Ben Harper and the Blind Boys of Alabama - There Will Be a Light (2004)

Blues
Label: Virgin

1. Take My Hand (3:54)
  2. Wicked Man (3:33)
  3. Where Could I Go (4:09)
  4. Church House Steps (4:46)
  5. 11th Commandment (1:34)
  6. Well Well Well (3:15)
  7. Picture of Jesus (3:45)
  8. Satisfied Mind (3:15)
  9. Mother Pray (3:00)
  10. There Will Be a Light (3:22)
  11. Church on Time (4:17)
avatar van Ronald5150
Deze samenwerking tussen Ben Harper en The Blind Boys of Alabama levert een prachtig gospelblues album op. De religieuze teksten en thema’s zijn voor mij als niet uitgesproken religieus persoon nergens een probleem op. De muziek overheerst en dat is op ”There Will Be a Light” dik in orde. De muziek is warm en hier en daar broeierig en beklemmend. De sfeer van de delta is voelbaar. Ben Harper zorgt voor de blues met zijn goede stem en mooie gitaarwerk. De heren Blind Boys of Alabama zorgen voor de aanvullende vocalen in zowel samenzang als individuele partijen. Met name die samenzang zorgt regelmatig voor kippenvel, bijvoorbeeld op ”Well, Well, Well”. Ik kan niet anders zeggen dat ”There Will Be a Light” hemels mooi is. Het is intens, meeslepend, maar ook swingend. Naast het eerder genoemde ”Well, Well, Well”, zijn ”Church House Steps” en ”Satisfied Mind” mijn andere favorieten. Maar dit album moet je in zijn geheel luisteren. Het is een beleving die je van begin tot eind moet ervaren. ”There Will Be a Light” is van zeer grote klasse en zeker een van mijn favoriete albums uit de jaren 00.