The Feelies - The Good Earth (1986)

Label: Twin Tone

1. On the Roof (2:59)
  2. The High Road (4:27)
  3. The Last Roundup (2:58)
  4. Slipping (Into Something) (6:00)
  5. When Company Comes (2:19)
  6. She Said She Said * (2:49)
  7. Let's Go (2:44)
  8. Two Rooms (2:36)
  9. The Good Earth (3:51)
  10. Tomorrow Today (5:35)
  11. Slow Down (3:13)
  12. Sedan Delivery * (2:57)
avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Ik kan hier kort over zijn, muzikaal weet mij dit zeker te boeien, zelfs erg gaaf !!! Maar die stem van de zanger totaal niet.
Slipping doet me trouwens denken aan Dirty Blvd van Lou Reed.

avatar van freakey
DjFrankie schreef:
...Slipping doet me trouwens denken aan Dirty Blvd van Lou Reed.

Andersom dan wel he.... dit is 3 jaar ouder....

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
DjFrankie schreef:
...Slipping doet me trouwens denken aan Dirty Blvd van Lou Reed.

freakey schreef:
Andersom dan wel he.... dit is 3 jaar ouder....

Inderdaad andersom, alle credits voor The Feelies

avatar van Chronos85
Ik wil bij dezen een lans breken voor Tomorrow Today. Het is misschien een beetje een vreemde eend in de bijt vanwege het afwijkende rustige ritme. Prachtige hypnotiserende gitaarsolo's die zich middels de gitaren van Mercer en Million als slangen over elkaar heen kruipen. Goede plaat wederom hoewel imo iets minder dan het debuut en Only Life.

avatar van reptile71
DjFrankie schreef:
Slipping doet me trouwens denken aan Dirty Blvd van Lou Reed.

Wat mij betreft is het sprekend Velvet Underground en dus zeker wel eerder Lou Reed invloeden dan andersom.

avatar van vinejo
likeahurricane schreef:
Mijn favoriete album aller tijden. Van begin tot het einde perfect. Heel anders dan Crazy Rhythms, die ook top is.
Jammer dat ze niet meer van dit soort platen maken.

5 sterren

Kocht deze LP bij de release op basis van de bespreking in Humo, wellicht zit die bespreking nog in de hoes (want scheurde ze telkens uit), heb altijd enorm genoten van het bezwerende gitaarspel op deze plaat. Inderdaad, zoals iemand hier schrijft, soms wat vergelijkbaar met REM in zijn beginperiode (Fables of the Reconstruction, nog zo n zalige plaat). Zonet de cd-versie nog eens beluisterd (in het donker) en mijn dochter kwam bij me zitten Samen genoten, ook van de net aangeschafte subwoofer die de muziek uit mijn B&W s een warme gloed geeft.
Ik ga deze subiet eens in mijn top 10 steken, moest er al lang in staan..!

avatar van Tonio
In de zomer van 1980 zat ik op een balkon van een studentencampus. Het was heerlijk weer en mijn vriend had de geluidsboxen naar buiten gesleept en liet mij zijn nieuwste aanschaf horen: Crazy Rhythms, het debuut van de Feelies. Na één minuut was ik verkocht: de bruisende energie, de hypnotische, repetitieve patronen, maar tegelijkertijd verrassend catchy deuntjes maakten mij tot fan voor het leven.

Het duurde maar liefst zes jaar voor er een opvolger was in de vorm van The Good Earth. Maar de kwaliteit vergoedde veel: het neurotische van het debuut is ingewisseld voor een wat rustiger tempo. Het hypnotiserende is echter gebleven, vaak in de vorm van een 'bed' van bas, drum en akoestische gitaren, waar doorheen zich elektrische gitaarlijnen vlechten. Zoals in Slipping (Into Something), mijn inziens het beste nummer van het album.

Achteraf bleken die zes jaren nog mee te vallen. Echt productief zijn ze namelijk nooit geworden: in 37 jaar hebben ze zes albums uitgebracht. En hoewel het niveau van de eerste twee niet meer gehaald wordt, zit er geen enkel matig album tussen.

avatar van VlaFlippie
Een plaat die ik elk moment op kan zetten. Een allemansvriend van mijn emoties. Down of up, het past altijd. Ik weet niet wat het met deze plaat is, regelmatig gooi ik m op de draaitafel of in een makkelijke bui laat ik Spotify het werk doen. En zonder uitzondering word ik beloond met de magische klanken van dit album. Ze geven zelf aan dat ze beïnvloed zijn door Velvet Underground en Lou Reed. Die doen me helemaal nix, maar ja...misschien moet ik daar ook eens voor gaan zitten. Want als je uit die inspiratie zo'n prachtige plaat als The Good Earth kunt persen, dan maakt me dat toch weer nieuwsgierig.