Herbie Hancock - Maiden Voyage (1965)

Jazz
Label: Blue Note

1. Maiden Voyage (7:53)
  2. The Eye of the Hurricane (5:57)
  3. Little One (8:43)
  4. Survival of the Fittest (9:59)
  5. Dolphin Dance (9:16)
EVANSHEWSON
Jazzklassieker van de zuiverste soort. Ik zou zeggen als je van tijdloze jazz houdt ; binnenhalen deze klomp goud.

Ik mocht de meester al meermaals live bewonderen op North Sea Jazz in Den Hague, en jawel, hij kan het natuurlijk nog steeds!

avatar van jellorum
EVANSHEWSON schreef:

5 sterren voor klassieker uit het genre. *****

hier ben ik het helemaal mee eens
ik geef echter 4.5

avatar van PaulieWalnuts
EVANSHEWSON schreef:

Helemaal mee eens.

Herbie Hancock heeft zijn carrière toch flink verkloot nadat hij geen Blue Note-achtige jazz meer maakte.

Dit is zo ongveer zijn beste album. Maiden Voyage is zijn beste nummer.

avatar van misja82
inderdaad tijdloos. ik kom altijd in een goede stemming na het beluisteren van dit album.

Gish
Inmiddels opgewaardeerd naar de maximale score, dit album bruist van de energie en is een genot om naar te luisteren. Het album is gewoon af.

Ik ken het oeuvre van Hancock niet goed, heb jnaast deze alleen "emperyan isles"

Zijn er nog bezoekers met meer tips ?

avatar van misja82
@gish:
ben zelf ook geen grote kenner van hancocks oeuvre, maar heb naast deze ook nog cantaloupe island (http://www.musicmeter.nl/album/74964)
en die is ook uitstekend.
ik hoop dat ie bevalt!

Inventions & Dimentions is ook de moeite waard om eens te beluisteren.

Gish
Bedankt voor deze tips.

avatar van Alainmestreech
Ik weet niet of jullie wel eens in Maastricht komen?
Maar op het Sint Amorsplein in Maastricht, ligt een cd zaak waar deze jazzalbums voor ongeveer 5 euro per stuk liggen. Geen prijs voor zulke klassiekers!
Ik heb zo al een aantal jazzklassiekers voor bijna niets aan mijn collectie kunnen toevoegen.

avatar van PaulieWalnuts
Gish schreef:

Zijn er nog bezoekers met meer tips ?

Ben zijn latere werk ook wat meer gaan waarderen de laatste tijd, maar zijn Blue Note albums vind ik eigenlijk sowieso allemaal de moeite waard (check zeker Takin' Off, 1962).

Verder (meer jazz-funk georiënteerd):

Fat Albert Rotunda (1969)
Head Hunters (1973)
Man Child (1976)
Sunlight (1977)

Ik ben geen jazz-kenner, maar dit album doet me niet zoveel. Voor mij muziek waar ik niet echt in kan komen...

WPE
Ik weet het niet...het is namelijk zo met Herbie Hancock dat hij over het algemeen niet echt heel vloeiend doorspeelt, dat is dan ook misschien wel zijn stijl, maar in jazz vind ik lekker doorlopende solo's over het algemeen interessanter. Keith Jarrett bijvoorbeeld. Verder vind ik het allemaal wel een beetje stoffig klinken, maar eerlijk is eerlijk: het is wel kwaliteit.

Ozric Spacefolk
Prachtige plaat, die lekker soepel en sfeervol loopt. Maiden Voyage is een klassieker en een heerlijke song. Trompet van Hubbard en sax van Coleman zijn erg smaakvol.

De Van Gelder platen zijn sowieso allemaal erg goed. De geluidskwaliteit is ook om van te smullen. Subtiel drum- en contrabas-spel ook.