Glacier - Glacier (1985)

Label: Axe Killer

1. When Heaven's at Hand (4:01)
  2. Vendetta (6:06)
  3. Ready for Battle (4:50)
  4. Devil in Disguise (3:26)
  5. Speak No Evil (4:58)
avatar van Sir Spamalot
De kracht van EP's, mijnen tijdvak, vijf nummers, dik twintig minuten, over en voorbij voor je het beseft. Het is dan nog een EP die ik dik twee jaar geleden heb toegevoegd. Ik heb iets voor "het debuut", of het nu een album of een EP is.

Jaja, het heeft ongetwijfeld zijn houdbaarheidsdatum overschreden. Wel, denken jullie maar dat. Ik laat het op me afkomen en hoor wel wat het wordt. Dit wordt wat, dit is wat. Niet zo goed als een aantal legendarische en monumentale EP's uit die tijd, maar om de veters van die groepen te mogen strikken, moeten ze ook van ver komen.

Muziek? US Power Metal en dik in orde. Zang? US Power Metal zanger en zeer zeker in orde. Lekkere riffs, lekker drumwerk en vettige solo's. Vergelijkingspunt? Tokyo Blade uit het Verenigd Koninkrijk maar met hamburgers in plaats van fish and chips. Het heeft me gesmaakt! Mijn dessertje ga ik niet meer op krijgen.

avatar van paulisdik
Sir Spamalot schreef:

Dan te bedenken dat deze EP van vijf nummers met maar liefst door drie verschillende zangers is ingezongen

avatar van Sir Spamalot
Paulisdik heeft gelijk, dus voor de volledigheid de zanger per nummer:
When Heaven's at Hand: Keith Flax
Vendetta: Rex Macnew
Ready for Battle: Mike Podrybau
Devil in Disguise: Mike Podrybau
Speak No Evil: Mike Podrybau

Nog nooit zoiets meegemaakt...

avatar van Sir Spamalot
Aanvullende noot van de Sir: had ik in die tijd als zestienjarige meer budget gehad, dan stond deze zeker in mijn kast. Heerlijke US Power Metal uit mijn jonge jaren. Ik durf er mijn frisse (en enige) Duvel ( van deze avond) op verwedden dat deze EP mucho dineros zou kosten op een eventuele platenbeurs. Kraker van een EP, jammer dat het bij deze groep daarbij is gebleven, want hierbuiten zijn slechts twee demo's gemaakt. There's no justice.

avatar van Von Helsing
Sir Spamalot schreef:

Deze EP is opnieuw uitgebracht door Cult Metal Classics Records in 2016. Remastered en met een mooi boekwerkje met foto's en bio. De gitarist Sam T. Easley, die de linernotes schreef, heeft het nooit mogen meemaken, overleden drie weken voor de reissue verscheen.

Glacier debuteerde alsnog met een uitstekend album, 'The Passing of Time", in 2020, 35 jaar na de EP.