Dolores O'Riordan - No Baggage (2009)

Ierland
Label: Zoe

1. Switch Off the Moment (3:18)
  2. Skeleton (3:25)
  3. It's You (4:11)
  4. The Journey (3:53)
  5. Stupid (4:46)
  6. Be Careful (4:20)
  7. Apple of My Eye [New Version] (4:47)
  8. Throw Your Arms Around Me (4:26)
  9. Fly Through (3:54)
  10. Lunatic (4:29)
  11. Tranquilizer (3:51)
avatar van MusicFreak
vorige album was best wel aardig. Wel een beetje veel van hetzelfde maar een paar nummers zijn leuk.
Benieuwt welke kant het opgaat met dit album...

MusicFreak schreef:
Benieuwt welke kant het opgaat met dit album...

Dolores O'Riordan had in 2007 met Are You Listening een sterk comeback album na een jarenlange afwezigheid. In die jaren had ze veel mentale problemen en werd ze moeder. Dit resulteerde in een donker en mooi album en een geweldig concert in Paradiso.

Op No Baggage is zij weer een paar stappen verder in haar leven en dat hoor je in de teksten. Het begint heftig met een nummer over Borderline: Switch off the Moment. Gevolgd door een nummer (Skeleton) over haar jeugdtrauma en hoe ze daar mee omgaat. Het album eindigt met het nummer Tranquilizer. Daarin beschrijft ze hoe ze eerst maar door en door ging, zonder iets te willen voelen. En dat ze nu Tranquilizer nodig heeft: I'm not prepared, I'm running scared. Tranquilizer, desensitize her. Heftig allemaal, maar wel eerlijk. Ze zingt ook over positieve dingen in haar leven, zoals in het hele mooie popliedje Apple of my Eye (you bring me love) en in It's You: you know you make me feel better. Alles bij elkaar hoor je de (heftige) pieken en dalen in haar leven.

Dat alles zingt zij zoals altijd ijzersterk, met haar fraaie stem. De muziek is rockmuziek die deels doet denken aan de muziek van the Cranberries, haar (voormalige, inmiddels niet meer voormalige ) band.
Het is een indringend en muzikaal sterk album geworden, zeer de moeite waard.

The Cranberries gaan eind dit jaar weer touren.

deric raven schreef:
The Cranberries gaan eind dit jaar weer touren.

De tekst hierover van hun website staat hier:

The Cranberries

avatar van Papartis
Van de week dit album gedraaid. Eerste induk is positief.
Mooie liedjes, mooie melodieen en natuurlijk die aparte stem van Dolores.
De liedjes doen me het meest denken aan het album Everybody Else Is Doing It, So Why Can't We van de Cranberries.

avatar van Guinness1980
Leuk album van Dolores maar ik vind haar vorige album beter.

avatar van rkdev
Prima album van Dolores, dat in mijn optiek muzikaal wat in het verlengde ligt van de tot dat moment twee laatste albums van The Cranberries ('Hatchet' en 'Wake Up..') met een vleugje meer pop. Begrijpelijk dat ze hierna dus weer terug zou grijpen naar het complete bandgeluid.

Apple of My Eye stond trouwens in een andere versie ook al op haar eerste soloplaat.