The Comsat Angels - Fiction (1982)

Label: Polydor

7. Pictures (4:26)
  8. Birdman (5:01)
  9. Don't Look Now (4:47)
  10. What Else!? (4:32)
  11. (Do the) Empty House * (3:30)
  12. Red Planet Revisited * (3:31)
  13. It's History * (3:40)
  14. Private Party * (3:48)
  15. For Your Information * (4:37)
  16. After the Rain [Remix] * (4:00)
  17. (Do the) Empty House [Live] * (3:28)
  18. What Else!? [Live] * (4:13)
  19. Mass * (3:47)
  20. Now I Know [John Peel Session 7 / 10 / 81] * (4:18)
  21. Ju Ju Money [John Peel Session 7 / 10 / 81] * (5:28)
  22. Our Secret [John Peel Session 7 / 10 / 81] * (4:11)
  23. Goat of the West [John Peel Session 7 / 10 / 81] * (3:25)
avatar van orbit
Na het broeierige Sleep No More toch maar besloten iets anders van deze mannen te proberen, en aangezien deze nog een flinke waardering krijgt hier.. Ik moet zeggen dat dit me veel minder pakt echter. Getracht wordt om de nummers wat pakkender te laten zijn, maar de energie mist hier volkomen. Het is allemaal wat herhalen van refrijntjes (meestal gewoon de songtitels x25 ofzo..), maar er komt nergens echt een pakkende melodie. Nou sprong Sleep No More daar ook niet in tussenuit, maar daar stonden tenminste een paar machtig donkere nummers op die de fantasie flink prikkelden. Dit is eigenlijk vleesch noch visch. Uitzonderingen zijn het eerste nummer, wat ik echt goed vind (en waar het wel gelukt is om iets pakkends te produceren), Pictures en What Else!? De rest valt echt in het niet vergeleken bij wat de betere wavebands deden in die tijd. Komt ook bij dat ik de stem van de zanger op sommige nummers ronduit zeurderig vind klinken, weinig overtuiging of afwisseling.
Afgaande op de rest van de waarderingen voor de band denk ik dat ik mijn ontdekkingstocht maar onderbreek hier, niet mijn band dit.

avatar van Chameleon Day
Fiction is wat mij betreft een klassieker! Dit behoort absoluut tot het beste dat in die tijd aan wave werd gemaakt. Dat geldt trouwens ook voor de twee voorgangers ('Sleep No More' en 'Waiting for a Miracle'). Daarna werd het allemaal wel (veel) minder (muv Chasing Shadows, dat ook geen wave meer is).
Wel is Fiction heel anders van aard dan Sleep No More. Laatstgenoemde is donker en ruimtelijk, met vette drums en diepe bassen op de voorgrond en flarden gitaar en toetsen op de achtergrond. Sleep No More heeft meer pit. Fiction is daarentegen dromerig, minder ruimtelijk en zwaar, meer melodieus en naar mijn smaak juist het meest broeierige album dat ze gemaakt hebben. Het is wel een vrij rustig, introvert album en daar moet je van houden. Ik kan mij voorstellen dat sommigen het een tikkeltje saai vinden.

Beste tracks: After the rain (wave-topper), Zinger (funky-touch), Pictures, Don't look now en What else.

Zonder meer: 5*

avatar van brandos
Dit is 1 van die veborgen schatten van de jaren tachtig. Bij deze plaat waren de somberste wolken a la Joy Division al wel voorbij getrokken. "After the rain" is het niet zozeer 'zonneschijn' maar een prachtig spel van schaduw en licht. Ik vond the Comsats wel een sypathieke band en was dus enigszins onthutst om ze jaren later live in Utrecht toch wel aan te treffen als enigszins verlopen mannen. Ik denk dat ze toch niet goed van de drank en drugs af hebben kunnen blijven. Misschien hielp het ook niet dat ze nooit helemaal op waarde zijn geschat. Dat doet echter niets af aan de kwaliteit van deze plaat, die staat en blijft staan.