Phil Ochs - Greatest Hits (1970)

Folk
Label: A&M

1. One Way Ticket Home (2:39)
  2. Jim Dean of Indiana (5:02)
  3. My Kingdom for a Car (2:50)
  4. Boy in Ohio (3:45)
  5. Gas Station Women (3:35)
  6. Chords of Fame (3:32)
  7. Ten Cents a Coup (3:15)
  8. Bach, Beethoven, Mozart and Me (5:05)
  9. Basket in the Pool (3:40)
  10. No More Songs (4:33)
avatar van J.J. Wever
De titel Greatest Hits is misleidend, dit is absoluut geen verzamelalbum met de grootste hits van Phil Ochs.
Het kan beter beschouwd worden als een sarcastisch commentaar van Phil Ochs op het uitblijven van succes. Vandaar dat hij net als Elvis Presley in een goud lame pak voorop de hoes staat!

avatar van musicfriek
Vond het al zo raar dat het album bij de reguliere albums stond, maar nu snap ik het.

Leuke anekdote trouwens

avatar van Mctijn
Geweldige singer/songwriter die zowel in zijn tijd als in deze tijd veel te weinig aandacht krijgt.

Luister de nummers met onderstaand levensverhaal in het achterhoofd:

Met Ochs ging het vanaf de jaren '70 slecht. Hij was verslaafd geraakt aan drank, leed aan een writer's block, was depressief, omdat hij teleurgesteld was over zijn matige commerciële succes en werd tot overmaat van ramp tijdens een tour aangevallen door Afrikaanse overvallers, waardoor zijn stem beschadigd raakte. (Hij geloofde dat de Amerikaanse geheime dienst erachter zat.) In 1975 nam Ochs de identiteit aan van de fictieve John Butler Train die volgens hem Ochs had vermoord en zijn plaats had ingenomen. Na enige maanden verdween dit waanbeeld. Ochs' broer, de fotograaf Michael Ochs, trachtte hem in een psychiatrische inrichting onder te brengen maar Phil Ochs werkte hier niet aan mee en werd later wegens geldgebrek dakloos. Uiteindelijk nam zijn zus Sonny hem in 1976 in huis alwaar hij zijn tijd doorbracht met kaarten en het spelen van backgammon met zijn neefjes. In 1976 verhing hij zich in het huis van zijn zus. Jaren later bleek dat de FBI een 410 pagina's dik dossier over hem had.
Phil Ochs liet een vrouw, waar hij al jaren gescheiden van leefde, en een dochter na.

avatar van adkieb
50 Phils Ochs fans can't be wrong. Zoals het op de achterkant van de hoes staat, eveneens naar analogie met Elvis. Mooie plaat