Audra - Everything Changes (2009)

Uitgebracht in eigen beheer

8. Plastic Horses
  9. Silver Music
  10. Syd Barrett
avatar van reptile71
De nieuwe Audra is al onderweg naar Sounds for Sure en ik ben reuze benieuwd!

Sheplays
En, Paul......vertel?

avatar van reptile71
Vandaag was de grote dag, heb ze binnen. Ik heb Bret Helm plechtig beloofd dat ik ze niet voor 19 mei zou gaan verkopen, maar zelf luisteren mag natuurlijk wel.
En hoe klinkt dat nieuwe Audra album dan? Het is een genot! Bret Helm heeft nog steeds een prachtige donkere stem, de sound is hier en daar wat meer 'wavy' dan ik van Audra gewend ben. Audra maakt hier serieus onderdeel uit van de post-punk revival en misschien is dat ook wel wat ze met dit album willen laten zien: dat ze gewoon absoluut niet onderdoen voor bands die de afgelopen jaren zijn doorgebroken in het genre. (Eigenlijk laten ze met dit album direct al velen achter zich.)
'100 Years Old' is een lekkere knallende opener. Zou bijna denken dat ze de titel hebben laten inspireren door '100 Years' van The Cure. Dit is net zo'n lekkere uptempo opener. Eerlijk gezegd zou het me zelfs niet verbazen als het nummer stiekem over Robert Smith gaat: "You feel like you're one hundred years old. 'Cause it's about time for that." (uiteraard mij eigen interpretatie hier )
Een reeks pakkende liedjes volgt. In o.a. nummers als 'I Just Can't Let Go' en met name in 'What's Meant to Be' verweven ze een prachtig dromerig wave geluid (Lost Highway, dit is een nummer waar jij bijv. van gaat smullen!). Ze hebben hun gitaarsound dus enigszins aangepast t.o.v. de vorige albums.
Maar ze blijven ook Audra, wekken sympathie met de zorg die ze uiten om onze planeet in 'Life on This Planet' en zetten met 'Silver Music' een pianoballad op het album met een 'October'-feel.
Persoonlijk hoogtepunt is voor mij de afsluiter 'Syd Barrett': per direct een van mijn favoriete Audra nummers, al na de eerste keer dat ik het hoorde en 200% waardig om deze fijne plaat mee af te sluiten, met een zalige dosis kippevel.

Dit review is geschreven na pas 3 luisterbeurten om alvast even een idee te geven.

PS: Bij interesse in een gesigneerd exemplaar (voor de normale SFS-prijs van € 12,95) even een PM.

avatar van reptile71
Ik heb hem bijna aan 1 stuk door gedraaid afgelopen dagen en vanaf nu is hij dan eindelijk te bestellen. Kunnen ze tenminste vanaf 19 mei verzonden worden.

avatar van reptile71
Nog 1 gesigneerd exemplaar over. Wie het eerst komt... (even een pm)

avatar van azra
@ reptile ; je stemt bijna nooit op een cd die je nog geen maand hebt, en nu heb je hier zelfs van je 4 sterren, 4,5 sterren gemaakt
Is hij echt zó goed?

avatar van reptile71
Ik vind het gewoon echt een hele lekkere cd. Ik kan er naar blijven luisteren, draai hem elke dag minimaal 1 keer, maar meestal vaker. (meestal gelijk een paar keer achterelkaar)

Hij begint heerlijk energiek, 100 Years Old zie ik als een soort combi van de nummers 100 Years van The Cure, I Will Follow van U2 en Shadowplay van Joy Division. Niet dat het nummer daar nou echt op lijkt, maar het hakt er net zo lekker in. Echt een vette opener voor een band die na 7 jaar weer een cd aflevert. Je voelt de frisse energie waarmee dit album is opgenomen, de motivatie om een echt goed album te maken. Daarna volgt veel moois, dat wel leuk klinkt na 1 of 2 keer luisteren maar na 10, 20, 30 luisterbeurten wordt het gewoon beter en beter. Langzaam neemt dit album me over en brengt het een gevoel over van pijn en teleurstelling, maar ook van hoop en aansporing om er iets beters van te maken. Van wat? Van deze aarde.... Ik kan janken om de schoonheid van een nummer als What's Meant to Be, het schitterende eindstuk van I Just Can't Let Go: "They've left me here, where nothing shines..."
Life on This Planet ... zelden een nummer gehoord dat zo duidelijk een weergave geeft van een persoon die pijn, verdriet en woede voelt omdat hij de wereld de vernieling in ziet gaan en tevens een frustratie heeft omdat hij niet weet wat te doen en er zelf ook aan onderdoor gaat.
Audra brengt een sterk gevoel over met dit album, een eenheidsgevoel, een gevoel dat ik opvang en dat goed bij me aansluit. Ooit heb ik getwijfeld aan mijn gevoelens, maar aangezien ik uit ervaring inmiddels weet dat dat niet nodig is, komt de boodschap van deze plaat luid en duidelijk bij me binnen. Dit gebeurt me niet zo vaak op deze manier en het is natuurlijk ook een persoonlijke beleving, maar het maakt wel dat dit album met kop en schouders uitsteekt boven wat ik de laatste tijd aan nieuwe muziek heb gehoord. Het ging zelfs al door mijn hoofd om dit album in mijn top 10 te zetten. Voor mij is dat iets unieks want ik heb dat nog nooit gehad met een nieuw album. Bij mij moeten platen hun plek verdienen door de tijd. Dit album heeft in een paar weken tijd gedaan waar een ander album jaren over moet doen.

En dan Syd Barrett als afsluiter, mooier kan het gewoon niet. Echt een fantastich nummer! Het laat je wanhopig achter en eigenlijk is er daarna maar 1 oplossing: het album opnieuw draaien.
Het is een vrij kort album, maar dat maakt absoluut niet uit, want het verveelt gewoon niet.

Lost Highway
Dus What's meant to be is een typisch 'Lost Highway nummer'? Ik ben nu wel erg benieuwd geworden. Ik dacht hem vandaag samen met de nieuwe Decorate. te bestellen maar aangezien deze laatste nog niet beschikbaar is zal het iets worden voor binnen enkele dagen.

avatar van reptile71
Ja DD heb ik nog niet binnen, dus ik wacht even met de bestelknop op de site zetten tot hij er echt is.

Ja ik had zo'n idee dat 'What's Meant to Be' wel echt wat voor jou zal zijn. Ik denk sowieso dat je dit album wel zal kunnen waarderen hoor, en nog veel meer andere mensen ook.

Lost Highway
Zeker niet slecht hoor, mag ik op basis van dat nummer de conclusie trekken dat hier geen polonaisekrakers te bespeuren zijn? Klinkt behoorlijk zwaarmoedig...

avatar van reptile71
Polonaisekrakers haha... nee die staan er niet op, maar Syd Barrett is denk ik wel het meest zwaarmoedige nummer van het album. Ik vind dat eigenlijk nog wel meevallen. Ik vind het in elk geval geen zwaar album. Het luistert eerder juist lekker weg, maar ja ik heb ook wel eens gemerkt dat wat voor mij niet zwaar is dat voor een ander wel kan zijn. Je zal het zelf moeten beoordelen.

avatar van azra
En opeens sprong er een vonk tussen het album en mij. Het klinkt zeer professioneel, de sfeer, de zang en de emotie die er uitgestraalt wordt. 'you used to shine like gold, with hope in your eyes' wat een prachtige zin in het openingsnummer is dit. Kippenvel.
Het album suddert zo op hoog niveau verder met als hoogtepunten Jason and the Doors en Life on this Planet en bereikt zijn dieptepunt met Plastic Horses.

Dit dieptepunt zal waarschijnlijk niet iedereen begrijpen. maar ik heb een hekel, een afschuw aan de eerste zin van dit nummer 'tonight is her anniversary and it's also christmaseve' Ik kan het niet omschrijven maar het klinkt zo ontzettend zelfmedelijdend, zielig en zwak. Het slechtste nummer van Audra wat ik ooit gehoord heb helaas.

Maar dit neemt niet weg dat de rest heerlijk is. Typische Audra muziek, een must-have voor de liefhebber.

azra schreef:

Ik begrijp je wel, maar ik kan er anders naar luisteren. Die zin staat daar omdat die 2 dingen voor veel mensen van emotionele betekenis zijn en dus een bepaalde lading geven aan het moment. Dan nog vraag ik me trouwens af wat er precies met de tekst wordt bedoeld. Dat eerste stukje:
"Mary goes around
She takes her time
Tonight's her anniversary
And it's also christmas eve"
kan namelijk direct al 2 kanten op. Merry-go-round is namelijk een ander woord voor een draaimolen. Gaat het hier nou over die draaimolen of over Mary?
Het album heet Everything Changes en er is dus ook een bepaalde nostalgie in de teksten verwerkt. Die draaimolen is een herinnering aan vroeger. "She came here as a child... "

reptile71 schreef:

En ook met voorsprong het mooiste nummer van het album. Het galmt op dit moment door de woonkamer, mooie muziek maar toch absoluut geen wave (daar is de hokjesdenker opneiuw). Op basis van dit album klinkt Audra als een goede alternatieve rockband genre Placebo.

avatar van trebremmit
Prachtig album, Lou Reed achtige zanger en een met drama beladen sfeer.

avatar van DjFrankie
Meer de zanger van The Church, heerlijke post-punk

avatar van Alicia
Deze derde van Audra helemaal vergeten! Stom, want ik vind deze weer iets beter dan de tweede! Ik ben benieuwd of er nog een nieuw album op stapel staat.

Alicia schreef:

En ja... hoor, er staat een gloednieuw album op stapel. Geschatte levertijd: eind van deze zomer!

avatar van Alicia
Het album Dear Tired Friends verschijnt op 23 augustus en er is al een nummer vrijgegeven!

Dear Tired Friends | Audra - audra.bandcamp.com