Annie - Anniemal (2004)

Pop / Electronic
Label: 679

1. Intro (0:54)
  2. Chewing Gum (3:57)
  3. Always Too Late (4:17)
  4. Me Plus One (3:39)
  5. Heartbeat (3:06)
  6. Helpless Fool for Love (3:58)
  7. Anniemal (3:35)
  8. No Easy Love (4:02)
  9. Happy Without You (3:17)
  10. Greatest Hit (3:40)
  11. Come Together (7:49)
  12. My Best Friend (3:58)
Heerlijke electro-pop, deels geproduceerd door een van de jongens van Royksopp. Hier kan Kylie nog wat van opsteken.

"heartbeat" is door pitchfork gekozen tot beste single van 2004...

Ik vind Chewing Gum iets leuker eigenlijk. En Me Plus One misschien ook nog wel.

herman schreef:

deels geproduceerd door een van de jongens van Royksopp

Aha. Ik vroeg me al af waarom ik deze naam plotseling van alle kanten op me afgevuurd kreeg.

Annie is heel leuk hoor. Het is een soort Kylie Minoque voor volwassenen.

avatar van Marki_san
Wie is dit

Yak
Toch maar eens geluisterd, en mijn scepsis werd toch eigenlijk wel voor 100% bevestigd. 'Chewing gum' beloofde veel, maar daarna zakte het snel af naar doorsnee top-40 poppyness. Dat dit album zoveel stof heeft doen opwaaien (8,8 op Pitchfork, her en der zelfs opduikend in jaarlijstjes) is me echt een raadsel. Oké, je vindt Annie niet terug in de Top-40, maar dat maakt haar muziek er niet geloofwaardiger door. 2,0*

(Sorry Herman)

Zeg, maakt niet uit moor. Anniemal zal mijn top 10 ook niet halen, al vind ik het wel een lekker plaatje.

herman schreef:

Zeg, maakt niet uit moor.

Noem jij me daar een moor?!

Nee, was typo. Ik kijk wel beter uit.

Ik las bij Kindamuzik een recensie met een stukje waar ik me wel heel goed in kan vinden. Zo'n geval: 'je haalt de woorden uit mijn mond, ware het niet dat ik het zelf nooit zo mooi zou kunnen verwoorden'.

De opgewekte single ‘Chewing Gum’ is verraderlijk. Want pop, als die echt naar een soort samensmelting met het sublieme streeft, moet een zekere duisternis, een verlies in zich dragen (zie ongeveer het complete werk van ABBA, of de meer abstracte verhandelingen over verlies van zelfcontrole in het aangezicht van verlangen of ritme als ‘I Feel Love’ of ‘Can’t Get You out of My Head’.) En dit is wat Anniemal naar een hoger plan trekt dan alleen een prettig in het gehoor liggende verzameling popliedjes, het gevoel van verlies dat de plaat uitademt. Soms letterlijk in titels en teksten als ‘Helpless for Love’ of ‘Always Too Late’ en anders zoals op de tienersymfonie ‘Heartbeat’ met een bijna ondragelijke intimiteit vermomd als wrange ironie.

bron

De titeltrack is nu mijn favoriet, denk ik. Aan de outro is wel te horen hoe vernuftig dit eigenlijk wel niet in elkaar zit. Dit is je reinste Luomo.

avatar van steven
lekker popalbum met grote uitschieters ( me plus one , heartbeat , chewing gum) , helaas iets teveel filler voor een echte klassieker

Eens met steven

avatar van starbright boy
Geinige popplaat inderdaad, niet te veel draaien want dan raak ik het beu. Maar op het juiste moment erg fijn. Heartbeat vind ik het leukste nummer

Leuke beats ja. Maar niet voor elke dag. Geef mij dan maar Ladytron.

avatar van VanDeGriend
Lekkere ongecomplcieerd klinkende zaterdagavond plaat. Slimme danspop met een ziel. Goed gedaan hoor. Verrassing van het jaar.

Verrassing van vorig jaar dan.

herman schreef:
Verrassing van vorig jaar dan.

Ok, dacht dat t zoiets was als vorig jaar opgenomen, dit jaar verkrijgbaar. De verrassing is er niet minder om. Leuk dit.

Ik geloof dat de plaat in Noorwegen en Engeland in het najaar van 2004 is uitgebracht. In ieder geval was ie toen al makkelijk verkrijgbaar via de p2p-kanalen. De hype werd gemaakt op diverse weblogs (en terecht!). Ik heb het album zelf in 2004 gekocht (besteld bij Velvetmusic), maar in Nederland is het inderdaad pas ver in 2005 uitgebracht. Maar goed, ik ben blij dat Annie er weer een fan bij heeft.

avatar van psychonaatje
Eigenlijk ben ik best wel verliefd op d'r. Dat begon al bij de eerste keer dat ik het album speelde, eigenlijk vanaf het moment dat ze op het intro de dieren sust: "Ssssst. Let's start the recorrrd." En daarna het heerlijke Chewing Gum erachter. Zucht...

1,5
ik hoor er niks bijzonders in, al die grote artikelen in Oor en zo ten spijt. In het boekje staat bij No easy Love dat er een sample in zit van Shakatak, nou het is gewoon het hele nummer die melodie. Leuke verschijning en een paar leuke deuntjes maar voor de rest niks maar dan ook niks om over naar huis te schrijven.

avatar van Hermy
psychonaatje schreef:
Eigenlijk ben ik best wel verliefd op d'r. ')

Shit, jij ook al......

Electro_
Heartbeat wordt té vaak op TMF en MTV uitgezonden. Ik mag haar nu al niet meer.

avatar van T.O.
Oh, is dat zo? Ik zag m gisteren voor het eerst, vond het wel een leuke verrassing

avatar van VanDeGriend
Als je dit een leuke plaat vindt, kun je Kelley Polar ook wel uitproberen

avatar van T.O.
Die ken ik al, vind ik een stuk minder.

Electro_
Ik neem terug wat ik over Annie zei. Ik had twee nummers gedownload, en net de twee die het minst zijn. (Anniemal en Heartbeat). Nu hoor ik Chewing Gum en dat klinkt wel erg, érg lekker! Dus ik geef haar zeker nog een kans.

Dacht in eerste instantie met een nieuwe Daft Punk plaat te maken te hebben....heartbeat klinkt wel okee...zal de rest ook snel eens checken

Der Koennemans schreef:
Dacht in eerste instantie met een nieuwe Daft Punk plaat te maken te hebben....

Leg eens uit als je wilt?