Mayer Hawthorne - A Strange Arrangement (2009)

Soul
Label: Stones Throw

1. Prelude (0:26)
  2. A Strange Arrangement (4:16)
  3. Just Ain't Gonna Work Out (2:30)
  4. Maybe So, Maybe No (2:59)
  5. Your Easy Lovin' Ain't Pleasin' Nothin' (3:03)
  6. I Wish It Would Rain (3:58)
  7. Make Her Mine (2:41)
  8. One Track Mind (2:06)
  9. The Ills (2:49)
  10. Shiny & New (2:59)
  11. Let Me Know (3:03)
  12. Green Eyed Love (3:52)
  13. Love Is Alright * (3:01)
JustaRascal
Heel erg benieuwd naar dit album, samples klinken goed.

avatar van Pooiertje
Ik kijk hier ook erg naar uit

avatar van Chrisseh
Just Ain't Gonna Work Out is een té chill nummer

Hij is trouwens al gelekt, alhoewel hij alsnog redelijk moeilijk te vinden is omdat Stones Throw zorgvuldig alle linkjes onderuit haalt. Ga 'm binnenkort eens goed beluisteren, ben benieuwd.

JustaRascal
Al gelekt? Ik ga op zoek.

Edit: Gevonden, hij is lekker.

avatar van Osiris Apis
Ik vind de meeste nummers te zoet.

avatar van kemm
Na die fantastische singles, blijf ik met A Strange Arrangement toch wat op mijn honger zitten. Die sixties-soulsound is nu al een tijdje exreem hip, maar de laatste tijd lijkt het belangrijker zo te klinken dan goeie songs te maken. Zo werkt het natuurlijk niet. Je zorgt eerst dat de steak naar behoren gebakken is, vooraleer je de pepersaus erover giet. Iets meer aandacht aan de songwriting, en Mayer's album was à point geweest, wat de saus des te smakelijker had gemaakt. Nu houd ik het gewoon op 'goed verteerbaar'.

Ik sluit mij volledig aan bij Kemm en nu het weer buiten nog mooi is en ik nog even vakantie heb is het een goeie soundtrack voor in de ochtend en de luie namiddagen....
Maar wanneer het Smokey Robinson-gehalte wel heel erg naar boven komt, ben ik geneigd toch weer 'n ander zomerplaatje op te zetten.

RedLightCityBoy
Mayer Hawthorne is natuurlijk een zeldzame aanwinst voor Stones Throw. Eind vorig jaar deed hij vele enorm verbazen met zijn practige old-skool soul sound. Het nummer Just Ain't Gonna Work Out blijf ik echt fenomenaal vinden. Ook de andere singles gaan er goed in. Inderdaad... soms wat soft en zoet maar dat kan voor mij de pret niet drukken. Ik geniet enorm van dit album. Zeker als je bedenkt dat Mayer alles zelf heeft geproduceerd. Mayer's stem is natuurlijk erg goed, maar vooral hoe hij ermee omgaat vind ik prachtig. Op Just Ain't Gonna Work Out is zijn stem bijvoorbeeld enorm anders dan op : I Wish It Would Rain. Hiermee laat hij zien dat hij meerdere stijlen heeft waardoor er genoeg variatie in de muziek zit. Verder vind ik het jammer dat When I Said Goodbye er niet op staat, dat vind ik ook een enorm sterk nummer. Stones Throw brengt toch een beetje de old-skool soul terug, daar ben ik erg blij mee.

avatar van Reijersen
Soul muziek is booming! En daar ben ik erg blij mee. Het heeft namelijk goede artiesten met sterke releases als Sharon Jones & the Dap Kings, Maxwell, Raphael Saadiq, Jesse Dee en Stephanie McKay onder aandacht gebracht. De één is nieuw, de ander komt met een uitstekende nieuwe release.

En nu is daar Mayer Hawthorne. The next best thing in soul music!
Tenminste, dat is wat ik van vele hoorde. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het daar niet mee eens ben.

Het album opent al erg gezapig. Mayer's stem ik zeikerig en op het saaie af. De vergelijking met Smokey Robinson is al gemaakt. En alhoewel Robinson een manier met klassieke status is heeft zijn stijl mij nooit zo getrokken, op een paar nummers na. En zo is het eigenlijk precies met deze Mayer Hawthorne.
Het is voor mij even wachten op een nummer waarbij ik dacht "Ja, dat is het!". En dat was wel bij nummer 6. De 5 voorgaande nummers deden mij echt helemaal niks. Nee, slecht wil ik het niet noemen, maar boeiend ook niet.
Na 'I WIsh It Would Rain' zakt het ook meteen weer in met song 7. Nummers 8 en 9 zijn dan wel weer leuk. Net als nummer 12. Maar over de gehele linie gezien is dit een absolute tegenvaller geworden.
Ik kan mij dus erg vinden in de woorden van kemm en gooi het op een halfje lager als hem.

Hey gelekt, vervelend zeg gelijk even zoeken. Verwacht hier best veel van.

tuktak
producties zijn top, maar vocaal is het niet boeiend, erg jammer.

RedLightCityBoy
Ook niet op Just Ain't Gonna Work Out of Maybe So, Maybe No?

avatar van djarend
schaap schreef:
Hey gelekt, vervelend zeg gelijk even zoeken. Verwacht hier best veel van.

Gelekt ? hehe, hij lag op dat moment al in de winkels, makkelijk zat

raffael77
Productief klinkt het prima maar zijn stem vond ik al irritant in het begin van zijn eerste singles. Smokey Robbinson vind ik al niets en laat staan een zanger die hem probeert te evenaren.

Dit is nou precies een Stones Throw release die ik niet goed vind.

Ook ben ik het met sommige heren hier eens dat ze allen te veel de oude sound willen zijn maar geen goede songs maken. Het klinkt sixties dus is het goed.

avatar van musicfriek
Smokey Robinson niets?

Hoe bedoel je?

avatar van Wolli
Lekker gevarieerd album met meerdere lekkere tracks!

avatar van Soulistic
Sluit me bij de rest aan. De producties zijn helemaal geweldig maar vocaal komt het te kort. Ik had liever de stem gehoord van Jamie Lidell (als ik dan even op stijl en uiterlijk moet vergelijken )
Daar waar die op "I Wish It Would Rain" als een soort van impressions / the dramatics-achtig moet klinken komt ie eerder over als een geforceerde kermit de kikker...jammer!
Terwijl hij op "When I Said Goodbye" wel weer erg goed klinkt en een goede stem heeft...

Het idee is leuk,maar die stem is zo...krachtloos/vervelend.

avatar van Soulistic
"The Ills" is overigens wel een prachtnummer
a la Curtis Mayfield's "Move On Up".
Swingt echt aan alle kanten en is in mijn ogen toch het pareltje op dit album.

avatar van o0.
o0.
jammer dat dit liedje er niet opstaat

thin moon

avatar van o0.
o0.
liedjes opzich zijn leuk maar kan me heel goed voorstellen dat een cd lang zonder lekkere uithalen (waar deze muziek wel naar vraagt) gezapig wordt. wel leuke videoclipjes maakt deze man

when i said goodbye

i wish it would rain

green eyed love

o0. schreef:
jammer dat dit liedje er niet opstaat

thin moon

Dat komt waarschijnlijk omdat het album waar het origineel van die track op staat nog uit moest komen in de tijd dat A Strange Arrangement uit kwam.

avatar van Angelo
Soms irriteer ik me best aan z’n stem. De ene keer is het wat aan de saaie kant en de andere keer komt zijn kopstem tevoorschijn. Daarvan zijn de (eerste) nummers ‘A strange arrangement’ en ‘Just ain’t gonna work out’ al gelijk de beste voorbeelden van. Gelukkig is ‘Maybe so, maybe no’ alweer stukken beter, lekker luchtig opzwepend deuntje. ‘Your easy lovin’ ain’t pleasin’ nothin’ is het eerste nummer dat ik echt leuk vind, prachtig arrangement en een pakkende melodielijn dat geïnspireerd lijkt te zijn op het seventies Motown oeuvre. ‘I wish it would rain’, wat had ik graag gewild dat dit een cover was van de -ondertussen- soul klassieker. Helaas is dit een behoorlijk saai nummer waarbij weer die irritante kopstem wordt gebruikt. Snel verder dan maar. ‘Make her mine’ is weer Motown-esque en klinkt best aardig, hetzelfde geldt overigens voor ‘One track mind’.

‘The Ills’, een funky en zomers nummer alleen blijf ik weer terug komen op dat ene… zijn stem, desondanks beschouw ik dit nummer wel als zo’n beetje het beste nummer op dit album. ‘Shiny and new’ zorgt voor een slaapverwekkend moment dus ga hier verder geen woorden aan vuil maken. ‘Let me know’ is het tweede hoogepunt op het album, als ik dit nummer hoor dan vraag ik me echt af waarom de rest van het album niet in deze stijl werd gebracht. Hij bewijst in ieder geval we dat ‘ie het kan! Wat een prachtig nummer overigens. De afsluiter ‘Green eyed love’ heeft de meest relaxte vibe op het album en is een heerlijk nummer om bij te ontstpannen.

Mijn mening over dit album is een beetje verdeeld. Aan de ene kant bevat dit album heerlijke nummers die een bepaalde seventies Motown-sound creëeren, aan de andere kant staan er evenveel zeikerige en slaapverwekkende nummers op. Daarnaast irriteer ik me soms aan zijn stem zoals ik al vaker aangaf, dat zorgt er wel voor dat ik het moeilijker vind om dit album in zijn geheel te beluisteren. Toch ga ik dit album nog een aantal luisterbeurten geven, misschien dat ik het dan beter/meer weet te waarderen.

Meteen gekocht, echt een heerlijk album. Ben ook helemaal weg van 60's soul, ben blij dat ik weer een nieuwe artiest heb ontdekt voor mezelf

De vlottere nummers zijn inderdaad leuker, maar stoor me zeker niet aan de wat langzamere. Ze mogen er allemaal wezen. Niet 100% perfect maar voor mij wel 4,5*

avatar van mjvanderels
Niet veel toe te voegen aan de eerder geplaatste berichten, op de momenten dat de muzikale begeleiding heel erg goed is mis je geen hele sterke zanger. Op de momenten dat de muziek wat ingetogener is dan komt hij toch wat tekort. Wel een voldoende ivm redelijke nabootsing van motown-geluid, ben dan toch al wel snel tevreden

Zijn tweede album "A Long Time" zit er aan te komen
De eerste single "How Do You Do" is nu te horen op de schijf van 6
Klinkt alweer top

avatar van Philipstown
Ook na vele malen luisteren vind ik het, als Motown- en soulliefhebber, een knappe prestatie dat Hawthorne authentiek klinkt. Ik heb zelden of nooit het gevoel dat ik naar een goedkope imitatie zit te luisteren. De liedjes zijn goed en deze plaat is hoorbaar met liefde gemaakt.

avatar van Rene1979
Het laatste album van Mayer pakte mij echt, op basis daarvan heb ik de eerste twee albums ook geluisterd.. Die halen het echt niet bij de derde.