Candi Staton - Candi Staton (1972)

Soul

8. I'll Drop Everything and Come Running
  9. You Don't Love Me No More
  10. The Thanks I Get for Loving You
avatar van Angelo
Pure soul perfectie van 's werelds beste soulzangeres: Candi Staton. Dit was haar derde en tevens laatste album voor Fame. Ongeveer de helft van dit album vinden we terug op haar compilatie album uit 2006. Jammer dat de andere helft, die eigenlijk nog veel leuker is, de uiteindelijke tracklist niet heeft gehaald.

'Do it in the name of love' is een heerlijke combinatie van soul en funk met een catchy refrein, een perfecte albumopener dus. 'Darling you're all that I had' is een van m'n lievelingsnummers van Candi Staton, voorzien van een prachtig warm arrangement evenals songtekst. 'Blackmail' is een heerlijke opzwepende cover van de originele Motown hit van Bobby Taylor & The Vancouvers. 'In the ghetto', een Elvis Presley cover die beter is dan het origineel (!), het leverde Candi zelfs een Grammy-nominatie op! 'Wanted: lover' is ook een aardige bijdrage die overigens ook werd gezongen door Laura Lee. 'The best thing you ever had' kent wat lichte rock invloeden en is daardoor een van de meer opvallende nummers op het album. 'Lovin' you, lovin' me' is ook een prima soulnummer, een ballad en een van de rustigste nummers op het album, die overigens ook gezongen werd door Sandra Wright. 'I'll drop everything and come running', is weer een van m'n favorieten, funky, soulful en opzwepend zijn de sleutelwoorden voor dit nummer. 'You don't love me no more' is het enige nummer die ik eigenlijk nooit leuk heb gevonden, ik begrijp de emotie die Candi voelt wel, maar het nummer weet mij niet te raken. 'The thanks I get for loving you' is ook wat heavier dan het gemiddeld en alweer een prachtig nummer op dit prachtige album.

Negen van de tien nummers vind ik gewoonweg geweldig. Dit album is een van de belangrijkste southern soul albums uit die tijd en staat 38 jaar na dato (!) nog steeds als een huis. Jammer dat ze in de recentere jaren pas de erkenning kreeg die ze in het begin van de jaren '70 al verdiende. Na dit album zou Candi Staton nog een 'echt' soul album maken getiteld 'Candi' en daarna volgde een disco en gospel periode met afwisselend succes. Pas in 2006 zou Candi weer terugkeren naar haar roots, southern soul. Een genre waarin Candi thuishoort!

Dat weet iedereen die dit tijdloze album zal beluisteren!