Frank Zappa - Tinsel Town Rebellion (1981)

Alternatieve titel: Tinseltown Rebellion

Label: Barking Pumpkin

1. Fine Girl (3:31)
  2. Easy Meat (9:24)
  3. For the Young Sophisticate (3:08)
  4. Love of My Life (2:15)
  5. I Ain't Got No Heart (1:59)
  6. Panty Rap (4:35)
  7. Tell Me You Love Me (2:07)
  8. Now You See It- Now You Don't (5:04)
  9. Dance Contest (3:00)
  10. Blue Light (5:26)
  11. Tinsel Town Rebellion (4:35)
  12. Pick Me, I'm Clean (5:24)
  13. Bamboozled by Love (5:46)
  14. Brown Shoes Don't Make It (7:14)
  15. Peaches III (4:55)
avatar van Tony
Het kan raar lopen. Ik heb beide nummers dan wel geen honderden keren gehoord, maar wel vaak en tot nu toe is het mij ook niet opgevallen. Maar opeens hoorde ik iets dat niet bij Zappa maar eh, Pink Floyd dus, thuishoorde. Grappig, die discussie op Zappa.com, ik ben dus niet de enige die het verband legt. Kan me ook goed voorstellen dat je het vergezocht vindt of helemaal niet hoort.

avatar van Stalin
Hierbij een link naar een deel van 1 van de shows die is gebruikt voor materiaal van Tinsel Town Rebellion.

1980-12-11 part of second show, Civic Auditorium, Santa Monica, CA.

User br1tag heeft sowiso behoorlijk wat mooi FZ-spul op Youtube staan

avatar van Sir Spamalot
“Awright, wait a minute, wait a minute. I have an—I have an important message to deliver to all the cute people all over the world. If you're out there and you're cute, maybe you're beautiful, I just want to tell you somethin'—there's more of us ugly mother-fuckers than you are, hey-y, so watch out.”

Voor mij is dit album nummer dertig op mijn reis in het oeuvre van Frank Zappa. Het is een goed album, je zal me niets anders horen beweren maar ik mis de blazers een beetje. Het album is live, al dan niet met de nodige overdubs. Enkel Fine Girl is een studiotrack, zoals vermeld op de achterhoes. Verdere info kun je hier vinden: Tinsel Town Rebellion - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org. Dat bespaart me dan ook een hoop uitleg. Ik ben tenslotte geen kenner. Wel doet ene Steve Vai zijn intrede “on guitar, vocals and light blue hair.”

Een ongemakkelijk gevoel heb ik nog steeds bij het uitgebreide instrumentale middenstuk van Easy Meat, het zit fantastisch in elkaar maar aan het middenstuk met zijn royale keyboards, kort gesproken intermezzo en gitaarsolo om dan weer verder te gaan met het nummer, moet ik nog wennen.

Twee stukjes met het publiek staan ook op dit album, de bekende term audience participiation, in Panty Rap en Dance Contest. Ik moet er toch goed om lachen. The Blue Light vind ik heel matig maar Tinseltown Rebellion is een fantastische gedreven song met harde teksten over de muziekbusiness. Mijn oren bedriegen mij niet als ook ik in Bamboozled by Love de riff van Money (Pink Floyd) meen te herkennen. Peaches blijft heerlijk om te horen. O ja, Vinnie Colaiuta is een geweldige drummer!

avatar van spinout
Twee skip momenten, Panty Rap en Dance Contest, nopen mij dit slechts met een 2.5 te beoordelen, al smaakt Easy Meat erg lekker.

avatar van Tony
Jij bent wel erg streng spinout. 2 skipmomenten op de 15 nummers en meteen een halvering van de score? Dan vind je waarschijnlijk meer nummers matig tot slecht. Toch? Ik zou niet weten welke, want vind dit een sterk Zappa album. Beide "nummers" die jij skipt vind ik overigens prima in het totaalplaatje (het is live tenslotte) passen, maar ik snap dat je ze niet iedere keer hoeft te horen. Ik skip ze niet, maar ken de verhaaltjes onderhand ook wel.

avatar van Stalin
Voor de liefhebbers van dit album en line up, hierbij een link naar een optreden uit december 1980.