Area 51 - Jupiter Beyond (2004)

1 stem

Dance / Electronic
Label: Hypersound

1. Introx (1:47)
  2. Journey in My Mind (5:52)
  3. Sector 9 (6:16)
  4. Into Oblivion (5:22)
  5. From the Sun (6:23)
  6. Virus (5:57)
  7. Martian Storm (6:19)
  8. Imminent Attack (6:05)
  9. Sonic Mission (4:59)
  10. Silver Star (6:13)
  11. Fire When Ready (5:39)
  12. Bionic Man (6:08)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Area 51 is (of was, aangezien ze in ieder geval onder deze naam al heel lang geen albums meer uitgebracht hebben) een synthdance-project van de mannen die verantwoordelijk zijn voor de muziek van bekende synthdance-acts als Laserdance (de voornaamste vertegenwoordiger van dit genre), Koto en Proxyon. Zie voor meer over Area 51, Michiel van der Kuy en Rob van Eijk mijn bericht bij Area 51 - Message from Another Time (2005).

Dan de muziek. Deze is gelukkig een klasse beter dan die op Message from Another Time. Het album klinkt consequenter, kakt niet in en is dus eigenlijk over de gehele linie een degelijk synthdance-album te noemen.
Hoewel niet zo hoogstaand en opvallend als de eerste werkjes van Laserdance (bijna niet te overtreffen binnen dit genre), bevat het wel een scala aan aanstekelijke nummers die lekker bijblijven.
En dan te bedenken dat dit album pas echt een beetje lekker begint te lopen vanaf "From the Sun".

"Introx" opent i.m.o. misplaatst het album. Synthdance heeft niet per se een intro nodig. Knal er gewoon lekker in en gaan met die banaan! Zoniet het begin van Jupiter Beyond.
Met "Journey in my Mind" had het album moeten beginnen, echter is het niet helemaal een lekkere opener. Mid-tempo en een beetje een langdradig middenstuk zorgt ervoor dat dit album wat hortend en stotend opent. In principe geen goed begin voor een synthdance-album.
Gelukkig is "Sector 9" beduidend beter. Het tempo begint te lopen en het nummer heeft potentie.
Echter lijkt ie wat ongelukkig geplaatst, gezien het matige "Into Oblivion" roet in het eten gooit. Vervelende, overbodige samples waar de nadruk op ligt, zorgen ervoor dat het nummer niet lekker loopt en de uiteindelijke indruk is dan ook rommelig.
MAAR, wat ik dus al vermeldde, begint het album vanaf "From the Sun" wél lekker te lopen. "From the Sun" kent een mooi begin en ontpopt zich tot een vlotte, door zijn melodieën zelfs enigszins charmant klinkend synthdance-toppertje.
"Virus" is zo mogelijk nog beter. Het nummer begint met het intro van de soundtrack van Terminator 2 om vervolgens los te barsten in een heel cool synthdance-nummer, compleet met in dit geval wél effectieve samples uit de eerste Resident Evil-film. Erg tof!
En het tempo en niveau blijft constant met "Martian Storm", wat eerder op het eerste Rygar-album heeft gestaan. Gek genoeg doet dit nummer me qua thematiek deels een beetje denken aan OMD's "Enola Gay". Voor een "Martian Storm" klinkt het nummer wel erg vrolijk, maar goed.
"Imminent Attack" gaat vlot verder en is een prettige, zeer energieke track. Wederom geslaagd!
"Sonic Mission" klinkt iets meer behouden, maar is daardoor een welkome afwisseling.
Het is knap dat ook naar het einde van de plaat het niveau goed blijft. Sterker nog: "Silver Star" is erg fijn en één van de betere van de plaat, samen met het net zo energieke en stoere "Fire When Ready".
Afsluiter "Bionic Man" is dan misschien wel wat duf, maar de effectieve samples zorgen toch voor een aardige afsluiter.

Dus is Jupiter Beyond, ondanks het twijfelachtige, niet bepaalde overtuigende begin van de plaat, alsnog een lekker album geworden. Uitgebracht in een tijd dat synthdance als genre toch redelijk was doodgebloed, zorgen Michiel en Rob ervoor dat ze in ieder geval op dit album hoorbaar hun kunstjes niet verleerd zijn. Alleen jammer dat het zo zou doodbloeden op opvolger Message from Another Time.