Dead Man's Bones - Dead Man's Bones (2009)

Folk / Rock
Label: ANTI-

1. Intro (0:50)
  2. Dead Hearts (5:13)
  3. In the Room Where You Sleep (3:56)
  4. Buried in Water (5:16)
  5. My Body's a Zombie for You (4:30)
  6. Pa Pa Power (4:05)
  7. Young & Tragic (3:51)
  8. Paper Ships (2:52)
  9. Lose Your Soul (4:35)
  10. Werewolf Heart (3:25)
  11. Dead Man's Bones (3:00)
  12. Flowers Grow Out of My Grave (2:39)
My Body's a Zombie for You doet me qua stemmen en samenzang wel erg veel aan Arcade Fire denken. Hopelijk heeft de rest meer eigen smoel. De hoes heeft in ieder geval wel wat.

(verwijderd)
Okey dit is heel erg fijn!!!! Vrolijkheid neemt me te grazen en wil alleen nog maar dit horen! Vergelijkingen durf ik nog even niet te maken, maar laat je heerlijk meeslepen in deze gospel-folk-rock gekte!

(verwijderd)
Zit nog even iets te snuffelen over dit album.. leuk weetje: de zanger van deze band is Ryan Gosling, acteur in onder andere The Notebook en Half Nelson (geweldige film!). Op het eerste gehoor brengt deze acteur een beter debuut dan mevrouw Johansson

avatar van Doc
Doc
Die kinderkoortjes hebben dezelfde griezeligheid als de Langley Schools Music Project. Ik weet niet wat dat is...... krijg er de rillingen van als ik een kinderkoor "My Body's a zombie for you" hoor zingen.
Maar dan toch door luisteren...... zo fijn vind ik deze muziek dan ook weer.
Leuke plaat.

avatar van Doc
Doc
Je hebt vast wel eens een film gezien over Zombies, graven, weerwolven, en grote lege landhuizen waar geesten rondwaren.
In zo'n soort huis zou Dead Man's Bones haar ideale decor vinden.

Zanger Ryan Gosling is -zoals eerder genoemd- tevens acteur in films als The Notebook en Half Nelson.
Maar om in de sfeer van dit album te blijven: Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en met dit project levert hij deze keer een zinderende soundtrack af van een imaginaire horrorfilm.
Gosling schijnt op het idee te zijn gekomen na een bezoek aan de "haunted house" in Disneyland. Ik geloof het graag als ik dit zo hoor...

Na een kort spookachtig intro volgt het eerste volwaardige nummer in de vorm van"Dead Hearts".
Het geluid van iets wat op een kloppend hart lijkt, gaat over in de zachte, bezwerende stem van Gosling die een griezelverhaal lijkt te willen vertellen.
De tekst is moeilijk te verstaan, maar ik durf ook niet dichter bij mijn speakers te kruipen. Bang dat ie me laat schrikken door keihard "booohooo!!" te roepen.
"The Room Where You Sleep" is wat meer uptempo.
Het begint met een erg fijn orgeltje en wat handclaps die later overgaan in pompende drums.
Heel even denk ik Damon Albarn van Blur te horen, maar daar is de stem uiteindelijk toch iets te donker voor. Heerlijk nummer.
Dan wordt het echt griezelig mooi met een in galm gedrenkte piano in "Buried in Water". Een kinderkoor vult de stem van Gosling aan met lieflijk gezang en zachtjes gefluit. "Buried in Water" klinkt het gehoorzaam terwijl het nummer langzaam wegebt.
In "My Body's a Zombie for You" is het kinderkoor wat directer, en herhaalt het de titel van het nummer op een schreeuwerige manier. Angstaanjagend vind ik het.
Het koor besluit het nummer, door als een groep junior cheerleaders "Z.O.M.B.I.E. Zombie!" te scanderen.
"Young and Tragic" doet me vervolgens sterk denken aan de Langley Schools Music Project. Misschien omdat het kinderkoor het gehele nummer voor haar rekening neemt. Maar het zit hem ook zeker in de tekst die in combinatie met de onschuldige kinderstemmetjes wat wringt, en me steeds weer rillingen bezorgt.
Onaangenaam mooi noem ik dat.
Dan is Paper Ships weer wat lichter verteerbaar met wat meer gospel, "doobidoowah's", en "wooohooo's" erin. Het kinderkoor doet helemaal op het eind ook nog even een duit in het zakje, maar besluit het nummer dit maal op een speelse, aangenaam vrolijke manier.
Ook "Lose Your Soul" is wat vrolijker, al klinkt er ook wat melancholie door in de stem van Gosling. Het nodigt hoe dan ook uit tot meeklappen en neurien.
"I get up in the morning with the beat of the drum" zingt het koor.
Lekker aanstekelijk nummer wat zich snel in je hoofd nestelt.
Relaxed gaat het verder met "Werewolf Heart". Dit keer blijft een bijdrage van het kinderkoor uit, maar maakt het plaats voor een vertellende vrouwenstem.
Dit werkt erg goed in combinatie met het pingelende pianootje en de spaanse gitaar met kastanjetten op het eind.
Zo lijkt het even alsof je midden in een spaghetti western bent belandt.
In titelnummer "Dead Man's Bones" komt halverwege een huilende vrouw voorbij, dan volgt wat spoken word van Gosling waarna het album eindigt met de woorden
"When I think about you, flowers grow out of my grave".
Een mooi besluit van een intrigerend en veelzijdig debuut.

Enig minpuntje vind ik dat het kinderkoor af en toe een iets te prominente rol inneemt ten opzichte van Gosling's zanglijnen, waardoor het bij vlagen echt onaangenaam en haast luguber wordt. Het zal ongetwijfeld de bedoeling zijn geweest, maar op sommige momenten is het in mijn beleving een beetje "too much".
Ik hoop in ieder geval van harte dat er nog een vervolg komt op deze angstaanjagende folky gospel griezelsoundtrack.

avatar van Hendrix4live
Fantastische muziek. Echt een top album! Jammer dat ze nog zo weinig stemmen hebben (album is ook nog maar net uit ) maar echt heel goed! Zeker een aanrader voor Folk-liefhebbe... nou ja het is sowieso een aanrader voor muziekliefhebbers.

avatar van Hendrix4live
Ook mooi met die kinderkoren erdoor .

avatar van Hendrix4live
Buried In Water, My Body's a Zombie For You en In The Room Where You Sleep vind ik het beste tot nu toe.

avatar van Mctijn
Buried in Water is top, Lose Your Soul is top, My Body's Zombie for You is ook aardig, de rest valt niet zo goed bij mij.

avatar van judgepaddy
Ik heb kinderen altijd al eng gevonden.
Brrrrrrrrrrrrrrrr

avatar van OmeWillem
Dit album hoorde ik bij Rough Trade toen ik afgelopen week in Londen was. Het had iets theatraals maar was toch heel toegankelijk. Ik zal het album nog eens ergens opsnorren, ik ben benieuwd wat ik er nu van vind.

avatar van Carebo
Doc schreef:
........
Dan is het tijd voor "Pa Pa Power" wat me misschien nog wel het meest aan Arcade Fire doet denken. Een vrolijk en licht nummer wat een welkome afwisseling biedt na alle kippenvel-momenten en recht overeind staande haren van voorgaande nummers. .......

Al van bij mijn eerste beluistering van "Pa Pa Power" had ik net hetzelfde gevoel, ik hoor hierin erg veel Arcade Fire !!

Ik kijk al uit naar het volgende album!!

avatar van BunnyClub
Een van mijn favoriete cd's. Geen 5* omdat sommige liedjes (Flowers Grow Out of My Grave) echt echt echt te kort duren! O wat is dat liedje fijn.

avatar van T.A.
Ryan Gosling over het Silverlake Conservatory Children's Choir wat op dit album meedoet, en het eventuele volgende album:

Dead Man's Bones is planning another album, but Gosling says this time, there will be no children involved. "If we're going to go on tour, you can't smoke, you can't swear, you can't get drunk," he says. "You have to make sure they have pizza and go to the bathroom. It's not very rock 'n' roll."

avatar van lisariya
Dit is absoluut een van mijn favoriete albums. Dit album ademt sfeer uit. Je voelt de magie, een mysterieuze sfeer. Ondanks dat 'ie alweer een tijd uit is, draai ik 'm nog regelmatig.
Favorieten zijn Buried in Water en Werewolf Heart.
Hopelijk gaan de heren inderdaad ooit nog een tweede cd uitbrengen.

avatar van popstranger
Een erg geslaagd album, heel aanstekelijk en luguber (een combinatie die me wel bevalt, een kinderkoor dat My Body's A Zombie For You meebrult is gewoonweg geniaal imo). Als er dan toch een soort van ideaal Halloween album zou zijn dan is het deze wel!