Ben Folds Five - Whatever and Ever Amen (1997)

Label: Caroline

1. One Angry Dwarf and 200 Solemn Faces (3:52)
  2. Fair (5:55)
  3. Brick (4:42)
  4. Selfless, Cold, and Composed (6:10)
  5. Kate (3:13)
  6. Smoke (4:52)
  7. Cigarette (1:38)
  8. Stephen's Last Night in Town (3:27)
  9. Battle of Who Could Care Less (3:16)
  10. Missing the War (4:19)
  11. Evaporated (5:40)
  12. Video Killed the Radio Star * (3:41)
  13. For All the Pretty People * (3:23)
  14. Mitchell Lane * (3:42)
  15. Theme from Dr. Pyser * (3:15)
  16. Air * (3:21)
  17. Air * (3:21)
  18. Song for the Dumped * (5:04)
avatar van Zachary Glass
"Smoke" moet zowat hét nummer zijn over afbrokkelende relaties.

Ben Folds wéét hoe hij een songtekst moet schrijven.

Zekers.... Brick vind ik ook geweldig mooi... Als je relatie zo is als in dat liedje, dan klopt er iets niet

avatar van Zachary Glass
En dat eerste nummer is Folds' prachtige revanche op zijn rot-klasgenoten van destijds.

Deze cd overgetapet op een bandje en vervolgens die tape kapotgespeeld op eindejaarsreis in Italië.

Mooie herinneringen!

avatar van Zachary Glass
Ben opnieuw aan 't luisteren naar dit o-zo leuke werkje. "Song for the dumped" - wat een voortreffelijk nummer!

"Give me money back - you bitch - and don't forget my black T-shirt!"

Die Ben Folds is inderdaad een goeie tekstschrijver. Ik vind vooral de tekst van Kate zo leuk, en uiteraard Song for the dumped!

Ik denk dat ik het eerste liedje nog wel het beste. Misschien niet tekstueel, maar zeker wel muzikaal. Superblij, supervrolijk en die pianosolo! Wauw! Andere favorieten: Fair en Steven's Last Night In Town. De hidden track is ook wel grappig.

Hidden track? ojee, zou die niet op mijn cd staan. Moet ik maar eens achterhalen...

Het is meer een grapje dan een liedje... Misschien valt het jou gewoon niet op.

Oke. Maar zeker een goeie reden om de plaat nog eens op te zetten.

Lakini schreef:

Het liedje gaat over een abortus die z'n (inmiddels ex-)vriendin heeft gepleegd. Ik begrijp niet wat je bedoelt met: er klopt iets niet.

avatar van otherfool
Het album met de beste hidden track aller tijden is zowiezo een schitterende plaat. Recht uit het hard gezongen, met grappige, ontroerende, trieste en eerlijke teksten. Favorieten zijn Selfless, Cold, and Composed, Smoke en het allemachtig mooie Evaporated... Lekker stilletjes voor je uit staren en genieten, een prachtige plaat van Ben Folds c.s., of-ie nou een fucking asshole is of niet.

4*.

avatar van otherfool
Recht uit het hard gezongen

*Schaam Schaam*

avatar van Dielie
heb hem eindelijk, MET de bonusnummers, zijn allemaal b-kantjes, had liever de originele tracklisting gehad, ik hou niet van toegevoegde tracks op albums, ma bon, kga stoppen met zagen,

tjuus

aja leutig plaatje ja!

avatar van fluidvirgo
Een van de beste popplaten ooit gemaakt, ZO!

*****

Nog sterker, voor mij sinds vandaag de beste plaat ooit gemaakt.

avatar van musicfriek
Erg leuke ontdekking, deze Ben Folds Five. Battle of Who Could Care Less kende ik al, maar dit hele album is verdraaid lekker! Ijzersterke popliedjes zoals ze horen te zijn (en ik heb een zwak voor mooie pianoliedjes..) Halfje omhoog naar 4,5*

avatar van timhardt
Deze plaat maakt me gewoon altijd vrolijk!

EVANSHEWSON
Héél lang geleden dat ik er nog naar luisterde; Eigenlijk luister ik liever naar zijn recente soloplaten.
Al is dit geen slechte plaat, erg warm loop ik er niet (meer) voor.
Voor mij eerder matig plaatje, tja...
3 sterren ***

Ik heb toch meer met het Ben Folds Five-materiaal dan het solowerk. Niet alleen de composities hier zijn net wat sterker, het is allemaal veel frisser. Daar hebben Robert Sledge op bas en Darren Jessee zeker een bijdrage aan geleverd.
De composities hier zijn op heel hoog niveau. Waar wordt nog een popsong als 'Fair' bedacht. Briljante koortjes als in 'Battle of Who Could Care Less' en 'Missing the War'. Het refrein in 'Kate' is onnavolgbaar (And you can seeee daisies in her footsteps!), Eén van werelds mooiste songteksten in 'Smoke', een tranentrekkende ballad in de vorm van 'Evaporated', 'Song for the Dumped': de ultieme break-up song. Louter goede nummers op deze plaat. Het is juist dit album van Ben Folds Five (en het debuut) waar ik nog altijd veel naar luister. Eén van de weinige albums die ik zo veel heb beluisterd/geanalyseerd en zodoende van kop tot staart uit m'n hoofd ken.

avatar van Paalhaas
Kjeupa schreef:

Het vervelendste liedje op de plaat. Verder luister ik hier graag naar trouwens.

Kjeupa schreef:

Mooie bespreking die me aanzet om het album nog maar eens uit de kast te trekken en het straks intensief te gaan herbeluisteren, wie weet kom ik nog op mijn idee terug ??

Voor het moment staan Kings of Convenience hier nog zachtjes te heupwiegen (Quiet is the New Loud), maar ik zal het energiekere Ben Folds Five hierna maar eens terug opzetten, zie!

Paalhaas schreef:
Het vervelendste liedje op de plaat.

De distortion-bass die gedurende de coupletten zo lekker op de A blijft dreunen in combinatie met de pianoriff. En dan die pianosolo in de outro met hoempapabas. Tekstueel ook niet verkeerd trouwens: wrang, met een knipoog, dat het in combinatie met het vrolijke refrein goed doet.

Ik wou net zeggen... Fair is voor mij het nummer dat veruit boven de - toch al niet misselijke - rest uitsteekt. Zit zo goed in elkaar!

avatar van musicfriek
Evaporated is favoriet hier, prachtig gezongen, ik word er helemaal stil van als ik dat nummer hoor. Ook het korte Cigarette vind ik indrukwekkend. Vanaf vandaag een plaatsje in mijn top 10, dit prachtige album

EVANSHEWSON
IK heb dit album vandaag uitgebreid herbeluisterd en kom tot de constatering dat ik dit toch wel een héél mooie plaat vind, ik ga dit opwaarderen, zoveel is nu zeker.

Ik kan niet bepaald hoogtepunten opsommen, omdat ik alles van een constant hoog niveau ervaar.
4.5 sterren zowaar, en blij dat ik het na jaren nog eens uit de kast heb gehaald!

****1/2

Mooi te lezen dat je de schoonheid van dit album hebt kunnen inzien!

Kjeupa schreef:
Mooi te lezen dat je de schoonheid van dit album hebt kunnen inzien!

Ik wist dit wel, maar heb de laatste jaren vaker naar Ben Folds solo zitten luisteren, en het is niet beter of slechter, wel redelijk anders, toch ?

Maar deze plaat is inderdaad zéér SCHOON om het op zijn Vlaamsch te zeggen!

avatar van timhardt
EVANSHEWSON schreef:

Maar deze plaat is inderdaad zéér SCHOON om het op zijn Vlaamsch te zeggen!

Ik heb helaas geen andere platen van BFF? welke is nog aan te bevelen ?

De volgende: "The Unauthorized Biography of Reinhold Messner" is zeker aan te raden, verder is het solowerk van Ben Folds "songs for silverman" ook een prima plaat!

EVANSHEWSON schreef:
Ik heb helaas geen andere platen van BFF? welke is nog aan te bevelen ?

Het debuut neigt qua sound meer naar Whatever and Ever Amen. Over The Unauthorized Biography werd wel eens het verwijt van overproductie gemaakt, is wellicht wat onevenwichtiger. Hier staat dan wel weer mijn all-time favoriet van ze op: 'Don't Change Your Plans'. Eén van de twee is niet persé beter, zijn allebei te gek, dus zou beiden proberen!

avatar van fluidvirgo
Ik vind alle (oficiële) albums op hun eigen manier prachtig. Luister maar naar Kjeupa en haal ze beiden in huis! Het solowerk van Folds is overigens ook van harte aan te bevelen!

avatar van Carolaah
Blijft een goede plaat.
Lekker opzwepend.
Lyrics zitten goed inelkaar.
Denk dat ik Ben Folds solo toch liever heb, maar dat terzijde.