The Miles Davis Sextet - Jazz at the Plaza Vol. 1 (1974)

Jazz
Label: CBS

1. Straight, No Chaser (11:02)
  2. My Funny Valentine (10:13)
  3. If I Were a Bell (8:30)
  4. Oleo (10:45)
avatar van platedraaier
Een opname van 9 september 1958 at the Plaza Hotel in Manhatten.(Waar Miles het toneel deelde met Duke ellington, Billie Holiday en Jimmy Rushing) Het sextet bestaat uit: Miles Davis, Cannonbal adderly, John Coltrane, Bill Evans, Paul Chambers en Jimmy Cobb.
Paul Chambers op Dubbel bas is de drijvende kracht achter de nieuwe versie van "My Funny Valentine". Toch wel het hoogtepunt van deze cd.
Een goeie live opname van het sextet dat een half jaar later de klassieker "Kind Of Blue" zou opnemen.

avatar van Sandokan-veld
Deze heb ik kennelijk al twee jaar geleden becijferd, maar nog geen reactie voor geschreven. Er is verder ook niet zoveel toe te voegen aan het bericht van platedraaier hierboven. Voor mensen die nieuw zijn in de discografie van Davis is het misschien handig om te weten dat 'At the Plaza, Vol 2' een plaat is van Duke Ellington.

Dit is verder vooral interessant omdat er niet héél veel materiaal officieel beschikbaar is van de '1958' band van Miles Davis, waarmee hij een paar van zijn mooiste dingen opnam. Echt een heel goede band, dus zeker de moeite waard (alleen al die solo van Evans in 'My Funny Valentine'...), maar qua geluidskwaliteit niet héél geweldig. Ondanks het toffe spel blijft de indruk een beetje hangen dat dit werd opgebracht omdat iemand het toevallig had opgenomen. De andere beschikbare liveplaat van deze opstelling, Miles Davis at Newport 1958 zou ik persoonlijk denk ik eerder opzetten.

avatar van kaztor
Mee eens, Sandokan-veld. Newport is geluidstechnisch een stuk beter en daardoor ook iets toegankelijker.
Maar uiteraard doet dit niets af aan het spelniveau hier.
Toch geeft het één-microfoon-op-het-podium-geluid dit album wel iets unieks, alsof je de live-opname zelf beleeft.