Lou Ragland - Is the Conveyor - Understand Each Other (1977)

Soul
Label: SMH

1. Understand Each Other (6:20)
  2. What Happened to the Feeling (5:36)
  3. Since You Said You'd Be Mine (3:35)
  4. Just for Being You (Loving You) (3:28)
  5. What Should I Do? (3:38)
  6. It's Got to Change (3:22)
  7. The Next World (4:58)
  8. Understand Each Other [Instrumental] (4:59)
avatar van Reijersen
Waar is jouw berichtje dan Lizzy?

avatar van Reijersen
Lekker album hoor! Muzikaal bijzonder strak en lekker afwisselend. Lou heeft daarnaast een kraakheldere stem die weet te boeien, maar niet helemaal weet in te pakken. Kom wel uit op een dikke voldoende.

Ik zie nu pas dat hij er al op staat. Heb de pm met de bevestiging over het hoofd gezien tussen de berichten met linkjes.

Over het album:

Ik weet niet precies waarom ik dit album heb gekozen als Soul-album van de Week, maar misschien is het het eerste nummer: Understand Each Other. Dit nummer trok mijn aandacht toen ik mijn muzieklijst, met veel nummers die ik nog nooit heb beluisterd, min of meer op de achtergrond had aanstaan. De stem van Lou Ragland bevalt me goed, maar ook instrumentaal vind ik het erg sterk. Daarna volgt een aantal standaard soulsongs met een typisch onderwerp, die mij wel goed in het gehoor liggen. Vervolgens wordt het omgegooid in The Next World, dat lekker lekker swingt.
Misschien niks nieuws onder de zon, ook destijds niet, maar het is naar mijn mening toch wel een erg fijn soul-album.

avatar van Reijersen
Ik heb dan ook 'Understand Each Other' en ' The Next World', ja precies die twee, aangevinkt als favorieten.

avatar van zinulzki
Het zijn ook die nummers die ik wel de moeite vind. De rest van het album heb ik voorlopig minder mee, maar al bij al vind ik dit best wel een interessante keuze als Soulalbum van de week.

avatar van sq
sq
Zijn stem is prima. Instrumentaal is het wat rommelig, maar dat stoort me niet. De lowbuget (?) productie heeft zelfs wel charme en helpt het album als geheel aan een puur en soulful geluid. Het is voor mij niet een monumentaal album vanwege de toch wel wisselende kwalileit per nummer.
Het titelnummer vind ik bijvoorbeeld niet geweldig, want bij de uitloop zit ik eigenlijk te wachten tot het klaar is. Dat in tegenstelling met What Happened to the Feeling, waar ik, zeker ná de break, geen genoeg van kan krijgen. Fantastisch nummer. The Next World Vind ik ook wel prima, maar de andere nummers zijn, in verschillende gradaties, toch wel wat te dun voor mij. De ballad vind ik ronduit slecht.

Niet voor mij om te kopen, maar enkele losse nummers zijn zeker het uitchecken waard voor liefhebbers van het genre. Mooi gevonden van Lizzy89.

avatar van kemm
Ik ben het eens met de favorieten van de anderen, alledrie. Zeer goede songs zonder dat het echt toppers zijn. De rest van de plaat doet me weinig, maar slecht vind ik het allerminst. Wat ik wel vreemd vind is dat deze muziek uit 1977 komt. Moet dit toen niet al wat gedateerd hebben geklonken? Misschien wat sterk uitgedrukt, maar het klinkt meer als iets van 5 jaar eerder. Kwalitatief verandert dat natuurlijk niks aan de zaak, maar toch...

avatar van sq
sq
Ik ben het daar eigenlijk wel heel erg mee eens. In 1977 had je bijvoorbeeld al superstrakke producties als die van Ray Parker jr en het geniale All´n All van Earth Wind & Fire is ook uit 1977. Dat is dan toch wel een wereld van verschil.

Ja, hebben jullie gelijk in. Wat ik op internet ergens las, was dat het album inderdaad waarschijnlijk een aantal jaren eerder is opgenomen (min of meer op een privé-label). Ik dacht dat ik dat had gemeld, maar niet dus..
Mijn voorkeur gaat overigens ook uit naar de "oudere" soul. Hoe meer het richting jaren 80 gaat, des te minder het me meestal interesseert.

avatar van jelmer19
Lizzy89 schreef:

Heb ik ook. In de jaren 60 en begin jaren 70 zijn wat mij betreft de beste soul-platen gemaakt.

avatar van Rhythm & Poetry
Jammer dat dit album tot nu toe weinig users weet te trekken, maar misschien gaat dat nog komen. Ik heb het een paar keer opgezet, weggeblazen ben ik zeker niet maar ik heb er toch wel goed van genoten. Het heeft hier in huis voornamelijk als achtergrondmuziek opgestaan en dan kan ik niet veel betere albums wensen als Is the Conveyor.Het album zit vol heerlijk ouderwetse soul en dat bevalt me beter dan dat ik op voorhand gedacht had. Lou Ragland heeft een aangename stem en de instrumentatie is alleraardigst. Ik ga mee met de meerderheid en geef dit album ook 3,5*.

avatar van Pooiertje
Ik heb een beetje een achterstand met albums van de week omdat ik op vakantie was, maar deze beluister ik straks .

avatar van Osiris Apis
Een prima ouderwets soul album. The Next World vind ik het beste nummer. Lekker funky nummer. What Happended to the Feeling is ook een favoriet. De andere nummers (vooral het middenstuk) vallen minder op voor een hoge score.