Fish - Songs from the Mirror (1993)

Label: Polydor

1. Question (6:40)
  2. Boston Tea Party (4:22)
  3. Fearless (6:15)
  4. Apeman (5:56)
  5. Hold Your Head Up (3:46)
  6. Solo (4:06)
  7. I Know What I Like (4:17)
  8. Jeepster (4:10)
  9. Five Years (5:19)
avatar van Janz
He nog geen reviews bij deze plaat?!?

Zal ik dan maar een voorzetje geven:
Fish covert de songs van zijn jeugd en hij doet dat in mijn ogen niet onaardig. Niet alle Fish-versies zijn beter dan de originelen, maar Boston Tea Party wordt verdraaid aardig en venijnig neer gezet. Mijn persoonlijke favoriet op deze plaat.

avatar van Torch
aardige plaat.
Question (zonder 's' dus), Fearless, Solo en Five years zijn voor mij wel de hoogtepunten.
Apeman de alltime low

avatar van Thuurke
Fish covert (op volgorde): Moody Blues, Alex Harvey Band, Pink Floyd, The Kinks, Argent, Sandy Denny, Genesis, T-Rex en David Bowie.

Op de geremasterde versie hebben ze om onverklaarbare reden Jeepster eraf gegooid en de covers van Time and a Word van Yes en The Seeker van The Who erop gezet en deze stonden op de CD Outpatients '93, The Funny Farm Project.

Een aardige coverplaat . Waarschijnlijk iets wat Fish al jaren wilde maken . Maar meer dan aardig is het ook niet .
Er wordt naar mijn idee te weinig toegevoegd door Fish . De nummers klinken natuurlijk door het tijdsbeeld wat opgepoetster , maar zijn in vorm eigenlijk nauwelijks anders .
Boston Tea Party ( Alex Harvey) en I Know What I Like ( Genesis) zijn overigens helemaal voor de hand liggend omdat Fish zijn stem overeenkomsten heeft met zowel Harvey als Peter Gabriel .
Eigenlijk vind ik 'm op zijn sterkst in Solo ( van Sandy Denny)
Hier doet hij het op zijn eigen manier en dat mis ik te veel op de andere nummers .
Een leuk tussendoortje , maar artistiek weinig interessant .

avatar van Running On Empty
Tenenkrommende plaat.

avatar van Darkzone
Vind je? Juist niet. Maar misschien komt dat omdat ik de orginelen niet kende. Boston Tea Party vind ik een heerlijk nummer.
Later orginele versies gehoord en die vielen niet mee. Dan liever de versies van Fish.

WAt is dat Solo mooi.

avatar van Parisa
Question is weer een betere opener. Five Years is een goede 2e op de plaat.
Verder heb ik het idee naar een gemiddelde coverband te luisteren. Met Apeman als dieptepunt. Hoewel het wel went. En er vast muzikaal slechtere nummers te vinden zijn.

3*, net op t randje.

Gevonden in de 2e handsbakken in prima conditie.Ik had hem al een hele tijd niet gehoord en begreep meteen waarom ik hem ten tijde van de release niet had aangeschaft.Het is allemaal wat magertjes.Fish zijn voordracht is in orde ,maar het lijkt allemaal een beetje futloos.Prima om je helden te eren,maar maak er dan ook wat bijzonders van.Nu kabbelt het voort zonder dat er iets wordt toegevoegd aan de orgineel versies.Alleen Solo trekt hij naar zich toe en is dan ook bijzonder fraai.De rest glijdt ongemerkt voorbij,terwijl ik Fish altijd opzet om geprikkeld te worden.Maar ach de collectie begint zo langzamerhand compleet te raken en prikkelen doet hij me maar met zijn laatste release.Ik zet hem op 2 en halve ster voorlopig.

avatar van vigil
Dankzij een re-release uit 2017 in de "The Remasters" serie van Fish is deze plaat weer met enige regelmaat langsgekomen de laatste tijd. Dat was eigenlijk helemaal niet zo'n vervelende expeditie. Het album is opgepoetst naar 2017 maatstaven en heeft een behoorlijke uitbreiding gekregen. Een mooi digibook houdt het volgende bij elkaar. Twee cd's met daarop het originele album met daarop drie extra nummers waarvan er twee (Time and a Word en The Seeker) ook al te vinden waren op de geremasterde versie uit 1998. De andere is het meer dan prachtige Caledonia welke te vinden was op een Frankie Miller cover cd uit 2002.

Een 2de cd vol met live materiaal en wat demo's en als laatste een dvd met een docu. Dit alles is verpakt in zoals eerder vermeld fraai digibook met een boekwerk van maar liefst 50 pagina's vol met info en niet eerder uitgegeven foto's. De albumtitel is misschien wel de mooiste welke ooit op een cover cd gestaan heeft en ook de hoes (The Gudaler van Keith McIntyre) is van grote schoonheid.

Het album heeft op zich een goede remastering gekregen al had de sound van mij nog wel wat vetter gemogen. Soms is het wat aan de droge kant. Toen ik dit album album kocht in 1993 waren de meeste originele nummers nog onbekend voor mij dus ik had een redelijke onbevangen start.

Question (Moody Blues)
Het album trapt af met waarschijnlijk het bekendste nummer van het stel in algemene zin. Een grote hit van The Moodies. Zoals bij de meeste nummers wijkt de versie van Fish niet heel veel af van het origineel. Het orkest is er natuurlijk niet maar dat wordt goed opgevangen door de gitaren. Dit is het eerste album waarbij je hoort dat de stem van Fish wat minder is geworden. Zong hij op Internal Exile nog ijzersterk hoor je dat zijn stem wat minder krachtig is en dat hij moeite heeft met de hoge noten. Al met al een zeer aardige versie van een ijzersterk nummer. De drums zijn mij wat te blikkerig.

Boston Tea Party (Alex Harvey Band)
Het origineel van dit nummer kon ik nog niet. Het lied gaat over de historische Amerikaanse gebeurtenis uit 1773 maar dat zal bij de meeste wel bekend zijn. Dit was gelijk mijn favoriet van het album, ik vind het nog steeds een goed nummer maar er zijn nummers voorbij gekomen op de ranglijst. Fish zet zijn zang agressief in en ook hier hoor je wel dat zijn stem wat dunnetjes begint te worden. Het nummer heeft er verder geen last van. Later in Fish zijn carriere coverde Fish ook nog het fantastische Faith Healer van deze band.

Fearless (Pink Floyd)
Een wat onbekender nummer van Pink Floyd (kan dat?) van het album Meddle uit 1971. Een nummer wat Fish aan kan. Het nummer zelf duurt net wat te lang (die van Floyd ook) al doet de achtergrondzangeres flink haar best om het nummer wat power te geven. Een verder gedegen versie van een gedegen nummer.

Apeman (Kinks)
Voor mij het minste nummer van het album. Ligt dat aan Fish? Nee op zich niet want het nummer van de Engelse helden The Kinks is gewoon niet zo sterk. Ik ben zelf een behoorlijke liefhebber van deze band dus wat mij betreft had er zoveel anders/beters gekozen kunnen worden

Hold Your Head Up (Argent)
De logische single van dit album. Polydor kreeg het verwijt van Fish dat ze geen enkele promotie deed voor dit album. Dat was misschien ook wel zo. Het enige wat aan marketing werd gedaan was een professionele typische 90's rockvideo voor Hold Your Head Up. De album versie is een stukje langer dan de single versie. Ik prefereer de laatste iets krachtigere versie. Een sterke rocksingle van de Schotse zanger

I Know What I Like (Genesis)
In symfokringen een zeer bekende track van Genesis. De regelmatig ingezette praatzang vanuit het origineel zit Fish als gegoten maar als het liedje gaat ontaarden in een soort van jam met de achtergrondzang is het wel tijd om te gaan skippen.

Solo (Sandy Denny)
Bij de 2017 remaster is deze van plek gewisseld met het Genesis nummer. Voor mij 1 van de hoogtepunten van de cd. Ook hier kon ik het origineel destijds niet. Een mooie keltische ballade met fraai subtiel gitaarwerk van oudgediende Frank Usher en Robin Boult. Hier valt alles op zijn plaats

Jeepster (T-Rex)
Gezien de grootheid van Marc Boolan begin jaren '70 in het VK is het een logische keuze dat er wat van T-Rex op dit album staat . Dit ietwat gezellige inhaaknummer had dan weer niet mijn keuze geweest maar gezien de voorliefde van Fish voor sterke drank had hij het misschien reuze naar zin tijdens de horlepiep. Muzikaal is dit nummer verder op zich goed gebracht.

Time and a Word ft. Steve Howe(Yes)
Dit is een bonustrack die niet op het album stond. Al werd het wel in dezelfde periode opgenomen en verscheen het op het Outpatients '93 verzamelalbum waar Fish wat talentvolle artiesten bij elkaar zocht en hier een compilatie van maakte met wat eigen werk. Deze versie met Yes gitarist Steve Howe is prima en het gitaarwerk van Howe maakt het plaatje wel compleet.

The Seeker (The Who)
Nog een bonustrack welke de originele cd niet haalde (wel de 1998 remaster). Fish trekt nadrukkelijk de rockkaart waarbij de band zijn muzikale kunsten mag laten horen. Het toetsenwerk van Foss Paterson is de moeite waard maar verder kan het niet aan het origineel tippen. Ze doen hun best en met de energie zit het ook wel goed maar al met al niet interessant genoeg

Five Years (David Bowie)
Een ander favoriet van mij. Van te voren was de bedoeling was om dit nummer als 2de single uit te brengen maar gezien de behoorlijk matige verkopen van dit album in met name Engeland (2 wkn met als hoogste positie 49, in Nederland ging dat overigens nog best goed met 12 weken Album Top 100 met een 20ste plek als hoogste positie) werd daar vanaf te zien, dit tot frustratie van Fish. Het is ook jammer want het is een erg mooie bevlogen versie. Er wordt niet heel veel afgeweken van het origineel maar de door de productie wat geaccentueerde basloopjes van David Patton (bekend van o.a. Kate Bush, Mike Oldfield en Pilot) zijn wonderschoon.

Caledonia (Frankie Miller)
In 2002 verscheen er een zeer aardige cover cd van Frankie Miller met daarop o.a. Proclaimers, Edwyn Collins en dus ook Fish. Fish deed Caledonia en dat deed hij erg goed. Het is een soort van Schots volkslied en dat kan je dan natuurlijk wel aan Fish overlaten. Met veel passie zingt Fish dit lied en de fijne muzikale omlijsting (incl doedelzak) is prachtig te noemen. Caledonia is overigens het Latijnse woord voor Schotland. Het nummer is geschreven door Frankie Miller maar door Dougie MacLean en werd later nog vele relatief grote artiesten zoals Amy Macdonald, Ronan Keating en Paolo Nutini.

Op de 2de cd staan vrijwel alle liedjes nog een keer maar dan in een live versie. Ook andere covers welke Fish opnam in zijn carriere zoals Something in the Air en het eerder genoemde Faith Healer staan er in een live versie op.