Joe Cocker - The Anthology (1999)

Label: Interscope

1. I'll Cry Instead (1:44)
  2. Marjorine (2:41)
  3. Bye Bye Blackbird (3:30)
  4. Just Like a Woman (5:20)
  5. Feelin' Alright (4:12)
  6. Do I Still Figure in Your Life (4:01)
  7. Don't Let Me Be Misunderstood (4:44)
  8. With a Little Help from My Friends (5:13)
  9. Delta Lady (2:52)
  10. She Came in Through the Bathroom Window (2:40)
  11. Hitchcock Railway (4:40)
  12. Something (3:35)
  13. Dear Landlord (3:26)
  14. Darling Be Home Soon (4:43)
  15. The Letter (4:11)
  16. Space Captain [Live] (4:12)
  17. Honky Tonk Women [Live] (4:31)
  18. Cry Me a River [Live] (3:58)
  19. Let's Go Get Stoned [Live] (7:36)
  20. Pardon Me Sir (3:19)
  21. High Time We Went (4:31)
  22. Eyed Blues (4:38)
  23. Something to Say (5:25)
  24. Put Out the Light (4:13)
  25. I Can Stand a Little Rain (3:34)
  26. You Are So Beautiful (2:45)
  27. I Think It's Gonna Rain Today (4:01)
  28. Jamaica Say You Will (4:17)
  29. The Jealous Kind (3:51)
  30. Catfish (5:24)
  31. A Song for You (6:28)
  32. Fun Time (2:41)
  33. I'm So Glad I'm Standing Here Today (5:06)
  34. Sweet Little Woman (4:03)
  35. Many Rivers to Cross (3:45)
  36. Talking Back to the Night (4:50)
  37. Up Where We Belong (3:54)
avatar van teus
Mss wel de sterkste verzamelaar van Cocker omdat het hier 2 cd,s betreft uit zijn sterkste periode
T.w 1969 t/m 1982 incl zijn eerste single..wel aardig om er ook bij te hebben..
Lennon/McCartney ,s I'll Cry Instead uit '64 (Jimmy Page op gitaar)
Maar liefst 13 tracks van zijn eerste 2 hele mooie albums uit '69 en ook 4 van het legendarische Live album Mad Dogs & Englishmen (1970) toen zat de pit er bij Cocker er bijhoorlijk goed in (de feeling voor Rock& Soul)
Al zijn hitsingles uit deze Topperiode staan er op..o.a zijn mooie uitvoering van The Letter ('70) en het bijna vergeten ..Pardon Me Sir ('72) en ook een van mijn Cocker favorieten...High Time We Went ('72)
Ook ontbreekt niet...mss wel zijn mooiste ballads You Are So Beautiful ('74) en Many Rivers to Cross (van Sheffield Steel ('82)
Zoals bekend hij heeft vrijwel alles geleend van andere componisten, van Dylan ,Jackson Brown,tot Jimmy Cliff maar maakt niet uit, hij maakte er iets eigen van zoals alleen hij dat kon
Denk aan With a Little Help from My Friends ,als je zo een bewerking maakt van een ander zijn compositie dat is wel geniaal

avatar van goldendream
Dit is inderdaad een heel geslaagde verzamelaar van de eerste periode. Eén schijfje biedt te weinig om die periode samen te vatten, een dubbelaar is mijns inziens perfect.
Om het voor mij helemaal perfect te maken, zijn de nummers 'Guilty', 'The Moon is a Harsh Mistress' en 'Lady Put the Light Out' toegevoegd. De eerste 2 vind ik heel mooie songs, de laatste biedt een tweede nummer van het matig vertegenwoordigde 'Luxury You Can Afford'.
De 3 nummers van 'Sheffield Steel' zijn in ruil weggelaten. Dat laatste album hoort immers bij zijn tweede periode. Jammer dat er nooit een tweede deel gekomen is, beginnend dus met het beste van 'Sheffield Steel'.
Een ideale job: verzamelaars samenstellen!

avatar van gaucho
goldendream schreef:
Een ideale job: verzamelaars samenstellen!

Ja, ik heb daar vroeger ook wel eens op gehoopt dat ik daar een echte baan van zou kunnen maken. En net als jij denk ik dan natuurlijk dat ik het beter zou doen dat de samenstellers van het merendeel van de verzamelalbums die ooit op CD (en LP) zijn uitgekomen. Maar je kiest natuurlijk altijd voor je persoonlijke smaak, en in de praktijk word je vaak gehinderd door rechtenkwesties en nummers van verschillende labels en platenmaatschappijen. Plus, heden ten dage zou je met zo'n job geen droog brood meer kunnen verdienen, ben ik bang.

Niettemin ben ik het volkomen eens met je aanvullingen. In de eerste plaats is dit een uitermate geslaagde samenstelling van Cocker's eerste periode, zeg maar de jaren op Cube en A&M. Maar omdat ook het Island-label tegenwoordig onderdeel is van Universal, dachten ze daar natuurlijk dat ze die nummers uit 1982 hierop ook nog mooi konden meenemen.
Dat levert op het einde van deze compilatie toch nog wat rare toevoegingen op. In de eerste plaats omdat ze de come-back en dus de tweede hit-periode van Joe Cocker inluidden en anderzijds omdat ze totaal niet bij de rest passen. Sheffield Steel is een uitstekende plaat, maar de reggae en de jaren tachtig-productie verschillen nogal van Cockers geluid uit de jaren zestig en zeventig. En Up where we belong, van de Island-soundtrack An officer and a gentlemen, is hier natuurlijk totaal misplaatst. Maar ja, natuurlijk wel een grote Amerikaanse hit, en als zodanig het nummer dat Joe Cocker terugbracht onder de aandacht van een groot publiek.

Ik vind je drie aanvullingen echt een verbetering. Met name de trits I can stand a little rain, Stingray en in mindere mate Luxury zijn Cocker-platen die wel wat meer waardering zouden verdienen.