Twee jaar na hun album There Is Nothing komt het Gentse vijftal Absynthe Minded (dat net nog 4 Music Industry Awards in de wacht wist te slepen) met een nieuwe, self-titled plaat. Hoewel ze met dit album een ruimer publiek gevonden hebben - meer bepaald met de hitsingle Envoi - hebben ze toch hun authentieke sound niet helemaal achter zich gelaten.
Het album begint een handvol heerlijke, jazzy nummers. Met de sterke opener If You Don't Go, I Don't Go geven de heren meteen aan welke richting ze uit willen: originele percussie-instrumenten en catchy viooldeuntjes die overal kriskras doorheen schijnen te lopen ondersteunen Bert Ostyns immer relaxte zang. Hier en daar zijn zelfs wat synths te horen, maar deze zijn zo goed in de songs verweven dat ze je pas gaan opvallen na een aantal luisterbeurten. Zoals we dat gewoon zijn van Absynthe Minded - New Day daargelaten - zijn de meeste nummers stevig uptempo. Paramount is een prachtig, iets meer ingetogen nummer - Bert Ostyns prachtige stem levert wederom een zeer noemenswaardige ballad af van het kaliber van My Heroics, Part One. Multiple Choice is dan weer veel opzwepender en zelfs experimenteler, met duidelijk hoorbare dEUS-invloeden. Hierna zijn we bij de twee zeer geslaagde singles: Moodswing Baby, en Envoi, wier lyrics een vertaling is van het gelijknamige gedicht door Hugo Claus. Merkbaar is wel dat deze nummers ietwat gemakkelijker zijn dan de rest, maar vervelen doen deze pareltjes desondanks niet snel, en Envoi is misschien wel het beste nummer op deze plaat. Het kabbelt de hele tijd lekker door, en in de 4 minuten en 5 seconden zit absoluut geen noot teveel. Op Fortress €urope tonen de Gentenaren hun virtuositeit nogmaals, wat resulteert in een gehaaste intro, en wanneer het nummer lijkt stil te vallen volgt een vreemd maar geniaal middendeel, een downtempo conversatie tussen Bert Ostyn en nogal roestig klinkende backing vocals. Hierna keert de gekte weer terug en wordt het tempo weer opgepikt door de instrumenten. Bij wijze van contrast volgt daarna Papillon, een heerlijk rustig, relaxt nummer waarop Renaud Ghilbert op de viool (alweer) het voortouw neemt. Het enige mindere nummer is het daarop volgende Weekend In Bombay, maar het past zo goed in het plaatje dat het niet echt een minpunt is. Het album eindigt rustig met Oh! The Longing, een nummer dat de kwaliteit van het hele album nog eens reflecteert alvorens uit te doven met de laatste pianonoot.
Met hun vierde album hebben Absynthe Minded een plaat afgeleverd die niet alleen kan concurreren met het niveau van hun vorige werk, maar daar soms zelfs bovenuit steekt. Voor mij is dit dan ook tot dusver de best Absynthe Minded CD, van muzikale en - nodeloos om het nog te zeggen, na de Claus-referentie - ook lyrische topkwaliteit.