Raymzter - Rayalistisch (2003)

Label: Top Notch

1. Rayalistisch (1:23)
  2. De Verkeerde Kant Op (4:23)
  3. Down met Jou (4:00)
  4. Almere Stad (3:15)
  5. Smookbreek (3:48)
  6. Kutmarokkanen??! (3:53)
  7. Data - Surveillance (3:02)
  8. Perspectief (4:29)
  9. Een Test (4:11)
  10. Altijd Laat (4:38)
  11. 9 Tot 5 (4:03)
  12. Is het Echt? (4:11)
  13. Genoeg Is Genoeg (3:34)
  14. Wat de Fok Doe Je Dan? (8:21)
avatar van Dielie
1 van mijn favoriete Nederlandse mc's, flow is super en zijn stem is ook vet! Paar tracks die ik minder vind, 4

avatar van thomzi50
Nadat ik de 3 clips (down met jou-kutmarrokanen en altijd laat) had gezien, leek dit album me niks. Tot mijn verbazing hoorde ik dat Raymzter een degelijke mc is die vooral verbaal veel brengt. Genoeg is genoeg en met name 9 tot 5 zijn de echte uitblinkers

avatar van Reijersen
Dit is toch best een lekker plaatje. Vooral als je het vergelijkt met andere Nederhop. Tekstueel soms erg sterk. 3 sterren.

Raymzter tja das gewoon een grootheid in de ned talige hip hop als je kijtk naar wat hij kan kwa muziek is het egt super zijn teksten gaat tenminste ergens over en hij wil de maatschappij wat duidelijk maar
je kunt hem vergelijken met de amerikaanse rapper/producer
Timbaland niet gewaardeerd maar geheel ontrecht

avatar van Vizzle
opgeduveld schreef:
je kunt hem vergelijken met de amerikaanse rapper/producer
Timbaland niet gewaardeerd maar geheel ontrecht

Absoluut mee eens..... hoewel ik de vergelijking met Timbaland wel ver vind gaan......hoewel die dan ook weer erg ondergerwaardeerd is...... Vind ze inieder geval alle2 goed!

eazyfan
Kutmarokkanen??! is zowat de enige non-amerikaanse raptrack die ik nog kan apprecieren maar die gaat me denk ik nu snel vervelen

I Like Raymzter, zijn 2e cd is duidelijk beter, maar met nummers als 9 tot 5, genoeg=genoeg,altyd laat, de verkeerde kant op, wat the fok zou jij doen, perspectief is hij heel wat meer dan all1 maar die vent van kutmarrokanen, Hij verraste me zeer, ik d8 eerst dat hij nog dommer was dan ali b. maar hij is 99x beter

Relax
Ook duidelijk te merken dat hij geinspireerd is door Public Enemy, de beats zijn ook goed gesampled en je hoord veel van die sterke protest of realiteits teksten, ik hou hier wel van

avatar van Sjaakspeare
Dielie schreef:

Dat je Raymster vet vind, vind ik goed te begrijpen. Dat je dit echter beargumenteert door te stellen dat zijn stemgeluid zo lekker klinkt en dat zijn flow "super" is, is voor mij moeilijk te begrijpen.

Ik mag Raymster wel, maar dit komt alleen maar doordat hij een rapper is die over het algemeen een boodschap achter z'n nummers heeft. Ik vind 'm tekstueel dan ook sterk. Zijn stemgeluid en flow daarentegen vind ik nou niet bepaald indrukwekkend

avatar van Snowblood
Kutmarokanen vind ik een superplaat, een aantal redelijke nummers de rest ken ik niet zo goed.

avatar van MJ_DA_MAN
Dan moet je ook niet stemmen.

Social_Mask
Kutmarokkanen??! vond ik wel lachen, maar de rest vind ik niet zoveel. Niet beter dan Rayacties. Tekstueel goed, verder saai. Beats zijn zo nu en dan wel leuk en goed gesampeld. Altijd Laat is zo'n kutnummer....

Btw, mooie hoes.

avatar van Soete
Raymzter heeft lyrics die ijzersterk zijn. Misschien wel de dope lyrics van alle nl rappers. Hij heeft altijd wat te vertellen. De beats zijn ook erg goed, dope samples worden gebruikt. Soms zijn de refreins wat minder dope dan de verses.
4.5*

avatar van TropicalDanny
kutmarokkanen heb ik nooit begrepen, ver ver ver onder zijn niveau, lachwekkend bijna

avatar van Stapler
? valt toch wel mee ?

avatar van Chuck Taylor
Prima cd deze, Raymzter is nog altijd een van mijn favoriete rappers uit Nederland.

Ik vind de producties en de refreintjes van Ray af en toe wel tegenvallen op dit album, maar ik luister hem nog vaak met veel plezier.

avatar van GrownMC
3,5, Het is inderdaad een prima cd, wel moet ik toegeven dat de productie op sommige nummers (data-surveillance, smookbreek) me echt niet ligt. Denk toch dat dit Raymzters beste album is.

Relax
TropicalDanny schreef:

Refrein door Ali B geschreven.

avatar van Shelter
ik vind die track kutmarokkanen op zich wel interessant, topic was best gewaagd toen en de raps zijn ook goed.
Alleen dat refrein is echt kleuter rap vooral het "tijd dat dat verandert heb je dat niet in de gaten"..dat klinkt gewoon niet goed met de rest van de teksten...te kinderachtig of zo ik weet niet precies hoe het uit te leggen. Ook de beat van het nummer vind ik echt slapjes...voor zo'n nummer kan je toch beter een grauwe beat zetten en niet een laten we dansen in de club beat. Politieke shit op een flutbeatje, gemiste kans.

avatar van maxinator
Jammer jammer jammer van het nummer kutmarokkanen, hij scheert net zo goed over één kam als "wij" dat zouden doen.
Voor de rest is het wel een goed cd'tje met best wel lekkere beats en een goeie raymzter, alleen vind ik het jammer dat ie zichzelf af en toe nogal tegenspreekt, wat me niet echt de bedoeling lijkt als maatschappij kritische rapper.

Joy
maxinator schreef:

laat dat nu net zijn punt zijn, dat dat nergens op slaat

avatar van maxinator
waarom dan niet?

avatar van KILLERBEE99
Hele mooie CD van Raymzter, ik vind Raymzter een hele goede MC, interessante onderwerpen, goede raps, goede flow en goede beats, in iedergeval op een heel groot gedeelte van het album.

avatar van Nr.4
Goed debuut. Teksten die ook 8 jaar na de release nog ergens op slaan, zoals Kutmarokkanen, Data-surveillance en 9 tot 5. Eerste track ook erg nice. Down met jou vond ik een beetje te kinderachtig en Perspectief vind ik een klote-productie.

avatar van Shelter
In potentie een van de beste MC's van Nederland. Lekkere flow, heeft wat te melden (ben het er niet altijd mee eens maar hij heeft tenminste een kijk op dingen) en leuke woordspelingen/humor.
Het enige probleem is dat ik nog nooit een album van hem heb gehoord waarin die potentie tot uiting kwam. Het is het altijd net niet. Ook hier weer.
Goede nummers naar mijn meing; De Verkeerde Kant Op (mooie message wel gooi je olie op het vuur of gooi je er zand op, beat ook wel fijn), Kutmarokkanen (alleen het refrein is echt zielig slecht, een soort van sesamstraat rijmpje met name het "tijd dat dat veranderd heb je dat niet in de gaten" echt jammer het had zoveel beter kunnen zijn), Data Surveillance en 9 tot 5.

Down Met Jou had hij beter aan Yes-R's Dierentuin kunnen geven...

avatar van party
raymzter geeft me altijd een soort opgezwolle gevoel, ik weet niet waarom. het is een vette album hij praat over serieuze dingen en grappige dingen. beats zijn niet altijd top. maar toch een 3,5.

avatar van Boermetkiespijn
Wat vond ik Raymster vroeger toch kut. Toch heeft hij wel een aantal klassiekertjes op zijn naam staan, of je het nu mooi vindt of niet. Achteraf gezien best een goede plaat, vooral voor die tijd... Smookbreek en 9 tot 5 zijn favoriet