Area 51 - Message from Another Time (2005)

1 stem

Dance / Electronic
Label: Hypersound

1. Introx (1:54)
  2. Journey to Triskelion (5:59)
  3. End of Line (5:19)
  4. Message from Another Time (6:07)
  5. The Empath (5:28)
  6. Die Hard (5:44)
  7. Of the Known Universe (6:28)
  8. Impact (5:39)
  9. Eternities (6:28)
  10. The Robot Empire (5:55)
  11. Xuxos [Remix] (5:58)
  12. Outrox (1:47)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Area 51 bestaat uit Michiel van der Kuy en Rob van Eijk. De eerste is vooral bekend van Laserdance, Rygar en Koto, de laatste vooral van Proxyon, alhoewel Rob ook bijgedragen heeft aan nummers voor Laserdance.

Onder de projectnaam Rygar (waaronder Michiel in de jaren '80 al muziek maakte), kwam er in eigen beheer in 2001 een volledige langspeler uit, simpelweg getiteld Rygar - The Album (2001).
Gezien het album nooit een officiële release heeft gekend, besloot Michiel in samenwerking met Rob de muziek van Rygar een aantal jaren later opnieuw gedeeltelijk uit te brengen en op deze manier nieuw leven in te blazen op het eerste album van wederom een nieuw gekozen projectnaam, namelijk Area 51. Zie daarvoor Area 51 - Jupiter Beyond (2004).

Concreet komt het erop neer dat Area 51 een vervolg is op het Rygar-project. Gek genoeg is er in 2012 juist onder de Rygar-naam weer een album uitgebracht, dus e.e.a. kan zeker lichtelijk dubieus worden beschouwd over waarom de muziek niet gewoon in de eerste plaats onder de Rygar-naam was uitgebracht. Immers zouden er op het debuut van Area 51 ook Rygar-nummers terugkomen.

Message from Another Time is het tweede volwaardige album van Area 51 en vooralsnog is hier geen vervolg meer op verschenen, m.u.v. het feit dat er dus nu weer onder de Rygar-naam wordt geopereerd. In ieder geval zijn Michiel en Rob voor beide projecten verantwoordelijk.

Tja, wat kan vermeld worden over de muziek: het is overduidelijk een blend van de synthdance-stijl van voornamelijk Laserdance en Koto. Het klinkt herkenbaar, ligt gemakkelijk in het gehoor en luistert daardoor lekker weg.
Grootste vraag blijft echter: haalt dit het niveau van de vroegere Laserdance en Koto?
Nee dus. Helaas niet. Bij vlagen wel trouwens, wat frustrerend is. Want het album begint veelbelovend: mooi intro (ook al klinkt het wat misplaatst op een synthdance-album), redelijk overtuigende opener "Journey to Triskelion", om vervolgens lekker los te gaan op het geweldige "End of Line". Om maar te zwijgen van het fantastische titelnummer. Wat dat betreft zijn deze nummers stuk voor stuk eigenlijk gewoon goed en behaalt met gemak het niveau van voornamelijk oude Laserdance.
Echter zakt het album helaas vanaf dat moment in en wordt het daarna helaas niet meer goed. Er zitten nog wel wat aardige momenten in, maar de nummers blijven maar weinig hangen.
"The Empath" heeft goede bedoelingen, maar inhoudelijk stelt het weinig voor.
"Die Hard" dekt qua titel totaal niet de lading. Het is een halfbakken synthdance-niemendalletje, waarin zelfs ruimte is gemaakt voor lelijke vocoder-vocalen. Niet geslaagd!
"Of the Known Universe", "Impact" en "Eternities" proberen vervolgens veel te zijn en slagen daar voor een klein deel in, echter gebeurt er te weinig in deze nummers, waardoor ze niet blijven hangen.
Bij een track als "The Robot Empire" verwacht je wel wat, maar het is over het algemeen een veel te blij klinkend nummer, die ondanks leuke melodielijnen, in dit geval eerder misplaatst klinken, dan dat het effect heeft.
"Xuxos [Remix]" heeft hetzelfde probleem, echter zitten hier weer afschuwelijke vocoder-vocalen in.
Afsluiter "Outrox" is zoals de titel al doet vermoeden hetzelfde als "Introx", echter muzikaal omgedraaid. Eerder overbodig dan geslaagd te noemen.

En zo is er ondanks de goede bedoelingen, toch sprake van een teleurstellend album. Erg jammer, want vooral van synthdance-veteraan Michiel van der Kuy verwacht ik meer. Het album begint erg sterk, maar zakt vervolgens als een kaartenhuis in elkaar. Hoe goed bedoelt ook, aangezien het album wel een bepaalde frisheid en dynamiek uitstraalt.
Ik hoop dan ook dat het debuut van betere kwaliteit is...