The Comsat Angels - Fiction (1982)

Label: Polydor

7. Pictures (4:26)
  8. Birdman (5:01)
  9. Don't Look Now (4:47)
  10. What Else!? (4:32)
  11. (Do the) Empty House * (3:30)
  12. Red Planet Revisited * (3:31)
  13. It's History * (3:40)
  14. Private Party * (3:48)
  15. For Your Information * (4:37)
  16. After the Rain [Remix] * (4:00)
  17. (Do the) Empty House [Live] * (3:28)
  18. What Else!? [Live] * (4:13)
  19. Mass * (3:47)
  20. Now I Know [John Peel Session 7 / 10 / 81] * (4:18)
  21. Ju Ju Money [John Peel Session 7 / 10 / 81] * (5:28)
  22. Our Secret [John Peel Session 7 / 10 / 81] * (4:11)
  23. Goat of the West [John Peel Session 7 / 10 / 81] * (3:25)
avatar van borland
Toch wel de minste van de eerste drie, waarschijnlijk omdat de plaat niet zo dreigende sfeer heeft als zijn twee voorgangers. Ook deze plaat wordt volgens Amazon 1 juni opnieuw uitgebracht als dubbel cd.

avatar van Alicia
Ook hier geldt weer: deze CD wordt pas in juli of augustus leverbaar volgens de website van The Comsat Angels.

avatar van frolunda
Alicia schreef:
Wordt nu naar het schijnt 20 november voor de eerste vijf albums http://www.comsatangels.org/missing.htm

avatar van Alicia
We blijven gewoon nog even wachten...

avatar van zaaf
ik vind deze plaat helemaal prachtig. welk sentiment dan ook.

avatar van brandos
Dit is 1 van die veborgen schatten van de jaren tachtig. Bij deze plaat waren de somberste wolken a la Joy Division al wel voorbij getrokken. "After the rain" is het niet zozeer 'zonneschijn' maar een prachtig spel van schaduw en licht. Ik vond the Comsats wel een sypathieke band en was dus enigszins onthutst om ze jaren later live in Utrecht toch wel aan te treffen als enigszins verlopen mannen. Ik denk dat ze toch niet goed van de drank en drugs af hebben kunnen blijven. Misschien hielp het ook niet dat ze nooit helemaal op waarde zijn geschat. Dat doet echter niets af aan de kwaliteit van deze plaat, die staat en blijft staan.

brandos schreef:

Mooie woordspeling, maar je hebt wel gelijk!

avatar van ThisCharmingMan
Jarenlang gezocht naar deze CD. Wat ik ben blij met deze heruitgave. Een van de mooiste platen van de jaren 80.

avatar van zaaf
ThisCharmingMan schreef:
Eens! Zeker uit de eerste jaren. Mét Ocean Rain en From The Lion's Mouth hoog in de top. Weemoed....

avatar van Teunnis
Berichten verplaatst naar The Comsat Angels.

Jean-Maurice
Ben deze nog eens aan het luisteren. Komt toch aardig in de buurt van 'Sleep No More'. Vind dit toch wel een van hun betere samen met de voorganger en opvolger 'Land'. Ik heb dit album pas veel later ontdekt toen de jaren 80 al lang voorbij waren. Ik vind zijn stem hier erg goed tot zijn recht komen in samenspel met de instrumenten. Mooi!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Minder indrukwekkend maar toegankelijker dan voorganger Sleep No More. Dit album bezit wel een briljante opener, want After The Rain vind ik een van hun mooiste nummers ooit gemaakt. Ook de nummers Now I Know & Don"t Look Now zijn het vermelden waard. De bonus tracks en zeker de John Peel Session zijn een mooie aanvulling op het originele album. De band ooit in de jaren 90 in Paradiso gezien, blijf Chasing Shadows uit 1986 toch hun mooiste vinden.

avatar van Mjuman
Prima, even wat perspectief aanleggen: stel je bent jong, postpuberende zelftwijfelaar en op zoek naar de (maten)spiegel van je ziel; kortom je zoekt muzikale (h)erkenning.

Wat is een betere investering? Deze schijf, de laatste White Lies of de laatste Interpol?

Kijk je wel goed waar je ju ju money laat of wacht je tot het stopt met regenen?

Binnenkort zal ik deze weer eens draaien …

avatar van Barend G
Mjuman schreef:

Investeren in een plaat van White Lies is NOOIT een goed idee. En de laatste Interpol... Investeer dan liever in de eerste Interpol (hun enige échte goeie).
Maar Comsat Angels is hors catégorie natuurlijk. En parels voor de zwijnen die naar White Lies luisteren

avatar van Rainmachine
Na héél veel jaren weer eens op de draaitafel. Goud van oud en hij is goed gerijpt mag ik wel zeggen. Lekker hoor, ik zit meteen weer in de jaren 80 sferen. Meteen de andere Comsats er ook maar weer eens bij pakken dit weekend. 1982 was ook een mooi jaar voor mooie wave platen weet ik nog. The Sound - All Fall Down, The Cure - Pornography, Simple Minds - New Gold Dream, The Church - The Blurred Crusade en The Gun Club - Miami, Cocteau Twins - Garlands om maar een paar te noemen.... Mijn favoriete muziekperiode die vroege/mid jaren 80, beslaat ook het grootste deel van mijn verzameling en dat zal ook niet meer veranderen. Muziek was als zuurstof, dat had ik nodig om de dag door te komen destijds.

avatar van Chameleon Day
Mijn favoriete Comsats album. Prachtige lome, heiige zomerdag sfeer (zo eind augustus) hangt er over deze plaat.

avatar van Premonition
Chameleon Day schreef:

Rake typering, maar de herfst is in het land en dan is Sleep No More te preferen imo.

avatar van Chameleon Day
Dat is ook wel zo. Maar bij Sleep No More heb ik toch voorjaars gevoelens. Ik kocht dat album in het voorjaar van 88 (De Waaghals in Nijmegen, mei denk ik). En die sfeer roept het album op. Raar is dat, maar sommige platen associeer ik tot op de dag van vandaag nog altijd met het jaargetijde waarin ik het kocht. Kan ik soms sterke beelden bij hebben. Ik kocht SNM in de ochtend op een vrijdag (college was die ochtend geannuleerd, dus tijd om de platenzaak te bezoeken) en pakte na beluistering van het album op mijn studentenkamer in de middag de trein naar mijn ouders. Dat “beeld” is in het geheugen gebrand. Raar, maar ik ben een mafzak…

avatar van Rainmachine
Heel herkenbaar dat soort associaties, ik weet van veel platen ook nog waar ik ze gekocht heb en onder wat voor omstandigheden. Dat geldt voor vinyl, met CD's heb ik dat dan weer niet. Grootste deel heb ik altijd gekocht bij Looper in Sneek, Sound en Vision in Leeuwarden en bij Elpee Groningen. En natuurlijk de regelmatige "op zoek naar nieuwe platenkoorts" met uitschieters met de trein naar Amsterdam en Utrecht.

avatar van Mjuman
Als je platen en/of cd's regelmatig uitleent (en regelmatig niet terugkrijgt) of weggeeft, als iemand heel enthousiast is, waardoor je dingen soms meermaals koopt, raak je die associaties wel kwijt. Itt tot de bekende vraag zoals waar was je toen je vernam van de dood van JFK, Jim Clark of John Lennon.

Denk dat Mezzanine de plaat is die ik het vaakst heb gekocht (5*) - en het gaat nogmaals gebeuren, op zo'n grote zwarte schijf. Dit album - heb ik ook meermaals gekocht; de laatste keer voor weinig, kon 'em niet laten liggen en toen voor dezelfde prijs doorverkocht aan een MuMe-maat - heeft imo het beste geluid. Het was even zoeken, maar het eerste septet heb ik alle op zwarte schijven; na Chasing Shadows, een remonte na de 2 op Jive, ben ik afgehaakt.

Dit is beslist geen mooi-weer-plaat en past wel bij de bewolking van vandaag. En het toepasselijke CSA-motto blijft:
I can't relax 'cause I haven't done a thing
And I can't do a thing 'cause I can't relax

Merwaardig evenwel dat deze band - net als The Sound - hier zo succesvol was, maar in de UK weinig voeten aan de grond kreeg, waardoor het echte label-nomaden werden: Polydor - Jive - Island ...

avatar van Rainmachine
Ik wil ook nog een keer benadrukken dat mensen die van de Comsats houden echt ook deze band moeten checken Shy Reptiles - Shy Reptiles (1989).