Neutral Milk Hotel - On Avery Island (1996)

Label: Merge

1. Song Against Sex (3:40)
  2. You've Passed (2:53)
  3. Someone Is Waiting (2:31)
  4. A Baby for Pree (1:21)
  5. Marching Theme (2:58)
  6. Where You'll Find Me Now (4:04)
  7. Avery Island / April 1st (1:48)
  8. Gardenhead / Leave Me Alone (3:13)
  9. Three Peaches (4:01)
  10. Naomi (4:53)
  11. April 8th (2:47)
  12. Pree-Sisters Swallowing a Donkey's Eye (13:49)
avatar van BoordAppel
In the Aeroplane over the Sea vind ik een best aardig nummer dus hoopte ik die kwaliteit ook hier te vinden. Helaas heb ik die niet gevonden.
Het begint wel lekker (al is de productie niet optimaal) en ook de afsluiter is goed maar de rest valt me wat tegen. Het kabbelt een beetje voort allemaal zonder echte uitschieters zodat mijn aandacht halverwege niet meer bij het album is.

avatar van gemaster
Het hele album 'In the Aeroplane over the Sea' is geniaal. Dit album is dat voor mij vooralsnog niet. Ik beluister hem nog een paar keer en zal dan een definitief cijfer geven, maar het zal rond de 3* zitten.

avatar van Ward
@ BoordAppel: Misschien kun je beter het album In the Aeroplane over the Sea eens beluisteren.

avatar van BoordAppel
Dat ga ik zeker nog doen.

Het grootste en lastigste punt bij NMH is of je de stem kan verdragen. Kan je dat, dan is de kans dat je Aeroplane niet goed vind vrij klein

Allmusic
Vandaag heb ik voor het eerst kennis gemaakt met NMH en de muziek is ingeslagen als een bom (zie mijn top 10). Ik kan de stem dan ook zeker verdragen. Ook al is deze een stuk minder dan In the Aeroplane over the Sea, toch vind ik dit meer dan gemiddeld. 4*

avatar van gemaster
Ik vind het zeker niet meer dan gemiddeld, deze cd definieert het woord 'gemiddeld'. Het is zeker geen alledaagse cd, want de aanpak is redelijk origineel te noemen. De nummers zelf zijn echter niet echt speciaal en dat valt eigenlijk pas goed op als je naar de opvolger luistert die echt op élk front beter is.

sxesven
gemaster schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan. Niet meer dan gemiddeld. Ook van mij 3*.

Sorry, ik kan hier niet veel aan vinden.

avatar van Yak
Yak
Parbleu, stelletje leugenaars!

Where You'll Find Me Now en Song Against Sex waren de eerste twee nummers die ik van NMH hoorde, en hoewel ik ze allebei erg mooi vind heb ik On Avery Island nooit geluisterd - misschien omdat ik ook dacht dat het een redelijk middelmatig opstapje naar het geniale In The Aeroplane zou zijn. Nou, dat is nogal eens een misvatting want Avery Island is een verdomd wonderbaarlijk mooi album met wat mij betreft maar één smetje: hij duurt veertien minuten te lang, en die veertien minuten zitten aan het eind. Voor de rest is het een meeslepende verzameling van schitterende nummers, Song Against Sex is een weergaloze opener en wat volgt is een wonderlijk album met curieuze tweeluikjes (A Baby For Pree/Where You'll Find Me Now, You've Passed/Someone Is Waiting), knarsende distortion en aan het eind van het album wordt de rem ingetrapt met de wonderschone Three Peaches, Naomi en April 8th. Dat laatste nummer zou een perfecte afsluiter zijn geweest maar helaas komt daar nog zo'n 14 minuten aan geluidsbrij achteraan.

Los van dat een geweldig album, dus ik lap er gelijk een 4,5* tegenaan.

Jornaquin
Dit moet wel een wereldalbum zijn aangezien nummer 11 naar alle waarschijnlijkheid over mijn verjaardag gaat

avatar van Jochempie
Leuk album, maar niks in de buurt van de fantastisch opvolger.

avatar van Reint
Oh, wel degelijk! Ik kan me helemaal vindne in de mening van Yak! 4,5.

avatar van UndahCovah
Ik heb ITAOTS veel geluisterd, is dit album ook de moeite waard of is het totaal anders?

avatar van UndahCovah
Ik ben deze plaat ook gaan luisteren na het mind-blowing ITAOTS.

In het begin vond ik het niet erg leuk. Het was een soort muzikale brij van allerlei rare geluidjes en instrumenten.

Na wat meer luisterbeurten vind ik dit album toch echt vrij goed. Song Against Sex, You've passed, Gardenhead en Naomi zijn stuk voor stuk goede nummers. Afgezien van de 13 minuten durende herrie op het end van het album is dit album toch zeer de moeite waard.

De briljantheid die je tegenkomt op ITAOTS zie je op dit album maar met vlagen terug. Goede nummers worden ondebroken door compleet gestoorde toontjes en geluidjes zoals bijvoorbeeld 'Marching Theme'. Ik vind ze niet vervelend maar danzij die onderbrekingen haalt On Avery Island het niet bij ITAOTS

4* voor toch een aardig album!

Naomi is wel ver weg het beste nummer.

Bij mij zit hij na een flink aantal herluister beurten ook tegen een 4 aan. Een echte groeiplaat: favorieten zijn toch song against sex, naomi en de afsluiter.

avatar van otherfool
Als geheel niet zoveel minder dan In the Aeroplane, al mist de plaat een paar echte briljantjes zoals het titelnummer en Holland, 1945 dat waren op de opvolger. Naomi komt denkelijk nog het dichtst in de buurt.

3*.

avatar van kaj_666
Er missen zoals mijn voorganger al zegt gewoon die paar uitschieters die Aeroplane tot een klassieker maken en die zorgen dat dit album slechts de veters mag strikken van de opvolger.

Ook heb ik hier in tegenstelling tot bij ITAOTS soms het idee dat de muzikale brei écht nergens meer heen gaat. Marching Theme is het eerste voorbeeld dat me daarvan te binnen schiet..

Desondanks zeker geen slécht album. Het staat enkel in schril contrast met hun briljante album van 2 jaar hierna. Toch een ruime voldoende.

***½

avatar van NIN
NIN
Wow volledig weggeblazen bij de eerste luisterbeurt. Dit moet helemaal niet onderdoen voor hun opvolger volgens mij..

elrayo
Weet iemand de betekenis achter de titel van het nummer Pree-Sisters Swallowing a Donkey's Eye? Ik heb het in ieder geval nog niet kunnen vinden, helaas...

avatar van niels94
Op het eerste gehoor klinkt dit een stuk meer avant-garde dan In The Aeroplane, veel experimenteler met al die geluiden. Het klinkt trouwens wel leuk tot nu toe, valt me mee dat ik dit in mijn eerste luisterbeurt al kan waarderen, had verwacht dat dit wat moeilijker te doorgronden zou zijn, maar dat lijkt mee te vallen. Zo goed als In The Aeroplane Over The Sea is dit uiteraard allemaal niet, maar de potentie hoor je al wel. Zal waarschijnlijk een aardig cijfer uitkomen, zo tussen de 3,5 en 4 sterren, maar ik moet het natuurlijk nog wel een beetje op me laten inwerken, ik hoor zo al een paar pareltjes.

avatar van niels94
Ik verhoog hem naar een 4 (hij stond al een tijdje op 3,5). Het album bevalt me zeer. Het is natuurlijk bij lange na niet zoals de opvolger, maar af en toe hoor je de potentie en de stijl al terug (A Baby for Pree). Song Against Sex is mijn favoriete nummer van dit album en een erg fijn nummer. Al met al vind ik de afwisseling van meer avant garde met meer folky pop/rock erg fijn. 4* dus.

avatar van Arrie

Ik vind dit nogal een onderschat album. Natuurlijk is het niet zo geweldig als In The Aeroplane Over The Sea, maar ik vind het album alsnog zeer de moeite waard, met als hoogtepunt A Baby for Pree.

avatar van Eveningguard
Moet dat, die rot herrie in het laatste nummer?

avatar van Eveningguard
Naomi is eigenlijk wel een van de betere NMH nummers. Zeer fraaie tekst en opbouw. Een verhoging zit er helaas niet in. Het laatste nummer is de ultieme filler en haalt en niveau naar beneden. Doodzonde.

avatar van Germ
Germ (crew)
Minder indrukwekkend dan het meesterlijke In The Aeroplane Over The Sea, maar voor liefhebbers van die plaat is deze toch wel blind aan te schaffen hoor!

avatar van RoyDeSmet
Eerste luisterbeurt. Enorm inferieur aan In The Aeroplane Over The Sea.
Eerste twee nummers zijn wellicht meer geschikt als (alternatieve) achtergrondmuziek.
De stem had in het tweede nummer een stuk harder gemixt mogen worden.
'Someone is Waiting' vind ik wel een prettig nummer, maar het heeft niets speciaals.
'A Baby for Pree' is ook een heel mooi nummer dat me een beetje aan de vervolgplaat doet denken. Helaas wel een beetje kort.
De rest is dan weer een beetje achtergrondmuziek. Instrumentaal vaak wel goed, maar niets bijzonders.
Ik mis ook een beetje de rijke instrumentatie die ITAOTS wel had. De blazers.
Voor de rest mist het, zoals gezegd, de 'uitschieters'.

avatar van ArthurDZ
Luistert bij momenten lekker weg, maar is toch inferieur aan de opvolger op werkelijk elk vlak.

avatar van ArnoldusK
Hoe meer je luistert, hoe machtiger deze plaat wordt.
Van 3* naar 4*.

avatar van Leeds
Grote broer On Avery Island is een plaat waar ik in geen jaren meer naar geluisterd heb. Spijtig zo blijkt. Na 2 luisterbeurten ben ik terug volledig weg in hun psychedelisch lo-fi avontuurtje. Naomi is hier overduidelijk mijn favoriet. Ik kan begrijpen dat deze veel minder is dan opvolger Aeroplane. Maar ik geniet toch evenzeer van deze plaat. De afsluiter is iets wat te lang maar dat is ook maar het enige minpuntje. Lekkere plaat met een goed laagje ruis over.