Moby Grape - Vintage (1996)

Alternatieve titel: The Very Best Of

Label: Columbia

1. Hey Grandma (2:45)
  2. Mr. Blues (2:00)
  3. Fall on You (2:50)
  4. 8:05 (2:33)
  5. Come in the Morning (2:17)
  6. Omaha (2:45)
  7. Naked, If I Want To (0:57)
  8. Rounder [Instrumental] (2:03)
  9. Someday (3:31)
  10. Ain't No Use (1:40)
  11. Sitting by the Window (2:47)
  12. Changes (3:24)
  13. Lazy Me (1:47)
  14. Indifference (4:15)
  15. Looper [Audition Version] (2:39)
  16. Sweet Ride (3:12)
  17. Bitter Wind (2:39)
  18. The Place and the Time (2:24)
  19. Rounder [Live] (2:02)
  20. Miller's Blues [Live] (6:07)
  21. Changes [Live] (4:21)
  22. Hey Grandme [Mono / Single Version] (2:32)
  23. Omaha [Mono / Single Version] (2:23)
  24. Big (4:47)
  25. Skip's Song [Demo] (3:25)
  26. You Can Do Anything [Demo] (2:50)
  27. Murder in My Heart for the Judge (2:59)
  28. Bitter Wind (3:07)
  29. Can't Be So Bad (3:26)
  30. Just Like Gene Autry: A Foxtrot (2:56)
  31. He (3:37)
  32. Motorcycle Irene (2:26)
  33. Funky-Tunk (2:13)
  34. Rose Colored Eyes (4:20)
  35. If You Can't Learn from Your Mistakes [Peter Solo Version] (1:26)
  36. Ooh Mama Ooh (2:28)
  37. Ain't That a Shame (2:30)
  38. Trucking Man (2:02)
  39. Captain Nemo (1:46)
  40. What's to Choose (1:57)
  41. Going Nowhere (2:04)
  42. I Am Not Willing (3:00)
  43. It's a Beautiful Day Today (3:07)
  44. Right Before My Eyes (2:05)
  45. Truly Fine Citizen (1:49)
  46. Hoochie (4:25)
  47. Soul Stew (2:20)
  48. Seeing (8:09)
avatar van Poles Apart

Zo is bijvoorbeeld het volledige debuutalbum uit 1967 erop te vinden, en zijn zowat alle belangrijke nummers van latere Moby Grape albums vertegenwoordigd op deze dubbel-cd.

Ook staan er wat live nummers op en zijn er voor de echte fans die de reguliere albums al in hun bezit hadden nog wat demos, outtakes en rarities toegevoegd.

Zeer, maar dan ook zeer de moeite waard, en een ideale aanschaf voor een ieder die nog niks van deze geweldige band in huis heeft.

avatar van Droombolus
Poles Apart schreef:
Veruit de beste en meest complete verzamelaar van deze nog altijd zeer onderschatte band uit San Francisco. .

Na deze The Moon - Without Earth and the Moon (2003) moet ik zeggen: Kijk, dit ben ik dan wel weer volmondig met je eens ..........

avatar van musicfreak1960
Het leuke aan deze verzamelaar is het gepraat tussendoor
bij de outtakes, en ze spelen live in de studio lijkt het wel
maar inderdaad, een heerlijke verzamelaar van deze
vergeten band, een van de beste jaren 60 groepen

avatar van Tony
Alles wat je je maar van deze band kunt wensen staat erop. Debuut Moby Grape uit 1967 staat er integraal op, en dat is nog maar het begin... Geweldig!

Meer heb je van deze band niet nodig om te beseffen dat dit een van de grote geheimen in de pophistorie is, samen met Big Star...

kistenkuif
Muzikaal tijdloze band. Zo'n variatie aan songs en dan toch herkenbaar blijven door hun eigen geluid. En pas op, die songs zijn bepaald niet simpel met al die tempowisselingen, dwarse akkoorden en goed geplaatste harmonies. Want zingen kunnen ze allemaal als de beste met afwisselend de lead. Instrumentaal zijn het bovendien muzikanten die wéten wat ze spelen. Moet ook wel met drie gitaristen up front. Voor mij is Moby Grape één van de grondleggers van de alternatieve muziek. Bepaald geen softe hippieband. Niks psychedelisch gepriegel. Lange solo's ontbreken. Kort, bondig, ruig en bloedmooi. Nogsteeds.

Deze dubbelaar was ooit steenduur en is nu midprice te bestellen. Het is het geld waard want de uitgave is ook nog eens mooi verzorgd, warm geremasterd en voorzien van een uitgebreid boekwerkje.

kistenkuif
Nog vergeten te melden: hun geniale debuut staat als geheel op deze verzamelaar, opgepoetst en wel.

avatar van Droombolus
Maar helaas wel in de stereo mix ...... De echte Grape Nut moet de mono miks ....

kistenkuif
Zouden er nu nog verse Grape Nuts groeien dan? Weinig vermoed ik. Daarom vind ik deze voorbeeldige en voordelige dubbelaar prima kunstmest voor een nieuwe generatie notenbomen. Wat het geluid betreft heb je overigens wel gelijk: de monoversie klinkt compacter en directer maar veel scheelt het niet.

avatar van caravelle
Na een fijne recensie in OOR blind gekocht in het najaar van 1993. En dan ook nog ergens in een 2e hands platen/cd zaak in Clearwater Florida. Nooit spijt gehad van deze prachtige dubbel-cd. Het eerste schijfje is de beste van de twee. De wat latere nummers zijn wat minder opzienbarend. Geluidstechnisch is het niet allemaal top maar de uitvoering van de nummers maakt alles meer dan goed. Er zijn ook wat demo's toegevoegd die de moeite waard zijn zoals Skip's song en You can do anything. Skip's song is de grondversie van het uiteindelijke Seeing maar eigenlijk veel mooier. Moby grape is zo een band die al lang in de vergetelheid geraakt is maar zeker niet terecht. Ik zet Rounder (live) nog eens op. Wat een gitaarwerk en energie zeg...........

Kalamitsi
Twee vliegen in één klap. Hun onvolprezen debuut integraal én een compilatie van later werk. Bepaald geen weeig hippiegedoe met een patchouili-geurtje. Tegen die stroom in verrasten ze mij destijds met een zeer eigen geluid. Voor meer info: zie hierboven. Dat volstaat. O ja, op de zeer energieke song Can't be so bad komt onverwachts de geweldige zanger David Clayton-Thomas (BS&T) opduiken. Ook dat nog! Heerlijk.