Vive la Fête - Schwarzkopf Remix EP (2004)

België
Electronic / Pop
Label: Surprise

1. Schwarzkopf (3:06)
  2. Vive La Rappinghood (5:27)
  3. Vivre Sur Video (5:42)
  4. Schwarzkopf [R-Kut Remix the Backlash] (6:01)
avatar van Onderhond
0,5
Ooit, toen trance, hardcore en techno hun eerste piek beleefden, en Onderhond nog Onderhondje was, was ik verknocht aan FastTrackerII. Een programma waar je relatief snel en makkelijk snel een eigen trackje in elkaar kon zetten. Mijn eerste dappere pogingen waren kwalitatief vergelijkbaar met deze muziek. Ik heb die uitprobeersels zelf nooit weggegooid, en af en toe in een goeie bui wordt er onder vrienden nog hartelijk mee gelachen.

Hoe dit ooit commercieel uitgegeven kon woorden, laat staan geapprecieerd wordt kan er bij mij niet in. Heeft de belgische rockscene misschien de new-wave ontdekt, en plannen ze een nieuwe revolutie ? Zijn ze dan wel 20 jaar te laat mee. Tergend simpele, saaie en trage ritmes, melodieën die het moeten afleggen tegen het gemiddelde hardcore nummer en uhm ... "zang", bij gebrek aan een betere term.

Het enige wat in me opkomt bij het beluisteren van dit EPtje is "Arm Belgïe". Na Kabouter Plop, K3 en Eddy Wally, nu ook dit nog. Misschien moet ik die oude FTII tracks ook maar eens op een CDtje gooien, een beetje extra zakgeld kan nooit kwaad.

0.5*

PS: Na herman's bericht te hebben bij hun eerste album zou ik het alleen al uit nieuwsgierigheid downloaden. Nog gedateerder ?
Opvallend hoe gedateerd dit album al klinkt na 5 jaar... De recentere platen van Vive La Fete zijn gelukkig een stuk beter.

Hehe, misschien moet je het origineel van Trans X (Living On Video) dan maar 's downloaden. Overigens klinken de gewone studio-albums van Vive La Fete wel anders en het eerste album gedateerd in een iets ander opzicht.

Onderhond schreef:

0.5*

mja, ik zeg "rijk belgië" -> deus, evil superstars, mauro & the grooms, jacques brel, gorki, buscemi, soulwax, mintzkov luna, flip kowlier, tc matic (arno!), hooverphonic, daan, ...en ik kan zo blijven doorgaan.
i.p.v. de allerslechtste (2 bovendien muziekspelende 'groepen' voor kinderen) te vernoemen, kan je je ook eens concentreren op de goede muziek. wat ben je dan toch behoorlijk flauw bezig.
ik lach trouwens ook met jullie fantastische DJ tiësto, kane en 'may he rest in peace' andré hazes, (wat een opgef*ckt gedoe was me dat bij diens dood, gewoon schrijnend zielig noem ik dat.)
aanvaard het gewoon: jullie hebbben de betere voetballers, wij de betere muzikanten.

avatar van Onderhond
0,5
Wie is die jullie, want ik ben gewoon een Belg?

De muziek die jij aanhaalt kan mij verder ook geen bal schelen, maar heeft hier verder weinig te zoeken. De vergelijking met K3 en Plop die ik maakte was een kwalitatieve die wees op de complexiteit van de nummers.

Ik ben het met Jacom eens. Alleen een begrip als dEUS is al groter en beter dan de Hele Nederlandse (pop)scene bij elkaar. op een aantal uitzonderingen (Johan, Claw boys claw) na.

Onderhond schreef:

Wie is die jullie, want ik ben gewoon een Belg?

ah, sorry, had ik ni door.
toch kortzichtig die vergelijking met K3, maar ja smaken verschillen zeker.
(en toch, arm belgië zeggen)

tobias schreef:

Er zijn genoeg leuke Nederlandse dingen. Kijk ook 's naar een label als Transformed Dreams. En er komt ook weer een nieuwe Coparck aan, zag ik. Bij dEUS haalt het niet - okay - maar dEUS is wat mij betreft dan ook een van de grootste Europese bands van het vorige decennium.

avatar van FeZ
FeZ
jacom schreef:

Ja hallo hallo! Dit gaat me weer ff iets te ver; dit is hetzelfde als K3 en Plop opnoemen als representatief voor België. Nu doe je hetzelfde wat je niet van onderhond accepteerde.
Peter Pan Speedrock, Spinvis, Bettie Serveert, Herman van Veen, C-Mon & Kypski, Floris, The Sheer, Relax, Joost van Bellen....... toch wel kwaliteit. Overigens ik niet dat dit een NL VS BE strijd gaat worden; ik kan vrij veel Belgische muziek waarderen.
En dat van Hazes..... beetje jammer dat die vent opeens zo nationaal opgehemeld werd (kan me trouwens wel voorstellen dat ie voor een grote groep Nederlanders een soort held was; man van het volk).

FeZ schreef:

dat was m'n punt ja.

Music
uuh 4 liedjes maar??

Ja, het is een EP.

Electro_
Vivre Sur Video klinkt wel erg melig hoor. Niet helemaal waar ik graag naar luisteren wil als ik VLF wil horen. Gebruiken ze daar teksten van verschillende nummers? Ik hoor namelijk ook een paar zinnen uit Nuit Blanche. Vive La Rappinghood (Van Chicks on Speed?) vind ik wél leuk, al is dat ook niet echt het geluid van Vive La Fête. De Backlash-remix luister ik ook graag, al is hij misschien wel ietwat langdradig. Veel vorderingen zitten er namelijk niet in. Schwarzkopf is trouwens één van m'n favoriete VLF-nummers. 3,5*

Wordy Rappinghood is niet origineel van Chicks Of Speed he? Tom Tom Club (met Chris en Tina van Talking Heads) hebben dat geschreven, al is het gezongen wijsje al veel ouder, geloof ik.

Electro_
Ik zal op zoek gaan. Blijf het een leuk nummer vinden namelijk.