The Lightning Seeds - Cloudcuckooland (1989)

Label: MCA

1. All I Want (2:56)
  2. Bound in a Nutshell (4:34)
  3. Pure (3:48)
  4. Sweet Dreams (4:29)
  5. The Nearly Man (3:10)
  6. Joy (4:18)
  7. Love Explosion (4:20)
  8. Don't Let Go (4:00)
  9. Control the Flame (3:27)
  10. The Price (4:20)
  11. God Help Them (3:43)
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Wat nu, ben ik nog steeds de enige die op dit prachtplaatje gestemd heeft? Komt dat horen, komt dat horen! Fraaie melodieuze pop, een beetje in het verlengde van a-ha of de Pet shop boys (maar dan wat organischer). 4* voor deze.

avatar van andré
'Pure' en 'All I Want' zijn geniale popsingles, maar ik vind deze verzamelaar eigenlijk wel genoeg om in huis te hebben. Een aanrader trouwens voor mensen die The Smiths te alternatief en Pet Shop Boys te mainstream vinden.

Strakke ongecompiceerde popsongs, gladjes geproduceerd. Puike viersterren plaat.

Parlotones
Casartelli schreef:

Casartelli hoi ik heb ook Jollyfication en Dizzy Heights. Maar ik vind Jollyfication de beste van de drie. Punch and Judy vind ik 1 van hun beste songs, lekker vrolijk.

avatar van vigil
Wow, ik kom er nu pas achter dat Andy McCluskey hier en daar wat synths speelt op dit album

avatar van Rainmachine
Leuke band dat Lightning Seeds ook al is het eigenlijk een project van multi-talent Ian Broudie die zich telkens met andere muzikanten omringt. De beste man heeft een uitstekend gevoel voor sugar coated popsongs zoals hij het zelf noemt. Ook zijn productiewerk is erg goed bij andere bands, daar ken ik hem ook voornamelijk van. Cloudcuckooland is een prima album en van wat ik van de band heb ook het beste. Zit wat in de hoek van de Wild Swans, The La's en Fiction Factory.

avatar van johan de witt
17 stemmen slechts
Fijn album, met als gast ook Peter Coyle (Lotus Eaters) op twee tracks.

avatar van luigifort
Wel 1990.

avatar van Premonition
Ian Broudi had wel een centrale positie in de Liverpoolse postpunk scene. Startte met Big in Japan, een soort supergroep in wording, met Holly Johnson op bas, Budgie op drums en Bill Drummond, de latere producer (Crocodiles) en manager van Echo & the Bunnymen en later actief in the KLF. Broudi produceerde Porcupine, het derde album van Echo.
Ken dit album van Broudi eigenlijk helemaal niet goed, ken alleen de single Pure, wat ik wel een aardig nummer vind. Zal 'm eens gaan beluisteren binnenkort.