Axess - Chamaeleon (2003)

1 stem

Duitsland
Electronic
Label: Spheric

1. The Alien (9:57)
  2. Desire (11:25)
  3. Floating (7:44)
  4. Chamaeleon (19:44)
  5. The Sirius Mystery (9:32)
  6. A Dream Is Always a Dream (11:31)
avatar van Gerards Dream
Wat me bij dit tweede solo album van Axess opvalt is hoesontwerp. Het doet me terug denken aan mijn kindertijd en daarmee aan het speelgoed Ministek, waarmee je "complexe" figuren kon maken. En dan Axess zelf. Dat is het muzikale project van Axel Stupplich die zelf fan is van Tangerine Dream, Jean Michel Jarre en Kitaro.

Met wat oergeluiden begint The Alien, het roept een beeld op van alleen in een woestijn zijn achter gelaten. Zodra er een sequencer wordt gestart komt er spanning in het stuk wat later lijkt het wel of The Alien los komt van de grond. Dit wordt mooi vebeeld door een lekkere drive die in het stuk zit. Weil is het jammer dat er een wat onsamenhangend eind aan deze track zit. Mooi statig is het begin van Desire het doet me wat denken aan een imposant gebouw te betreden. Heel langzaam verdwijnt het statige en volgt er iets wat me aan vliegen doet denken. Wel is het jammer dat de productie wat dof is, want daardoor blijf ik op aarde. Maar qua compositie mag het er zijn. Er zit een goede verhaallijn in. Een titel als Floating komt regelmatig voor in de electronische muziek, dus ook hier. Op een zware bastoon hoor ik vrolijke geluidjes die me doen denken aan tekenfilmfiguren die zich aan het verplaatsen zijn. Ook al klinkt het grappig echt veel variatie zit er niet in waardoor het mijns inziens prima muziek is voor de trekking van de lotto.

Een chamealeon is een bijzonder beest omdat het razendsnel van kleur kan verschieten en de ogen die alle kanten lijken op te kunnen draaien. Met geluiden die me aan de woestijn doen denken begint dit stuk dan ook. Na verloop van tijd is een prima ritme te horen wat me op een dito reis neemt. Ineens stopt dit ritme wat voor mij verbeeld de verkleuring van het beest. Even is het ontzichtbaar en in gedachte zie ik alleen maar zand. Tot dat hij uit zijn schulp komt en probeert vliegen te vangen met zijn lange tong. Hiermee komt er dus leven in de brouwerij even wat rust waarna het verhaal verder gaat. Het beest krijgt opnieuw een andere kleur en het landschap verandert met hem mee. Leuk en grappig gedaan dus, maar wel verre van meesterlijk. Er had naar mijn idee meer in kunnen zitten.

The Sirius Mystery begint inderdaad een tikje mysterieus. Het doet me wat denken aan een landschap waar dikke mist over heen hangt. In die sfeer blijf Axess niet lang hangen, want er volgt iets wat het midden houdt tussen Jarre en House. Hetgeen jammer is, want dat mysterieuze sfeertje had voor mij nog wel een tijdje door mogen gaan. Het einde van deze track is daarentegen dan wel weer erg mooi. A Dream Is Always a Dream begint erg statig, als daar later het geluid bijkomt wat aan het klopen van een hart doet denken krijg ik al snel het gevoel dat me iets moois staat te wachten. En dat is ook zo, met de ogen dicht zit ik dan ook zo in dromenland.

En daarmee komt dan een eind een album waar best aardige electronische muziek opstaat, maar verwacht geen hoogstandjes, want volgens mijn gevoel is Axess nog wat aan het zoeken en dat is niet bevorderlijk voor het eindresultaat. Maar desalniettemin wel een voldoende waard.