UGK - 4 Life (2009)

Label: Jive

1. Intro (1:45)
  2. Still on the Grind (4:12)

met Raheem DeVaughn

3. Everybody Wanna Ball (3:57)
  4. Feelin; You (3:54)
  5. The Pimp and the Bun (3:31)

met Ron Isley

6. She Luv It (3:52)
  7. 7th Street (Interlude) (1:26)
  8. Swishas and Erb (4:02)

met Sleepy Brown

9. Purse Come First (4:22)

met Big Gipp

10. Harry Asshole (4:15)

met Lil' Boosie en Webbie

11. Used to Be (5:39)

met 8Ball & MJG, B-Legit en E-40

12. Steal Your Mind (4:45)

met Too $hort en Snoop Dogg

13. Texas Ave. (Interlude) (1:15)
  14. Hard as Hell (3:55)

met Akon

15. Da Game Been Good to Me (4:20)
  16. Outro (3:11)
avatar van Game
Allerlaatste album van UGK, kan wel leuk worden alleen ben ik bang dat dit album te veel in het teken zal staan van Pimp C. Da Game Been Good To Me klinkt al wel goed.

Game schreef:

Valt wel mee.

X-man
Vind het stukken beter dan de voorganger. Deze duurt natuurlijk ook minder lang dan de dubbel cd, maar vind het allemaal net wat scherper. Sommige features vind ik dan wel weer jammer, met name Akon, Ron Isley en Snoop Dogg.

Wat ook heel opvallend is, er wordt nergens over de dood van Pimp C gepraat, het is echt een album zoals Pimp C hem zou hebben gemaakt, knap gedaan!

Harco
Haha, wij zullen het ook nooit eens worden met iets, hè Xander? Ik vind dit album juist weer erg tegenvallen.

X-man
Hmm, wat je zo tegenvallen aan dit album dan? (gewoon nieuwsgierig )

Harco
Heel veel beluisterd heb ik hem ook niet, hoor. En dat is inmiddels ook alweer enige tijd geleden (bij de leak), dus een concreet antwoord kan ik je niet geven. Op het eerste gehoord viel 'ie gewoon erg tegen.

Misschien dat 'ie nog wat meer tijd nodig heeft. Misschien dat 'ie het beter doet met dit weer. Ik zal hem nog eens (een paar keer) opzetten. Je hoort nog van me.

avatar van TheLegacy
Purse Come First

avatar van Yestsida
Het afscheid.

Een klein anderhalfjaar na het vroegtijdig en plots overlijden van Pimp C kreeg de wereld toch nog een zesde studioalbum van UGK. Bun B wou de fans nog één laatste keer laten genieten van nieuwe muziek van het legendarische H-Town duo. Geen rare fratsen, geen hommage aan Sweet Jones, geen blitse producers of noch populaire gastartiesten die niet bij het geheel zouden passen... nee, het moest echt klinken als een trouw UGK-album.

Bun B is in dit opzet geslaagd met de kleine kanttekening dat het klinkt als een dertien-in-een-dozijn album van het duo. Bijna nergens klinkt het echt spannend of haalt het hun oude gekende niveau maar dat mag ook niet gek zijn aangezien het een postuum album is voor Pimp C (het eerste) en er tussen Underground Kingz en zijn overlijden maar 4 maanden zat. Bun B en de producers hebben voornamelijk moeten werken met left-overs veronderstel ik.
Desalniettemin, left-overs of standaard liederen van dit duo zijn nog steeds tof!

De absolute climax van UGK 4 Life is Da Game Been Good to Me, een track dat gemakkelijk kan wedijveren met de toppers van hun catalogus.
Everybody Wanna Ball, She Luv It en Harry Asshole zijn ook één voor één lekkere nummers. Die laatste is zo fout als het maar zijn kan maar ik vind het een uitermate plezierige samenwerking tussen UGK en Pimp C zijn voormalige artiesten bij Trill Entertainment: Lil' Boosie en Webbie. Van beide heren heb ik geen hoge pet op maar voornamelijk Webbie zijn flow past perfect op die track!

Hard as Hell is de vreemde eend in de bijt. Dit is het meeste zeemzoete popnummer dat UGK ooit uitgebracht heeft, uiteraard is vooral Akon (die ook de productie doet) hier verantwoordelijk voor. Die beste man was echter in die tijdsperiode niet weg te denken uit de muziekindustrie en aangezien mijn jongere broer toen een Akon-stan was heb ik dat nummer veel horen langskomen vroeger.
Slecht vind ik het nummer niet, het past gewoon niet bij het geheel.

De rest is ook niet slecht maar ontstijgt de middenmoot niet wat mij betreft. Veelal UGK die rappen over standaardbeats. Het voegt vrijwel niets toe aan de discografie van deze heren maar voor de fans is dit wel een leuk extra'tje.
Knap wel dat het wel aanvoelt als een UGK-album en dat je buiten de outro van Snoop Dogg op Steal Your Mind niet meekrijgt dat Pimp gestorven is.

Zoals de titel van dit project luidt en Bun B nog steeds zo trots roept: UGK 4 Life! Het Zuiden is nog steeds in goede handen en voornamelijk dit subgenre wordt nog goed gedragen door Bun zelf en de (voor mij) ware opvolger van dit duo: Big K.R.I.T..

Verlaging naar 3,5*.