Wardruna - Gap Var Ginnunga (2009)

Noorwegen

10. Stien Klarnar (4:17)
  11. Tognatale (5:39)
  12. Dagr (5:39)
avatar van Blood Duster
Geweldig album. Moeilijk te omschrijven stijl muziek. Ergens tussen folk, tribal en minimalistic of iets dergelijks.

Heb ze eergister nog live gezien op het Incubate festival in Tilburg! Geweldig!

Wie van folk-achtige klanken houd moet zeker eens gaan luisteren....

avatar van Metalhead99
Ik ben benieuwd hoe deze band live klinkt. Op plaat doen ze het in ieder geval goed. Erg sfeervolle Noorse folk die zo uit de vervlogen tijden lijkt te zijn gekomen.

avatar van Don Cappuccino
Ik luister al een tijdje naar dit album en het intrigeert me echt. De tweede plaat komt in maart uit, daar ben ik zeer benieuwd naar. Dit is echt aparte muziek, compleet anders dan wat ik normaal luister. Het is duister, spannend en mysterieus.

Deze groep komt met een nieuw album dit jaar en ik heb net het eerste ontdekt!!!! Ongelooflijk sterk album.

avatar van RuudC
Natuurlijk snap ik het wel als mensen Wardruna afdoen als een band met enkel sfeerklanken of 'leuk voor de achtergrond'. Ik gebruik deze muziek zelf ook heel graag op de achtergrond. Ik ben ook dol op de sfeer die het uitstraalt, maar ik snap voor een groot deel wel waar Einar Selvik met deze muziek naar toe wil. Zelf heb ik jaren gewerkt in het Prehistorisch Dorp in Eindhoven. Buiten openingstijden ben ik veel bezig geweest met historische ambachten. Vele uren heb ik doorgebracht in de middeleeuwse smederij of in de weer met mijn zelfgemaakte prehistorische bronsgieterij. Daar waar het kon, had ik vaak de muziek van Wardruna aan staan. Een betere soundtrack kun je je dan niet wensen. Natuurlijk ken ik Wardruna ook van de bijdragen aan de serie Vikings, maar mijn kennismaking met ze was op Roadburn.

Wardruna is bewust als een drieluikproject opgezet. Acht runen voor elk deel. Daarmee veel aandacht voor de Edda. Het lijkt de klassieke opzet: het begin, het hoogtepunt en de ondergang. Gap Var Ginnunga verwijst direct naar de grote leegte waaruit onze wereld geschapen is en is dus het begin. Hagal heeft vanwege de drums iets strijdbaars. Ik vind het fluitwerk hier prachtig. Gaahl zet een gave prehistorische vertolking neer. Die zoemtoon in Thurs vind ik heel treffend. Het zangwerk van Jara geeft dezelfde gevoel. Die rune staat voor de oogst (al zei mijn gevoel dat het lied over zaaien ging, hehe). Kauna klinkt dan weer lekker mysterieus en ietwat duister.

Het zangwerk is ijzersterk hier. Mooie afwisseling tussen Einar, Gaahl en Lindy Fay Hella. Hoewel het geheel inderdaad vaak wel net te minimalistisch is, geniet ik er wel altijd weer van. Veel mensen hebben niet door dat hier allerlei zelfgemaakte instrumenten naar historisch voorbeeld zijn gebruikt en veel opnames buiten zijn gemaakt. Een keurige 4,5* om mee te beginnen.

avatar van jurado
Ik ken dit orkest alleen van naam, het heeft voor mij een hoog LARP gehalte, iets waar ik he-le-maal niets mee heb.
Dat Gaahl er aan mee werkt maakt het alleen maar moeilijker voor mij om er aan te beginnen, wat een drol van een kerel vind ik dat, is een mening hè.

Muzikaal klinkt het op het eerste gehoor echt niet verkeerd, ik had een soort wereldwinkel sfeer verwacht maar dat valt gelukkig mee.
Het gebruik van authentieke instrumenten bevalt mij wel, ik ben sowieso gek op "exotische" muziekinstrumenten.

Toch blijft het allemaal wat op de oppervlakte, er gebeurt niet zoveel. Waarschijnlijk is dat juist de artistieke keuze van de band.

Nog even een paar keer luisteren.

avatar van RuudC
Ik denk dat er achter Gaahl wel meer schuilgaat dan die Satan opmerking. Ben ook niet zo'n voorstander van het verbranden van kerken. Ben overigens ook niet direct fan van hem hoor.

Deze plaat is sowieso oppervlakkiger dan de volgende twee. Wellicht dat die je wat meer doen.

avatar van jurado
Ach ja die Satan opmerking inderdaad, dat vond ik nog wel grappig. Het is meer dat ik hem een enorme aansteller vind, beetje vergelijkbaar met Glen Benton.
Anyhoo, ik ga gezellig met je mee luisteren want interessant vind ik Wardruna wel.

Lachende derde
Gaahl sucks. Wat een sneu geval. Er hangt ook altijd een fascistoïde, mild nazistisch sfeertje om de man heen.

avatar van Rudi S
Nah, hij is volgens mij gewoon Gaahlist

avatar van Edwynn
Toch was Gaahl na Halford de volgende die zomaar uit de kast kwam rollen. Niet alsof dat of wat hij verder op zijn kerfstok heeft ook maar iets verandert aan de muziek die hij maakt.

Dat voelt voor mij toch een beetje als de Harry Potterboekjes van mijn dochter verbranden omdat JK Rowling ook een verkeerde mening schijnt te hebben.

De sfeerschets die Ruud verder geeft lijkt mij zeer adequaat. En dat maakt het ook wel uitnodigend. In die zin vind ik Wardruna weer iets puurder dan Hagalaz Runedance. Toch haak ik altijd na een paar nummers weer even af.

avatar van RuudC
Het is voor je satanisme natuurlijk wel goed om homoseksueel te zijn.

Lachende derde
RuudC schreef:
Het is voor je satanisme natuurlijk wel goed om homoseksueel te zijn.

Ik zou zeggen: juist de satanist moet een homoseksueel zijn (gezien de Christelijke mores op het vlak van seksualiteit)

avatar van lennert
Ik hoor bij de al eerder door Ruud omschreven groep mensen die Wardruna best vindt voor op de achtergrond, maar er verder nooit heel actief inkomt. Blijkt dat ik dit album ook al in mijn cd-kast heb staan, maar na een keer luisteren was het vooral een 'waar zijn de songs?' indruk die achter bleef. Ik heb dit ook nu weer. De muziek is authentiek en sfeervol, maar het is vooral de soundtrack van een fantasyfair waar ik niet te actief naar kan luisteren. Ik weet wel dat de band met nummers als Helvegen echt weergaloos goed kan zijn, dus ik vermoed dat dit een kwestie is van wachten tot er op de volgende albums echte liedjes voorbij komen. Dit is voor mij nu echt niets anders dan sfeervolle achtergrondmuziek die bij vlagen zelfs licht irriteert.