Athlete - Black Swan (2009)

Label: Fiction

1. Superhuman Touch (3:58)
  2. The Getaway (4:32)
  3. Black Swan Song (4:50)
  4. Don't Hold Your Breath (4:34)
  5. Love Come Rescue (2:53)
  6. Light the Way (5:27)
  7. The Unknown (4:44)
  8. The Awkward Goodbye (3:59)
  9. Magical Mistakes (4:43)
  10. Rubik's Cube (4:31)
  11. Lucky as Hell * (0:45)
  12. Animations * (3:13)
  13. Wild Wolves * (3:02)
  14. Sky Diver * (3:39)
  15. Ordinary Angel * (3:49)
  16. Black Swan Song [Acoustic] * (4:55)
  17. Needle on a Record * (2:40)
avatar van coldwarkids
oooh wat ben ik zooo benieuwd!

Athlete is een zeer gewaardeerde band met relatief weinig bekendheid. En dat is wel jammer. Ze vallen een beetje in dezelfde categorie als Starsailor, Air Traffic en Feeder. Vaste gasten op festivals en steevast uitverkochte concertzalen, maar daar blijft het ook bij. Voor het vierde album Black Swan hebben ze de veilige haven van hun vorige platenmaatschappij verlaten om meer creatieve vrijheid te hebben. De eerste single “Superhuman Touch” smaakt in ieder geval naar meer.

Richard-x
Superhuman Touch klinkt alvast fijn!

Al denk ik dat dit wel richting de stijl van The Killers gaat. Niet verassend aangezien meerdere bandjes nu zien hoe je meer aandacht trekt naar een bepaalde doelgroep toe. 1 moet de eerste zijn die de knoop doorhakt.

Desniettemin is dit een goede opwarmer!

Edit: Ik verwacht een hoop reacties op die The Killers vergelijking..

Richard-x
Verdomme!,

Vanochtend helemaal entousiast op mijn ipod gezet, en 2 luisterbeurten gedaan in de trein, in de hoop dat ik dit album wel leuk zou vinden van de heren. Na Tourist brengen ze het zeer middelmatige album ''Beyond The Neighborhood'' op de markt, dat was al een grote teleurstelling opzich. Dit kan beter..of toch niet,..

Na het beluisteren van eerste single wist ik meteen dat het alweer een middelmatige plaat zou worden als dit allemaal zo zou klinken. Het klinkt op zich wel goed, maar gewoon niet eigen en origineel genoeg om echt te boeien. Gewoon een plaat die je luistert op de radio, dat al snel het ene oor weer uit vliegt.

Maar is de rest wel goed?..

Helaas, ..
In plaats van dat, krijgen we liedjes voorgeserveerd die allemaal nog slechter klinken dan het eerste nummer. En dan durven ze ook nog een tweede cd ertegenaan te gooien, gewoon te slecht voor woorden want muzikaal stelt het gewoon allemaal niet zo veel voor als dat ze dachten. Het kabelt allemaal wat voort zonder dat het echt boeiend word. Gooi daar nog eens de middelmatige vocals tegenaan, die nauwelijks enige gevoel van emotie bevatten en je krijgt een album waar je gewoon niet vrolijk of entousiast van kan worden.

Nee, dit grote misbaksel hadden ze nooit mogen maken. ''Beyond The Neighbordhood'' ook niet trouwens.

Anyway, Tourist en Vehicles & Animals zijn de enige platen die nog enigszins kunnen boeien, en die ik nog wel eens luister. Dit is gewoon in my opinion de slechtste plaat van het jaar tot nu toe, en die van hun carrière.

Jammer.

Slechts voor de moeite om het een kans te geven, en voor de mooie hoes die alle ellende op de schijf grotendeels camoufleert

avatar van aphexfreak
Ze zetten gewoon de lijn van het 3e album voort, niks mis mee.
Wel jammer dat er weinig variatie inzit ten opzichte van het vorige album maar voor de rest alle lof.
Klinkt gewoon goed, mooie nummers etc.
Zang prima, gewoon een leuk bandje.

3#

Richard-x schreef:
Verdomme!,

Ik krijg sterk het idee dat je wat kort door de bocht bezig bent. Een album na 2 luisterbeurten al veroordelen tot slechste plaat en einde carriere leek mij al wat te ruig . Op Amazon wordt dit album ook nog eens wel (erg) goed beoordeeld (4,5*), waarbij vrijwel iedereen aangeeft dat het een (flink) aantal luisterbeurten nodig heeft.
Daarom ga ik me er toch maar aan wagen. Misschien kan jij het nog een paar draaibeurten geven of anders iets genuanceerder beoordelen?

avatar van barrett
Deze band ken ik helemaal niet, enkel van naam eigenlijk. Ik ging ze ooit eens op Werchter gaan bekijken maar ben er nooit geraakt. Na het lezen van de bovenstaande posts meen ik te verstaan te moeten beginnen met hun debuutalbums...?

Richard-x schreef:

Nou Richard-x, ik weet niet waar jij het vandaan hebt gehaald (de teksten hierboven), maar het slaat echt nergens op.

Op dit nieuwe album van Athlete komen alle stijlen van de voorgaande albums juist samen op een daardoor afwisselend album. De muziek is dan weer 'uplifting' en dan weer echt mooi. Typisch Athlete dus.

Ze hebben al laten horen op hun eerdere albums dat ze echt mooie muziek kunnen maken en dat laten ze op Black Swan zeker ook horen. De composities zijn iha sterk en de uitvoering klinkt fraai: vooral de zang is zeer geslaagd. De muziek is enigzins vergelijkbaar met Coldplay en Keane. Maar daar waar Coldplay en Keane na de eerste 2 albums in niveau naar beneden duikelden, houdt Athlete het niveau meer dan vast. En zo streven ze wat mij betreft met Black Swan beide bands voorbij. Wie had dat gedacht een aantal jaren geleden?

avatar van alpeko
Athlete is net als Duits voetbal. Ook dit album bevestigt dat weer. Nooit echt hoogstaand, zonder glans maar wel vol inzet en oerdegelijk. Jammer dat het net de 45 minuten niet haalt, dat is toch vaak de beste minuut in het Duitse voetbal.

avatar van Pinsnider
Hmmm, dit laatste is niet de aanbeveling die ik nodig had om deze plaat eens te luisteren... Geef mij maar Nederlands voetbal op eindtoernooien; toch ineens grootse vorm gevonden maar schlemielig ten onder gaan...

west schreef:

Ik quote mijzelf eigenlijk nooit (gelukkig maar), maar doe het nu toch omdat ik mijn mening aardig heb bijgesteld. Dit na een aantal maal Black Swan en de bonusdisc op de Sennheiser te hebben beluisterd.

Athlete laat zeker horen dat ze mooie muziek kunnen maken, maar doen dat lang niet altijd op dit album. Er zitten toch een paar miskleunen bij, een paar wel hele cheesy commerciële oppervlakkige nummers. Athlete balanceerde met zijn wat softe popmuziek altijd al op de rand van net geen cheesy muziek, nu vallen ze er soms overheen. Er staan echter ook een aantal wel geslaagde tracks op, vooral op de bonusdisc. Die is dan weer wel goed.

Het gewone album is opgenomen in the USA en dat doet het geluid van Athlete geen goed. De diepgang die er op eerdere albums wel was, is nu verdwenen. Dat ligt ook aan de soms heel matige composities en teksten. Echter: er is wel meer diepgang, zowel muzikaal als tekstueel, op de prima bonusdisc. Deze is opgenomen in Engeland met een 'ouderwets' sterk geluid en hier staan voornamelijk sterke tracks op die ook niet gladjes maar met overtuiging en flair op 'het vinyl' zijn gezet.

Te cheesy gladde oppervlakkige tracks zijn:
Superhuman touch
Don't Hold Your Breath
Love Come Rescue
Light the Way
Rubik's Cube (het absolute minpunt)
Needle on a Record

Redelijke tot erg goede tracks:
The Getaway
Black Swan Song
The Unknown
The Awkward Goodbye
Magical Mistakes
Animation
Wild Wolves (het hoogtepunt)
Sky Diver
Ordinary Angel
Black Swan Song (Acoustic)

Gemiddeld kom ik tot 3,0 sterren voor album en bonusdisc. Het album alleen zou onvoldoende scoren. Ik raad dus aan dit album alleen in de Deluxe versie met bonusdisc aan te schaffen. Door de bonusdisc die dus wel goed is, is er nog enige hoop op een toekomst voor Athlete.

Na wat negatieve berichten over dit album wilde ik reageren omdat het voor mij juist de plaat is.
Ik vind het echt een top album.
Ok misschien niet allemaal even hoog nivo maar wat een juweeltjes staan er op.
Waar het met parachutes ophield gaat athlete verder , thank god!!
favoriet van het moment :dont hold your breath ...op 10 en knallen

wat een plaat

okok ik kan overdrijven maar laat me lekker blij zijn met eindelijk weer een goed album hehe

athlete is master

rarebelg schreef:
Ik vind het echt een top album.

Ja natuurlijk: geniet ervan!

Matig album, maar met toch een zeer sterke track: Magical mistakes. Wat een song!