Spirit - Twelve Dreams of Dr. Sardonicus (1970)

Label: Epic

1. Prelude - Nothin' to Hide (3:43)
  2. Nature's Way (2:40)
  3. Animal Zoo (3:10)
  4. Love Has Found a Way (2:42)
  5. Why Can't I Be Free (1:05)
  6. Mr. Skin (4:01)
  7. Space Child (3:25)
  8. When I Touch You (5:37)
  9. Street Worm (3:43)
  10. Life Has Just Begun (3:29)
  11. Morning Will Come (2:50)
  12. Soldier (2:50)
  13. Rougher Road * (3:17)
  14. Animal Zoo * (3:10)
  15. Morning Will Come * (2:50)
  16. Red Light Roll On * (5:41)
avatar van Oldfart
Hier heeft This Mortal Coil hun "Nature's Way" dus vandaan.
Spirit, de band rond gitarist Randy California en Ed Cassidy, de kale drummer, ( bijzonder in die tijd) heeft altijd briljante songs afgewisseld met wat meer doorsnee nummers.
Maar door die nummers als dat "Nature's Way" en "I got a Line On You" en "Give a Life, Take a Life" ben ik ze altijd blijven waarderen.

Het probleem met California was misschien wel dat hij zo veelzijdig was; hij kon alles spelen wat hij wilde, dat maakte zijn muziek soms wat wispelturig. Vooral op zijn solo platen leek hij niet te kunnen kiezen in welke richting hij zijn muziek wilde ontwikkelen.

California verdonk in 1997, terwijl hij net bezig was met een come-back album.

avatar van HiLL
Ondergewaardeerd album! Prachtig mooi album van Spirit. Ietwat melodieuzer dan zijn voorganger. Meer piano -en trompetwerk, naast het lekkere rockgeluid op dit album. Zeker ook psychedelisch. Met name Space Child en When I Touch You zijn echt super! Die zware baslijnen in de laatstgenoemde zijn echt top! Wat een genot deze band! 4*

Pieter Paal
Het allerbeste Spirit-album!!!

avatar van jurado
misschien wel

avatar van Droombolus
Voor mij nèt niet het beste Spirit album, maar zeker de toegankelijkste en de evenwichtigste door de prachtig uitgebalanceerde mix van California en Jay Ferguson komposities. De laatste tekende zowat in z'n eentje voor de 1e LP, mijn fave dus, en startte met bassist Mark Andes na deze plaat een eigen project Jo Jo Gunne .........

avatar van Osiris Apis
'When I Touch You' geweldig nummer.

avatar van Osiris Apis
Veelzijdig album zeg. Ik hoor psych rock, prog rock, fusion en soul.
Mr. Skin zou zo een Sly & The Family Stone nummer kunnen zijn.

LocoHermano
Pieter Paal schreef:
Het allerbeste Spirit-album!!!

Geen idee, dit is pas mijn eerste Spirit, maar wat een volmaakt album. Mr. Skin is van een uitzonderlijke klasse.

avatar van reptile71
Als we het dan toch wel eens hebben over welke albums je nou de ruimte in zou moeten sturen om buitenaardse wezens kennis te laten maken met onze muziek dan zou deze plaat toch een goeie kans maken in de categorie rock: schitterend album.

uilenei
Ik heb het idee dat dit een 'vergeten' band is, terwijl ze in mijn oren toch 3 fantastische albums hebben gemaakt en daarnaast op ieder ander album minstens 2 geweldige songs. Mijn favo-band uit de periode '67 - '71, maar toch bekroon ik geen enkel album met 5*.

Kan iemand me uitleggen waarom ze niet de aandacht krijgen/kregen die verdiend is?

avatar van Droombolus
Met hun debuut zaten ze vlak onder de eredivisie maar door een veel zwakkere 2e en 3e plaat zakten ze weg en pas met 12 Dreams staken ze hun kop weer boven het maaiveld. Daar kwam dan ook weer geen behoorlijke opvolger voor en dat was zo'n beetje einde verhaal.

Via Kpt. Kopter en latere releases onder de Spirit vlag werd Randy California wel een soort cult-held. Ferguson en Andes scoorden behoorlijk in de US met JoJo Gunne maar daar liep de EU-markt dan weer niet echt warm voor .......

avatar van Jaep
Recent deze parel ontdekt. Ik was maar matig bekend met Spirit, maar hun eerste paar albums zijn toch zeker de moeite waard. Lekkere psychedelische sound met (grotendeels) sterke nummers en uitstekende gitaarsolo's.

avatar van Johannes5356
De eerste 4 albums vind ik alle 4 geweldig. Alles daarna is beduidend minder.