Sugar Billy - Super Duper Love (1975)

Funk / Soul
Label: Fast Track

1. Too Much, Too Soon (4:28)
  2. Don't Wait, Come to Me (3:50)
  3. Sugar Pie (4:08)
  4. Treat Me Like You Don't Know Me (4:27)
  5. Super Duper Love, Part I & II (5:04)
  6. Love Bug (4:50)
  7. Keep Movin' On (3:34)
  8. Believe in Me (5:13)
  9. Freak and You Shall Find * (5:18)
avatar van sq
sq
Talentje voor de zang met flink wat positieve energie in de nummers en dat past allemaal prima bij de hoes! Jammer dat de meeste nummers zo inzakken, zowel tekstueel als instrumentaal. Je zou dan graag hebben dat er instrumentaal nog wat gejamd wordt of zo, maar eigenlijk is er dan te weinig beweging. Bij het nummer Love Bug bijvoorbeeld, toch al niet erg veel om het lijf hebbend (losjes gebaseerd op het akkoordschema van ´I shall be Released´), gebeurt er na het eerste refrein eigenlijk niets meer.

Sowieso is het qua geluid wel erg oldschool voor 1975. Niet erg, maar je wil er dan graag wat puurheid voor terug. Die komt maar deels en eigenlijk alleen van de zanger zelf. Letterlijk stellen de teksten weinig voor en zijn de songs zelfs ruwweg wel uitwisselbaar, maar duidelijk is dat het daar niet over gaat en dan stoort het ook niet. Hij krijgt dan toch wel veel voor elkaar met wat enkel soms wel ter plekke verzonnen teksten lijken te zijn. ´Niet teveel denken´ Schreef R&P hierboven al.

Ik vind met name de eerste 3 nummers en zeker het eerste deel van het titelnummer toch wel geslaagd. Geen topalbum voor mij maar wel dus weer een album uit de volslagen obscuriteit (?) waar toch wel weer leuks op staat. Ter herinnering: toen ik dit hoorde moest ik denken aan Lizzy´s eerdere SAvdW keuze Lou Ragland - Is the Conveyor - Understand Each Other (1977)

avatar van Angelo
Erg fijn plaatje van Sugar Billy. Heb hem heel lang geleden beluisterd naar aanleiding van de Joss Stone cover en sinds een aantal weken weer opnieuw ontdekt. In de categorie funk/soul vind ik dit een van de beste albums in zijn soort. Een rauw stemgeluid in combinatie met ongepolijste funky soul. Inderdaad jammer dat weinig bekend is van de beste man. Wel heb ik eens gelezen dat hij na dit album via omwegen terecht is gekomen in Memphis, Tennessee. Niet om muziek te maken overigens, maar om aan de slag te gaan als metselaar. En daarmee is Sugar Billy een van de velen die pas jaren later de erkenning kreeg die hij verdient binnen de soul scene. Ik vind alle nummers eigenlijk te gek maar mijn favoriete nummers op dit album zijn: ‘Don’t wait, come to me’ en ‘Keep movin’ on’.