruikt is, terwijl op 'The Collection' nog wel de langere albumversie stond. Belangrijkste voor mij is dat de beroemde clip van Vienna een stereo-track heeft gekregen, voor het eerst op DVD.
De CD heb ik nog niet eens gedraaid, want voor mij voegt het niet veel toe. Wel fijn dat alles nu geremastered is, dus het zal allemaal een stuk beter klinken.

avatar van Droombolus
TerryA schreef:

En passant was hij pre-Ultravox ook nog gitarist bij Thin Lizzy .........

foxhusky schreef:

Toch wel de originele versie neem ik aan? Niet de originele clip met de zogenaamde remix versie als geluid er overheen wat ik ook wel eens gezien heb.

avatar van foxhusky
vigil schreef:

Ja, het is de originele versie, zoals die ook op het album 'Vienna' staat, dus met de stem van Midge Ure himself. De clip is de volledige versie, dus inclusief o.a. de scene met een spin.

avatar van Omsk
Voor de hoes hoeven we het niet te doen.

avatar van vigil
De mannen komen naar Nederland!

Ultravox
26/04 Amsterdam, Paradiso

avatar van dazzler
Completer kan een verzamelaar niet zijn.
Alle singles uit het Midge Ure hittijdperk chronologisch op een rijtje.

En met White China, de vooropgestelde vierde single van Lament die het nooit werd.
Voor de nostalgici hangt er een bonus dvd met videoclips aan.

avatar van goldendream
Is er een Ultravox top 10 hier te vinden?

avatar van goldendream
Is het nuttig een top 10 van Ultravox te starten of bestaat die hier al?

Bij Ultravox - Essential:

essential ULTRAVOX

In principe exact dezelfde tracklijst als hun laatste officiële verzamelaar,
uitgebracht naar aanleiding van de tweede generatie Ultravox remasters.

Hier nu verkrijgbaar in de essential budget reeks van EMI.

Alle singles uit het Midge Ure tijdperk staan er in hun single versie op.
En White China (een single die nooit uitkwam, getuige een bestaande 12" mix)
staat er ook netjes tussen. Voor vijf euro te vinden in de grote mediaketens.

De ideale instap voor wie nog niets van deze 80s band in huis heeft.

avatar van Edwin
Slechts 2 jaar na de laatste officiële compilatie weer een verzamelaar uitbrengen met een volledig identieke tracklist. Ik ben EMI dankbaar dat ze zoveel tijd en geld hebben gestoken in het digitaal oppoetsen van de reguliere albums. Ook het bijbehorende bonusmateriaal was overwegend de moeite waard.

Echter, van de schaamteloze uitmelkerij waar hier sprake van is, kan ik alleen maar intens verdrietig worden.

Hoezo budgetreeks? Hoezo ideale instap? Die vorige verzamelaar kostte bij de release al niet veel en kun je nu bij Play.com voor slechts EUR 5,99 scoren. Dan heb je tenminste ook de videoclips er nog bij.

Dit misbaksel komt met stip binnen op nummer 1 in de top 100 aller tijden van meest overbodige releases.

Edwin schreef:

Omdat jij hem niet moet hebben.

Misschien denken andere mensen die nog niets van Ultravox hebben
er anders over als ze zo'n CDtje zien voorbijkomen voor een schamele vijf euro.

Rond deze bugdet reeks wordt promotie gemaakt en dat kan helpen
om goeie groepen uit de jaren 80 bekend te maken bij een hedendaags publiek.

Uitmelkerij noem jij dat. Denk jij nu echt dat er zoveel mensen zijn
die deze verzamelaar opnieuw gaan kopen als ze die andere al hebben?
Ik vind het een unieke kans om een nieuw of ander publiek aan te spreken.

Neem nu mijn broer. Tot over zijn oren in de singer-songwriter muziek
van de jaren 60 en 70. Van 80s groepen moet hij niet al te veel hebben.

Maar zo'n goedkope verzamelaar met die paar klassiekers erop doet hem twijfelen.
Ik vind dat zoiets moet kunnen.

avatar van Edwin
Nee, mensen die de andere verzamelaar al hebben, zullen 2 jaar na dato deze niet kopen. Het uitmelken slaat ook niet op het steeds weer opnieuw geld uit de zakken willen kloppen van bestaande fans, maar op het steeds maar weer recyclen van materiaal dat zichzelf al tig keer heeft terugverdiend. Ik snap best dat het zo werkt in een commerciële, kapitalistische wereld, maar ik blijf het triest vinden.

Morrissey wist het al eens treffend te verwoorden in Paint A Vulgar Picture. Re-issue! Re-package! Re-package!.....enz.

Laten we dan maar hopen dat er om de 2 jaar een massaal nieuw publiek wordt aangeboord met dit soort uitgekiende marketing campagnes. Als dan vervolgens een klein deel van die massa's zich nog laat verleiden om de reguliere albums te kopen en daarbij een hoge stem achterlaat, word ik er toch nog een beetje blij van.

avatar van Jan Wessels
Prima verzamelaar met de single versies, leuk erbij als je daarnaast de albums hebt. Maar de hoofdreden voor aankoop (in UK voor 5 pond) is de DVD die er bij zit. Heb de Collection DVD in huis maar dit is beter en completer. Leuk om die clips weer te zien. Voor het geld een "absolute bargain". 4*

avatar van WesleyX16
Hè?! Deze lijkt wel erg op de vorige. Hetzelfde aantal. Dezelfde nummers. Dezelfde volgorde. Alleen de hoes en de titel is anders. Wel een verkeerde titel trouwens. Maar dat ga ik niet uitleggen...

Ik heb inderdaad die van 2 jaar geleden. Dit jaar gekregen. Alleen vanwege de dvd die erbij zat. Want verzamelaars die koop ik bij voorbaat niet.

Ik heb hem nog niet beluisterd. En ik heb hem toch beoordeeld?!

avatar van WesleyX16
De dvd begint met twee live versies van Sleepwalk en Vienna. Wat klinken ze live geweldig. In het bijzonder die van Sleepwalk.

En gelijk heb je!!