Johan - Pergola (2001)

Label: Excelsior

1. Tumble and Fall (4:21)
  2. Pergola (4:06)
  3. I Mean I Guess (3:36)
  4. Tomorrow (2:09)
  5. Day Is Done (2:55)
  6. I Feel Fine (2:51)
  7. Paper Planes (3:31)
  8. Save Game (3:04)
  9. How Does It Feel (3:54)
  10. Why_CP (3:38)
  11. Time and Time Again (3:31)
  12. Here (3:05)
avatar van otherfool
Goeie comebackplaat van deze band (intussen ook alweer 4 jaar oud... tijd voor een nieuwe?). De plaat begint erg sterk met 'Tumble and Fall' en 'Pergola', maar zwakt daarna iets af (de nummers lijken, ook door de ietwat vlakke zang soms wel erg op elkaar).

Gelukkig blijkt deze plaat aan het zogenaamde 'boekensteunformule' te lijden, waardoor we een paar prachtige slotstukken hebben. Met name 'How Does It Feel' en de bombastische afsluiter 'Here' zijn erg sterk.

Prima popplaat. 3,5 sterren.

Oerol 2009. Een aanplakbiljet. Johan treedt op op camping de kooi. Dat is toch dat bandje van Tumble and Fall? Dat is toch dat bandje wat met Pergola altijd zo belachelijk hoog staat in de albumlijstjes van 3fm? We zijn toch in de buurt, dus toch maar even gaan kijken.

Soms zijn het die toevalmomenten die je het meest raken en het beste bijblijven. Johan zet een fantastisch, bijna vredig concert neer. Het is zo'n concert waarbij gevoelsmatig gewoon alles klopt, onbeschrijfelijk bijna. Prachtig weer en het publiek laat zich graag meevoeren op de relaxte tonen van de muziek. Na een goed uur moeten ze er helaas mee ophouden en de bandleden vinden dat zichtbaar jammer.

Terug op het vaste land toch maar eens in verdiepen neem ik me voor. Maar je weet hoe dat gaat. Ondanks dat ik regelmatig terug denk aan dat mooie moment op Terschelling komt er niet zoveel terecht van dat voornemen. Totdat ik een paar maanden later verneem dat ze er mee stoppen.

Ik schaf Pergola aan en na twee draaibeurten denk Ik: Damn, had ik maar......
Overgeleverd aan mijn sentiment kan ik niet anders dan **** 1/2 geven, de 3fm-ers gelijk geven en op zoek gaan naar de overige albums.

Heerlijke, melancholische, soms zelfs een tikkie Beatleleske nummers, maar met genoeg pit om boeiend te blijven. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

avatar van Ronald5150
Prachtige gitaarpopplaat van eigen bodem. Mooie teksten, meeslepende melodieën, en intense zang en samenzang. Melancholie ten op. "Tumble and Fall" en "Day is Done" zijn de singles en die zijn ook van een uitermate hoog niveau, maar eigenlijk geldt dat voor het merendeel van de liedjes op "Pergola". Johan is zo'n band die inhoud en vorm perfect combineert en dat resulteert in een tijdloos album als je het mij vraagt. On-Nederlands goed is een classificatie die je heel vaak hoort bij "Pergola". Maar eigenlijk doe je daarmee de serieuze Nederlandse muziekscene wat tekort. Aan de andere kant geeft het maar weer eens aan hoe goed dit album wel niet is. "Pergola" is een album dat je moet beleven. Ik luister het zelden zo maar even tussendoor. De teksten zijn herkenbaar en je kunt je er makkelijk mee identificeren. De Greeuw schrijft en zingt over zaken die ons allemaal kunnen overkomen en dat zorgt voor een band. Samen met de meeslepende muziek heb je dan een van de beste albums van Nederlandse makelaardij.