Bowerbirds - Upper Air (2009)

3,48

Folk
Label: Dead Oceans

1. House of Diamonds (2:58)
  2. Teeth (4:10)
  3. Silver Clouds (4:30)
  4. Beneath Your Tree (3:40)
  5. Ghost Life (5:24)
  6. Northern Lights (2:54)
  7. Chimes (4:18)
  8. Bright Future (4:01)
  9. Crooked Lust (4:04)
  10. This Day (3:08)
11 BERICHTEN
avatar van kappeuter
geplaatst: 23 mei 2009, 16:48 uur [permalink]
Het is even wennen, maar dit is wederom een erg goed Bowerbirds album.

Het nummer Northern Lights is (legaal) gratis te downloaden: northernlights.mp3
Schitterend nummer.

geplaatst: 23 mei 2009, 18:07 uur [permalink]
Dit tweede album pakt me én raakt veel sneller dan het debuut. Erg mooi album! De nummer sluiten qua sfeer perfect op elkaar aan, zodat het album als één geheel klinkt. Voor de rol die voor de trekzak is weggelegd, vind ik geweldig. Op bijna ieder nummer is geluid van deze trekzak op de voorgrond of de achtergrond te horen; het geluid loopt als een rode lijn door het album. Mooi! Ook de samenzang pakt goed uit!

geplaatst: 24 mei 2009, 03:26 uur [permalink]
Ik vind het nog lang niet zo sterk als het debuut, ook live bleken de oude nummers beter te beklijven. Maar dit verdient zeker nog meer luisterbeurten, die mij wellicht wat meer sterren (nu 3,5) aan dit album doen toekennen.

avatar van Coldplayer

geplaatst: 24 mei 2009, 10:41 uur [permalink]
Live in de Vera (vrijdag) speelde ze ook al redelijk wat nieuwe songs. Ik moet zeggen dat er mooie nummers bij zaten op het eerste gehoor. Ik ben erg beniewd!

geplaatst: 25 mei 2009, 19:42 uur [permalink]
Mooie nummers, maar niet met die magie van 'Hymns...'. Live was het in Vera inderdaad mooi, maar ook toen klonken de oudere nummers beter...specialer. Nu is het 'gewoon' mooie folkpop (met eigen sound, datwel)

geplaatst: 26 mei 2009, 13:31 uur [permalink]
Ik ben al dagen verliefd op 'Teeth'!

avatar van Coldplayer

geplaatst: 26 mei 2009, 19:09 uur [permalink]
Richardus schreef:

Ik vond de oude nummers er ook boven uitsteken, maar mogelijk was dat omdat je die al goed kent. Kan nog geen oordeel vellen...

avatar van faadge
geplaatst: 26 mei 2009, 22:29 uur [permalink]
Bart schreef:
Ik ben al dagen verliefd op 'Teeth'!

'Teeth' kwam zondagavond in Brussel inderdaad met kop en schouders boven alle nieuwe songs uit.
Een zeer gezellige avond gehad, met een publiek van niet meer dan 30(!) mensen.
Spijtig genoeg zonder platen in pre-sale..

geplaatst: 27 mei 2009, 08:27 uur [permalink]
Coldplayer schreef:

Ik vond de oude nummers er ook boven uitsteken, maar mogelijk was dat omdat je die al goed kent. ..
Vermoed het niet. Die vorige nummers grepen me meteen bij de strot en lieten me niet meer los, de nummers op Upper Air deden dat niet en nog steeds minder dan de voorgaande.
Toen ik het concert zag had ik het album al wat daagjes grijsgedraaid, dus onbekend waren de nummers me niet. Hun geluid is wat veranderd, en de aard van hun nummers ook...ik denk dat het zo subjectief is als maar kan zijn om een uitspraak te doen over de kwaliteit. Misschien is het al iets objectiever om te zeggen dat de oudere nummers meer opvielen...? En dat deze wat meer tijd nodig hebben om te beklijven...? Naar mijn mening zijn en worden ze echter niet zó belachelijk mooi als op Hymns..

geplaatst: 10 juni 2009, 20:35 uur [permalink]
Zo, deze blijft groeien...is onderhand tot parel verworden. Ik neig zelfs naar 4.5*, maar verhoog nog eventjes veilig naar 4*
Vooral 'Beneath Your Tree' vind ik gewéldig mooi

geplaatst: 15 juni 2009, 11:48 uur [permalink]
Richardus schreef:
Vooral 'Beneath Your Tree' vind ik gewéldig mooi

'Beneath Your Tree' is inderdaad erg mooi. Alle nummers waar de trekzak nadrukkelijk aanwezig is, spreken me aan. Deze plaat draai ik nog geregeld; hij verveelt nog steeds niet!