Lightning Dust - Infinite Light (2009)

Canada

4. The Times (2:16)
  5. Never Seen (4:57)
  6. History (2:47)
  7. Honest Man (2:22)
  8. Waiting on the Sun to Rise (4:03)
  9. Wondering What Everyone Knows (3:08)
  10. Take It Home (6:05)
avatar van Bart
Gelekt!

avatar van tumkie
project van enkele blackmountain leden...ben benieuwd.

avatar van tumkie
eerste luisterbeurt zit er net op.
mooie opener.(doet me beetje denken aan bright eyes)
2de nummer dacht ik eventjes dat de plaat bleef hangen
het laatste nummer vat alles samen...Take it home and listen to a sad song.

avatar van Bart
Erg fijne plaat! Het vorige album heb ik wel een paar keer beluisterd, maar vond ik niet opvallend genoeg. Deze slaat na twee, drie luisterbeurten meteen aan.

Erg goed, dat de 'sound' van Black Mountain niet terug te horen is op deze plaat. Vaak zie je bij zijprojecten, dat er weinig verschil in geluid zit maar Lightning Dust heeft dat goddank niet. Ook fijn, dat de stem van de zangeres in dit zijproject ruim baan krijgt, want in Black Mountain is de zangeres vaak op de achtergrond te horen,

De stem van haar bevalt me - er zit zo nu en dan een erg mooie trilling in. De plaat klinkt prettig in het gehoor, vooral nummers als 'I Knew' en 'The Times'. Erg sterk aan dit album is het gebruik van strijkers. De liedjes zijn knappe composities. Nergens zijn de strijkers storend of the expliciet aanwezig - ze dragen echt iets bij aan de nummers.

Er is één nummer - 'Honest Man' - waar een zanger op te horen is. Dat vind ik meteen ook het slechtste nummer van de plaat. De samenzang vind ik niet mooi, de melodie staat me niet aan. Had dit nummer achterwege gelaten, denk ik alsmaar. Maar goed. Het slot maakt, zoals in bovenstaande post al staat, veel goed. Eerst is er het heerlijke 'Wondering What Everyone Knows'. En daarna volgt het lange 'Take It Home'. Dit is het enige nummer waarin je Black Mountain een beetje terughoort: het is een prachtig episch nummer.

(verwijderd)
Jagjaguwar zegt volgens mij momenteel al meer dan genoeg! Wederom weer een opmerkelijke plaat op dit voortreffelijke label! Black Mountain is voor mij een zeer gewaardeerde band, ook al luister ik al een tijdje niet naar, maar de Lightning Dust speelt nu wel heel erg in mijn straatje! Album staat hier nu voor de vierde achtereenvolgende keer op en als ik niet zometeen naar bed zou gaan zou de vijfde keer gelijk volgen.. Ik ben vooral gecharmeerd van die heerlijke strijkers! En daarbij heeft de stem iets intrigerents met een zeer aangename trilling in de stem.. en evenals mijn voorgangers.. TAKE IT HOME! Wat een track! Niets dan lof

avatar van Lars11
In Honest Man hoor ik duidelijk Imagine van John Lennon!

avatar van Lars11
In Antonia June hoor ik het pianoloopje van Richard Marx...Whenever you go...!

avatar van thebestfreaks
Wat staan hier een aantal prachtige nummers op zeg !! Ik heb moeite met het kiezen van favorieten op deze plaat. Honest Man is inderdaad een buitenbeentje tussen eigenlijk alleen maar hoogtepunten. Tegelijkertijd vind ik het zeker geen slecht nummer, en kan de bombast waarderen, en bestempel het (met zijn 2 minuut en 22sec) als intermezzo; een kans om even bij te komen van pracht en praal, om vervolgens te kunnen genieten van nieuwe hoogtepunten.
Mijn eerste kennismaking was Wondering What Everyone Knows wat ik ervaarde als Mazzy Star goes Belle and Sebastian, maar Lightning Dust biedt zoveel meer, en is gelukkig geen voortbeduursel op Black Mountain. De eerste plaat begin ik trouwens ook steeds meer de moeite waard te vinden ....

avatar van midnight boom
echt heel mooi dit album!

ja, prachtig. wat een schoonheid. het blijft maar over je heen rollen. een juweel.

Bart schreef:
Erg fijne plaat! ... Deze slaat na twee, drie luisterbeurten meteen aan.

....De stem van haar bevalt me - er zit zo nu en dan een erg mooie trilling in.

Ik stond bij Plato Utrecht ouderwets in de bakken te kijken. Ik kreeg er bijna pijn in mijn nek van: ik doe dat tegenwoordig veel te weinig! En daar stond dit album Infinite Light aan. En ja, dan vraag je je bij het volgende alweer hele mooie nummer af: wie zijn dit? Het bleken dus leden van Black Mountain te zijn. Het klinkt niet echt naar Black Mountain, maar de kwaliteit van de muziek is ook hoog. Ik moet zeggen dat dit album bij mij gelijk de eerste keer als een bom insloeg (in de positieve zin van het woord dan).

Voorop staat dat dit vooral hele mooie muziek is. Wat een mooie liedes zijn er gecomponeerd zeg! Het wordt ook erg mooi gezongen door de zangeres die een prachtige stem heeft. Er zit inderdaad een mooie trilling in af en toe. De strijkers die ook mee doen, maken het nog sfeervoller allemaal. Alle instrumenten klinken prima en ook de productie is erg goed: wat een mooie volle ronde sound heeft dit album.

Ik vind Honest Man overigens wel een mooi nummer: heel kraakbaar en kwetsbaar. Antonia Jane, Never Seen en de 2 slottracks Wondering What Everyone Knows & Take It Home horen ook bij mijn favorieten. Een minder nummer is op dit album niet te vinden. Overigens: Take It Home is absoluut briljant!!!

Ook het artwork is het vermelden waard: ziet er erg mooi uit en ik vind 't mooi passen bij de muziek. Over de muziek, zoals hierboven al gezegd: een schoonheid van een album, een juweeltje, echt heel mooi, prachtig, heerlijk, erg fijn!

Mijn vraag is: is Take It Home HET mooiste nummer van 2009?
Mijn antwoord:

avatar van trebremmit
Kippenvel plaat, vooral dat laatste nummer is echt wonderschoon.

avatar van Coldplayer
Donderdag treden ze op in Vera in Groningen. Ik had kaarten gekocht voor in de eerste plaats de support act "The Cave Singers" en kende Lightning Dust nog niet. Deze plaat opgezocht maar nog weinig aandacht geschonken tot het moment dat bleek The Cave Singers wegens ziekte niet zouden komen. Vervolgens deze cd herhaaldelijk gedraait en ik ben bijna verkocht. Geweldige album en voor nu 4*, omdat ik ze nog maar zo kort ken. Oh wat is het spijtig dat ik de The Cave Singers en LD niet samen op het podium kan zien maar ik verheug me toch zeer op het optreden over twee dagen!

Alleen al voor afsluiter Take It Home moet je dit album niet aan je voorbij laten gaan: wat een mooi nummer is dat zeg!
Verder vind ik het zeker geen vervelend album, alleen weet het me nog niet helemaal te grijpen zoals het misschien zou moeten.

Blijft een geweldige plaat. Benieuwd of hun eerdaags te verschijnen nieuwe dit niveau gaat halen.

avatar van EttaJamesBrown
Take it home is inderdaad prachtig. Alleen al door dat liedje koester ik dit bandje. In december in VERA.

avatar van Castle
Mooi album, topper is afsluiter Take it Home
Ga later werk zeker nu ook besnuffelen

avatar van Niek
Erg mooi plaatje! Blijft een interessant label dat Jagjaguwar. Gaat op mijn verlanglijstje