Nils Frahm - Wintermusik (2009)

Duitsland
Neoklassiek
Label: Sonic Pieces

1. Ambre (3:48)
  2. Tristana (17:27)
  3. Nue (8:47)
avatar van niels94
Wat liep ik meer dan een jaar geleden nou te zeuren? Schitterend album! Vol punt erbij.

avatar van AOVV
niels94 schreef:

Je loopt altijd te zeuren.

On topic: inderdaad, schitterend album. Maar dat zei ik al.

Misterfool
Tristana kende ik al wat langer, maar ook de andere twee nummers benaderen dat torenhoge niveau. Een halve uurtje sfeervolle pianomuziek die geen steek laat vallen. Heerlijk melancholisch, zoals een nachtelijke wandeling door een winterlandschap!

avatar van chevy93
Dat betekent dus dat je je lijstje nog even aan moet passen, hè.

Misterfool
Volgend jaar staat het album er wel in

avatar van (Blacksad)
Ambre is zo mooi, echt onwaarschijnlijk..

Dramatisch, dynamisch, ingetogen en explosief. Wat een compositie en een plek in m'n top 10!

avatar van Pepino
Voorlopig een vier, maar het kan zeker nog stijgen!

avatar van popstranger
Voorlopig bij mij ook een 4 maar kan zeker nog verhogen, wacht af tot het winter wordt en liefst nog sneeuw valt. En dan het bos inwandelen met deze muziek op. Maar zelfs bij hoge temperaturen 's avonds buiten in de tuin doet hij het ook meer dan goed.

avatar van Supersid
Wat een ontdekking voor mij! Deze gaat nog vaak dienstdoen als de omstandigheden om dit soort muziek vragen...

buizen
Tegen het advies van de titel in zojuist dit album in zomerse omstandigeden op youtube beluisterd. Kende het totaal niet.
Moet zeggen dat het heerlijke luistermuziek is. Een verademing tussen alle geweld wat hier vaak uit de speakers knalt. Waarom heet het eigenlijk "Avant Garde"? Het is toch gewoon licht klassieke muziek bijna?
Aan een waardering waag ik me nog niet, daarvoor is het veel te vroeg na een enkele luisterbeurt, het zal ook via vinyl moeten, zo'n waardering.

avatar van The Scientist
buizen schreef:

Dat klopt. .. Het is ook geen avant-garde... Maar klassiek mag niet op de site.. dus alle klassieke muziek die op de site staat wordt met avant-garde aangeduid.. logisch toch?

Cured
Viel me enigszins tegen, vooral het langere nummer Tristana. Wel mooie stukken, maar ook gedeeltes waar mijn aandacht verslapte. Eerst maar eens 3,5 ster.

avatar van -SprayIt-
Nog maar even een paar keer draaien, dus. Vooral in de winter of herfst zeer genietbaar. Geweldig hedendaags klassiek werk wat elke luisterbeurt weer weet te beklijven. Het is geen muziek om intensief naar te luisteren en iets in te willen ontdekken, het is op zijn best als je geen aandacht hoeft te hebben, maar de tonen laat begaan.

avatar van popstranger
Gewoon ondergaan zoals hierboven vermeld is inderdaad het beste wat je kan doen. Deze muziek is gewoon een rustpunt tussen al het andere muzikale geweld!

avatar van stoepkrijt
De term 'avant-garde' en tracklengtes van meer dan acht minuten zijn net erg uitnodigend, maar ik ben blij dat ik dit album toch eens een kans heb gegeven. Dit is prachtig.

Ambre ligt het makkelijkst in het gehoor, maar buiten het schitterende intro heeft het nummer eigenlijk niet veel te bieden. Het is een ontzettend mooi liedje, maar de andere twee andere nummers zijn veel boeiender.
Piano is een erg mooi instrument, maar de bandoneon in Tristana eist ook een heel mooie rol op. Het duurt nog wel even voor ik deze compositie echt goed ken, maar ook nu kan ik er ademloos naar luisteren.
De eerste noten van Nue zijn waanzinnig hoopgevend en sprankelend. Eigenlijk is het zonde dat die hoop na een paar maten alweer vervliegt, maar van de andere kant past het nummer qua stemming zo veel beter op het album.

Wintermusik is schitterend, zelfs in de zomer.

avatar van Leeds
Blijft een schitterend plaatje! Klassiek hoogstaand materiaal. Zalig om bij weg te dromen.

avatar van Monsieur'
Wintermusik van Frahm...
Een koude confrontatie verpakt in winterse warmheid.
Sinister toch sereen
Sereen toch tijdloos
Tijdloos toch tikt de tijd door. De vlokjes spiegelen zich aan de zandloper dat mijn leven is. Het gaat snel. Want alles is wit. Alles is in te vullen. Alles lijkt zich te vullen. Het papier word beschreven. Het lot word beschreven. En ik.. Ach ik..

Het is simpelweg wat een insomische melancholist nodig heeft.

avatar van Broem
Deze beauty maar weer eens 'n draaibeurt gegeven. Dat is lang geleden. Is imo ook geen album wat meerdere keren per jaar uit de kast hoeft te komen. Zo nu en dan een opfrisbeurt om de klanken in m'n hoofd weer te herijken. Lekker wegdromen op die sfeervolle 'Wintermusik'.

avatar van Supersid
Het hoeft niet, maar het komt wél...

avatar van Barney Rubble
Tristana is godsgruwelijk mooi. Muziek die perfect balanceert tussen de kilheid en doodsheid van het winterlandschap en de warme haard om die voornoemde kou buiten te sluiten.

avatar van uwoga
Als er een album een juiste naam heeft gekregen is deze het wel. De prachtige stukken zitten zeer goed in elkaar en de pianoklanken zijn echt een rust voor het oor. Ambre voelt wat koud aan, alsof je net thuis komt op een kille winterdag. Maar Tristana warmt je op, een soort muzikale warme chocomel.

Meesterwerk 4.5*

avatar van sqounk

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Mooi maar kort. Te kort... 30 minuten kom op zeg.

Dan luister je de plaat toch gewoon nog een keer?

avatar van zaaf
Mooi maar kort. Te kort... 30 minuten kom op zeg.
Nee jij besteedt er een lekker lang verhaal aan.

avatar van jurado
Mooi maar kort. Te kort... 30 minuten kom op zeg.
..kom op zeg? Ten eerste is dit geen regulier album maar een e.p, ooit bedoeld als kerstkado voor Nils' familie.
Een e.p van 30 min vind ik echt wel prima, in die 30 minuten wordt geen noot teveel gespeeld wat mij betreft.
Wat is probleem precies?

bennerd
Ideaal, die dertig minuten. Past zelfs als full-length.

avatar van sqounk
Beetje cd is minimaal 2 maal 20 minuten, vind ik. Ik stam nog uit de vinyl tijd. Tsja...

Kon wel lachen om jullie reacties. Ik heb er 16 euro voor betaald echt een volle cd prijs.
Maar neemt niet weg dat ik het een heeeeel mooooi cd (tje) vind. Dat weer wel. Maar ik wissel hem af met All melody; ook mooi en iets langer.

Arbeidsdeskundige
Dit album slaagt erin een onvoorstelbaar fraai muzikaal landschap te creëren waarin je heerlijk kunt wegdromen.