Natalie Merchant - Ophelia (1998)

Folk / Rock
Label: Elektra

1. Ophelia (5:11)
  2. Life Is Sweet (5:12)
  3. Kind & Generous (4:07)
  4. Frozen Charlotte (5:23)
  5. My Skin (5:32)
  6. Break Your Heart (4:48)
  7. King of May (4:09)
  8. Thick as Thieves (6:57)
  9. Effigy (2:30)
  10. The Living (3:18)
  11. When They Ring the Golden Bells (9:33)
Ik weet het. Ik moet me diep schamen. Van 10,000 Maniacs ken ik wel wat bekende nummers maar verder ben ik nooit zo ingegaan op hun muziek (maar hey: er is ook zoveel moois!).
Natalie Merchant solo leerde ik pas kennen met haar nieuwe album Leave Your Sleep, dus ja, heel recentelijk.
Dat album heeft me momenteel helemaal in z'n greep en lijkt alleen maar mooier te worden per draaibeurt.
Logischerwijs dat dit nieuwsgierigheid voedt en dat er een ontdekkingsreis naar het verleden kan gaan starten. De eerste stap op dat gebied betrof Motherland en dat beviel al prima en user Shangri-la leek het verstandig om naar aanleiding van mijn favoriete Leave Your Sleep nummers dan juist Ophelia op te zoeken.
Zo geschiedde....

Inderdaad zijn de nummers op dit album wel te herleiden naar enkele van die op Leave Your Sleep. Ophelia is een mooi album en komt poëtisch over (kun je nagaan wat Leave Your Sleep met me doet: dat album is één en al poëzie). De rustige toon bevalt me goed: ik hou wel van de dromerige sfeer die Merchant hier weet te scheppen. Daarbij heeft deze vrouw een zeer toegankelijke stem die nergens moeilijk doet, irriteert en toch weet te boeien. Ze zorgt er echt voor dat er een rust over me heen komt als ik naar haar luister.
Misschien ben ik momenteel te veel betoverd door haar nieuwe album want dat gaat dit album voorbij. Ik mis de betoverende stukje soms net iets te veel op Ophelia waardoor je kunt spreken van een torenhoge favoriet in mijn waarderingslijstjes. Het is relaxed, aangenaam, en dat is toch net weer een andere categorie.
Maar 4* moeten er zeer zeker van af kunnen want daarvoor vind ik dit toch echt wel weer een uitstekend album.
Het zal ook nog wel even duren eer ik hier echt helemaal goed in zit natuurlijk, want nu is het vooral Leave Your Sleep dat de klok slaat.
Maar Shangri-la had wel gelijk dat Ophelia zeker beluisterd moet worden omdat het eenzelfde sfeer uitstraalt.

avatar van edeleteee
Deze behoort echt tot mijn favorieten, TOP cd met als hoogtepunt my skin! Prachtig nummer wat naar binnen dendert. Wordt hoog tijd dat ik deze weer uit de kast haal en ga draaien, (under)my skin zou ik zeggen met deze track, een juweeltje!