Alcoholic Faith Mission - 421 Wythe Avenue (2009)

Denemarken
Folk / Rock
Label: Pony

1. Theme from Soft Ice Cream Products (3:27)
  2. Gently (3:34)
  3. Nut in Your Eye (3:43)
  4. We All Have Our Shortcomings (4:17)
  5. Escapism (4:34)
  6. Guilty Scared Eyes (4:14)
  7. Painting Animals in Watercolors (4:02)
  8. Someone Else (2:16)
  9. Did You Eat (3:13)
  10. Sweet Evelyn (10:50)
  11. Time (4:05)
avatar van tumkie
Prachtige cd met een zeer mooie hoes.

Nr. 2 is een mooi ontwaak liedje...(let op de tekst)

favoriete nummer is Nutt in your eye.

thedude1975
Deense band. Doet me soms denken aan Broken Social Scene. Verfrissend!

avatar van oruiz
heel erg BSC maar dat deert niet. Er zitten een paar erg mooie nummers in (uitschieter is het bijna 11 minuten durende Sweet Evelyn). Vooralsnog een 3,5 maar dat kan makkelijk nog omhoog

avatar van oruiz
inmiddels een 4, maar ik blijf er wel bij dat ik Sweet Evelyn het mooiste nummer vind

Sven Bersee
Na één draaibeurt concludeer je maar alvast: dit duo uit Kopenhagen slaagt in haar dronkenschapsmissie. Die dromerige zang en hoe de plaat bijna in slow motion lijkt te worden afgespeeld; bij de opnames zijn er zonder twijfel een paar flessen aquavit doorheen gegaan.

Of toch niet? Na een aantal luisterbeurten kom je er achter dat over werkelijk alles is nagedacht. De details vallen langzaam maar zeker op hun plek. Overal zitten kleine geluidjes verstopt, waardoor je na tien luisterbeurten nog steeds nieuwe dingen ontdekt. Een beetje á la Broken Social Scene. En dan niet alleen qua geluid en het grote aanbod aan instrumenten. Een titel als Painting Animals In Watercolours zou zomaar op een plaat van de Canadese supergroep kunnen staan en daarbij doet de intro van dat nummer ook nog eens aan Lover’s Spit denken.

Toch houdt het Deense duo er een duidelijk eigen geluid op na. Het flinterdunne lieve stemmetje van Sune Sølund en de zachte fluisterstem van Thorben Seierø dragen bij aan de rustige sfeer die overheerst op 421 Wythe Avenue. Zonder dat het zoetsappig wordt. Integendeel. In een van de ‘liedjes’ op de plaat, Gently, zingt Sølund hoe ze zachtjes geneukt wilt worden. De manier van zingen maakt dat de woorden niet lomp overkomen.

Ze nemen de tijd voor hun nummers. Als ze iets mooi vinden, dan schromen ze niet om dat stuk ook gewoon lekker lang door te laten lopen. Beste voorbeeld daarvan is Sweet Evelyn. Met 10 minuten en 51 seconden het langste nummer, maar absoluut geen lange zit, dankzij de kalme geluidjes die als een gemoedelijk beekje je oor instromen.

Dit plaatje verbaast. En als je denkt het wel zo’n beetje gehad te hebben, horen we in het slotnummer Time zowaar nog een trompetje voorbij komen. Dronkenschap tijdens de opnames? Absoluut niet, daarvoor is 421 Wythe Avenue met te veel precisie gemaakt. Misschien wel de ultieme relaxplaat.

Pindahaai

avatar van feebl
Wat een ontdekking! Sweet Evelyn is van een ongekende schoonheid.

avatar van jorro
Pas in 2019 door mij ontdekt deze Deense band. Dit album is genoemd naar het adres in New York waar het is opgenomen. Hoewel het gemiddelde maar 3,38 is, van mij blijven de 4* staan.
Ik kan me voorstellen dat opener Theme from Soft Ice Cream Products een verkeerd beeld geeft. Een piano en allerlei geluiden. Maar wel erg rustgevend.
Gently heeft van mij een blauw sterretje en dat is niet niet vanwege de expliciete tekst.
Het prijsnummer van dit album is Nut in Your Eye . Vooral het tweede deel daarvan is prachtig. Er volgt een aantal mooie songs waarvan Did You Eat mij het beste bevalt.
Het lukt de band ook erg goed het bijna 11 minuten durende Sweet Evelyn klein maar spannend te houden.
Een fijn album dat zeker meer aandacht verdient.