Art Blakey - The Jazz Messengers (1956)

Jazz
Label: Columbia

1. Infra-Rae (6:57)
  2. Nica's Dream (11:51)
  3. It's You Or No One (5:36)
  4. Ecaroh (6:02)
  5. Carol's Interlude (5:36)
  6. The End of a Love Affair (6:43)
  7. Hank's Symphony (4:37)
  8. Weird-O * (7:06)
  9. Ill Wind * (2:52)
  10. Late Show * (7:09)
  11. Deciphering the Message * (6:29)
  12. Carol's Interlude [Alternate Take] * (6:13)
avatar van T.O.
Blakey rekruteerde voor zijn Messengers latere Blue Note-grootheden als Horace Silver, Lee Morgan en Hank Mobley.

Groovy plaat.

T.O. schreef:

Groovy plaat.

Zo leuk vind ik het allemaal niet. Het klinkt nogal ondoordacht, snel eventjes cd'tje maken en dan pintje gaan pakken ofzo...
Puike prestatie van de saxofonist, de trompetist ietsje minder en Art Blakey zelf een beetje raar / experimenteel ( ) --> slaat her en der wat cymbalen, zo lijkt het SOMS...

JJ_D schreef:
Zo leuk vind ik het allemaal niet.

Ik heb Blakey nooit wat gevonden: altijd braaf, traag en voorspelbaar.

snel eventjes cd'tje maken

CD'tje, in 1956?

blabla schreef:

Ik heb Blakey nooit wat gevonden: altijd braaf, traag en voorspelbaar.

CD'tje, in 1956?

Voorspelbaar? Kan jij dan gissen welke cimbaal hij zal inslaan in de meest onlogische improvisaties die ik ooit gehoord heb?
Of is dat voorbehouden aan Jazz-drummers, blabla?

JJ_D schreef:

Bijna wel, want die riedeltjes die hij doet zijn altijd ongeveer hetzelfde, ik heb om die reden nog nooit een onlogische improvoisatie gehoord van meneer Blakey.

Of is dat voorbehouden aan Jazz-drummers, blabla?

Nee dus (Ik ben geen drummer, hooguit een wannabee bassist).

avatar van HiLL
blabla jij als Jazzvader van deze site ( ) kun jij mij in godsnaam uitleggen hoe je Art traag vindt drummen?

Veel vragen he

avatar van blabla
Hij lijkt door zijn timing net te langzaam te drummen ten opzichtte van de rest van de muzikanten, hij speelt gewoon rete strak op tijd maar zijn timing is net even off.

Je hebt ook drummers die altijd lijken te pushen (Paul Motian, Joey Baron en Elvin Jones bijv.), zelfde effekt maar net een andere timing.
Ik houd meer van die pushers.

avatar van Metalhead99
Gisteren voor een prikje de CD aangeschaft. Ik kende dit plaatje nog niet. Ik vind Art Blakey best goed, maar ik ken dan ook nog weinig drummers om hem mee te vergelijken. De 'pushers' waar blabla het over had ken ik nog niet en misschien is dat maar beter voor de waardering van deze plaat.
Ik vind deze plaat erg goed, Art Blakey speelt erg strak en ik kan toch geen 'onlogische improvisaties' in de muziek terug horen. De rest van de band speelt ook erg goed, maar dat was wel te verwachten met deze line-up. Voor de jazzliefhebbers is dit zeker weer de moeite waard.

avatar van Ronald5150
Jazzdrummer Art Blakey levert met "The Jazz Messengers" een prima klinkende jazzplaat af. Als drummer drukt hij op een bescheiden manier de stempel op deze plaat, al denk ik dat zijn kwaliteiten als bandleider net zo groot zijn. Hij houdt met zijn solide spel het geheel strak bij elkaar. Blakey gebruikt vele percussiemiddelen, waarmee hij tussen de drumgeluiden door iets extra's biedt. Naast Blakey zijn op deze plaat ook een aantal andere fijne muzikanten te horen: Horace Silver op piano, Hank Mobley op sax, Donald Byrd op trompet en Doug Watkins op bas. De heren zorgen voor een solide en uiterst prettig klinkende jazzplaat, waar overigens geen revolutionaire geluid wordt aangeboord, maar ze maken hun naam als "The Jazz Messengers" gewoon waar.